Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilket stativ?
- Trådstartare kj0rling
- Start datum
maxzomborszki
Aktiv medlem
Det är svårt att se på de små bilderna, men det är inte helt omöjligt att det är samma modell. Om du är intresserad av vilken modell det är, varför inte fråga fotografen i fråga? Kanske står det även i inlägget vem som är avbildad också så du kan gå direkt till ägaren med frågan.
Det finns flera stativ som klarar att göra detta, men det gäller att vara uppmärksam. Tex Manfrotto kan ha ett som inte klarar det medan en annan med bara lite annan modellbeteckning som gör det, exempelvis 055 och 055PRO. Jag har ett gammalt 055PRO och där går det att vända på centrumpelaren, men nyare versioner är smidigare då centrumpelaren är delbar.
Det finns flera stativ som klarar att göra detta, men det gäller att vara uppmärksam. Tex Manfrotto kan ha ett som inte klarar det medan en annan med bara lite annan modellbeteckning som gör det, exempelvis 055 och 055PRO. Jag har ett gammalt 055PRO och där går det att vända på centrumpelaren, men nyare versioner är smidigare då centrumpelaren är delbar.
Anders Svensson
Aktiv medlem
Det finns många stativ som ser ut sådär
Vinklingen på andra bilden kommer sig av att "frambenet" är mer utvikt än "bakbenen". Det kan göras om benen har flera lägen.
Notera att kameran är infäst med en "specialare" på bilden där kameran hänger under stativet. Att det finns en fästskruv på undersidan (eller, att stången kan vändas) är gott och väl, men utan en "hylla" eller en mojäng som på bilden sitter kameran upp och ner! Det är inte helt ergonomiskt
Jag kan (för den sparsamme/äventyrlige) tipsa om att det finns stativ att handla på elektronikmarknaden, som inte är alldeles puckelryggigt. På NetonNet finns ett som heter "HQ-tripod 75" som verkar vettigt. Jag har köpt ett sådant för att ersätta ett sedan länge bortslarvat "riktigt" stativ, och det är faktiskt inte så dumt. Det snorbilliga videohuvudet som jag impulsköpte till var dock inte lika bra (omjukt i gången) och krävde vissa insatser för att bli användbart. Möjligen kan stativet uppfattas som tungt, men det är ju som bekant bara en nackdel då man bär det.
Notera att kameran är infäst med en "specialare" på bilden där kameran hänger under stativet. Att det finns en fästskruv på undersidan (eller, att stången kan vändas) är gott och väl, men utan en "hylla" eller en mojäng som på bilden sitter kameran upp och ner! Det är inte helt ergonomiskt
Jag kan (för den sparsamme/äventyrlige) tipsa om att det finns stativ att handla på elektronikmarknaden, som inte är alldeles puckelryggigt. På NetonNet finns ett som heter "HQ-tripod 75" som verkar vettigt. Jag har köpt ett sådant för att ersätta ett sedan länge bortslarvat "riktigt" stativ, och det är faktiskt inte så dumt. Det snorbilliga videohuvudet som jag impulsköpte till var dock inte lika bra (omjukt i gången) och krävde vissa insatser för att bli användbart. Möjligen kan stativet uppfattas som tungt, men det är ju som bekant bara en nackdel då man bär det.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Någon jättespecialare är det knappast enligt vad jag kan uttyda av den lilla bilden. Det ser ut som ett vanligt stativfäste på objektivet som man roterat ett halvt varv. Man har helt enkelt vänt på centrumstången och vridit kameran kring objektivets stativfäste.Anders Svensson skrev:
Notera att kameran är infäst med en "specialare" på bilden där kameran hänger under stativet. Att det finns en fästskruv på undersidan (eller, att stången kan vändas) är gott och väl, men utan en "hylla" eller en mojäng som på bilden sitter kameran upp och ner!
Inte alla objektiv har sådana stativfästen, men på lite större objektiv är det inte ovanligt att de är integrerade.
Anders Svensson
Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
Inte alla objektiv har sådana stativfästen, men på lite större objektiv är det inte ovanligt att de är integrerade.
Nu kan jag inte identifiera objektivet på bilden men det kan nog stämma att det är det inbyggda stativfästet man använt.
Tyvärr är de inte alldeles vanliga på mindre (kortare) objektiv. Därav mitt "specialar"-uttryck.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Precis, på de finns inte riktigt behoven, de gör inte kameran så värst framtung att man inte kan använda den ordinarie stativgängan och på små objektiv kan det vara svårt att ha utrymme att ha stativfäste på.Anders Svensson skrev:
Tyvärr är de inte alldeles vanliga på mindre (kortare) objektiv. Därav mitt "specialar"-uttryck.
Annars är det en smal sak för den händige att göra en skänkel i metall som löser det åt en om man plåtar mycket "upp-och-ned". En U-formad bygel stor nog att kameran ryms i med ett gängat hål för stativets skruv samt ett större hål man kan sätta en skruv genom in i kamerans stativgänga.
Skalis
Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
Annars är det en smal sak för den händige att göra en skänkel i metall som löser det åt en om man plåtar mycket "upp-och-ned". En U-formad bygel stor nog att kameran ryms i med ett gängat hål för stativets skruv samt ett större hål man kan sätta en skruv genom in i kamerans stativgänga.
Det var ju en kalasidé! Satt just efter att ha läst i tråden och var lite sur för att jag inte hade nåt stativfäste på mitt macro, ett Sigma 105. Mittpelaren kan jag ju vända på mitt stativ.
Finns det inte nån handlare som säljer nån sådan lösning, kanske i nån gjuten komposit som inte flexar och väger så mycket?
Visst, det vore nog inte så svårt att tillverka själv, men bor man i lägenhet utan tillgång till verktyg och material så är det lite svårare...
M.v.h.
Fredrik
maxzomborszki
Aktiv medlem
Kom ihåg att du hörde det här först! (Vänta medan jag ansöker om patent... Ibland är man imponerad av sin egen uppfinningsrikedom.)Skalis skrev:
Det var ju en kalasidé!
Skämt åsido, vill man ha den lite styvare kan man göra en fyrkant så flexar den mindre. Det går ju lätt att skruva ihop ändarna på ena sidan.
Bor man nära en skola kanske man kan köpa material och gå och besöka trä-/metallslöjdsläraren och fråga om man får låna ett städ, pelarborren och en gängtapp. Går man till en verkstad och ber dem fixa det lär du inte behöva betala så mycket för arbetet, det rör sig om några minuters arbetstid om man gör det i metall.
Skalis
Aktiv medlem
Ja, ring PRV genast! 
Hmmm, nog skulle jag kunna få tillgång till nödvändiga pryttlar bara genom folk jag känner. Tänkte mest om det fanns en färdig i plast att handla till en billig peng nånstans.
Får ta en funderare lite senare om hur man bäst kan snickra ihop nåt sånt. Kan visserligen köra stativet i spagat och köra mittpinnen horisontellt idag, men det där skulle nog vara ännu smidigare.
/Fredrik
Hmmm, nog skulle jag kunna få tillgång till nödvändiga pryttlar bara genom folk jag känner. Tänkte mest om det fanns en färdig i plast att handla till en billig peng nånstans.
Får ta en funderare lite senare om hur man bäst kan snickra ihop nåt sånt. Kan visserligen köra stativet i spagat och köra mittpinnen horisontellt idag, men det där skulle nog vara ännu smidigare.
/Fredrik
Glenn Bark
Aktiv medlem
Jag tycker att det första stativet ser ut som ett Gitzo, med tanke på gängningens utformning. Det andra däremot ser mer ut som "Manfrotto-vred". Men exakta modeller passar jag på...kj0rling skrev:
Hej!
Jag är på jakt efter ett nytt stativ och undrar vilket det här är:
![]()
![]()
Är det en samma?
Så som det är vinklat på den andra bilden, går det att göra på många olika modeller?
//mvh Glenn
maxzomborszki
Aktiv medlem
Huvudet är minst lika viktigt som benen och modell beror helt och hållet på vad man vill plåta och vad man föredrar.
<Skamligt uppenbar reklampuff>
Läs artikeln om stativ här på Fotosidan.
</Skamligt uppenbar reklampuff>
Kulleden är troligtvis den vanligaste typen av stativhuvud bland stillbildsfotografer. Huvudet måste klara vikten av din utrustning. Sen handlar det mycket om tycke, smak och tjocklek på plånboken. För mig har den sistnämnda varit den begränsande faktorn hitintills.
<Skamligt uppenbar reklampuff>
Läs artikeln om stativ här på Fotosidan.
</Skamligt uppenbar reklampuff>
Kulleden är troligtvis den vanligaste typen av stativhuvud bland stillbildsfotografer. Huvudet måste klara vikten av din utrustning. Sen handlar det mycket om tycke, smak och tjocklek på plånboken. För mig har den sistnämnda varit den begränsande faktorn hitintills.