Annons

Vilket/vilka objektiv för landskap & astro foto

Produkter
(logga in för att koppla)

KevinC1

Medlem
Hej allihopa!

har nu äntligen bestämt mig för att plocka upp fotograferandet igen. Och eftersom det är en så fruktansvärt dyr hobby så tänkte jag fokusera på landskaps bilder och astroscape :)

känner mig lite kluven :/ Jag har redan plockat upp en 5DMK2:a och stativ. Och jag har en budget på 15 000 till objektiv. Men om det springer iväg lite så gör det inget då jag helt enkelt få hålla ut ett tag till tills jag har slantar att sprätta på gluggar :) Sen så hade jag tänkt köpa begagnat så att man får lite mer för pengarna. Det viktiga för mig är att komma igång med landskaps bilderna och sen ge mig på astro foto :)

Jag har kikat lite på Canons 16-35 f/2.8 usm ll men den verkar inte va lika skarp i hörnen som canons 16-35 f/4.0 IS USM är :/ Sen så vet jag inte riktigt om jag kommer behöva bild stabilisatorn heller för den delen. Finns det ett objektiv som lämpar sig för båda mina ändamål eller ska jag ha två objektiv?

ta denna bild som ett exempel : http://yourshot.nationalgeographic.com/photos/4439674/

Min dröm är att lära mig knäppa sånna bilder där man ser stjärnorna spraka samtidigt som man tydligt kan se detaljer i marken. Hur f*n bär man sig åt för att lyckas med detta?

Tackar så hjärtligt på förhand till den som orkar ta sig tid till att komma med råd. Ska bli så j*vla kul att börja fota igen :)
 
Den bilden är "bara" en vanlig panorama utan någon form av extra utrusning eller stackning med en 6D
 
Senast ändrad:
Den bilden är "bara" en vanlig panorama utan någon form av extra utrusning eller stackning med en 60D.

Jag menade stacking. Hur kan han i så fall få så klar stjärnhimmel om han inte stackat bilder?

Lång slutartid fungerar inte så bra på stjärnhimmel då allting rör sig, snabbare än man tror. Mer än 10s så kommer du se stjärnorna som små streck, vilket man gör på några av dem i denna bilden.

Du skulle kunna skriva och fråga fotografen själv =)
 
Jag menade stacking. Hur kan han i så fall få så klar stjärnhimmel om han inte stackat bilder?

Lång slutartid fungerar inte så bra på stjärnhimmel då allting rör sig, snabbare än man tror. Mer än 10s så kommer du se stjärnorna som små streck, vilket man gör på några av dem i denna bilden.

Du skulle kunna skriva och fråga fotografen själv =)

Jag känner fotografen... ;) ISO6400, 30s, 6D. Skrev fel innan.

Denna har jag tagit, https://www.facebook.com/1844943649...494364923031/1018052048233921/?type=3&theater

ISO3200, 30s fast med en APS-C kamera. (Canon EOS M), Panorama, ingen stackning eller stjärnföljare.

/Stefan
 
16-35/2.8L II är direkt dålig i jämförelse med Samyang 14/2.8 och 24/1.4, det sistnämnda bör du dock kontrollera direkt efter köp då det ibland lider av coma och/eller snett fokusplan. Vill du ha en bättre vidvinkel än Samyangs 14/2.8 är antingen Nikons 14-24/2.8 med adapter eller Tamrons 15-30/2.8 alternativ.

Men inget objektiv slår Samyangs 24/1.4 i nuläget då det är i ett bra ex är nästintill fritt från coma och är skarpt redan på f1.4. 24/1.4 är den kombination av bränvidd/slutartid/bländartal som ger dig mest ljus på sensorn.

Edit: ärligt talat så borde du även byta ut din 5D MkII mot en 6D om du vill satsa på landskap/astro landskaps bilder. Jag har en 5D MkIII och en 6D och bilderna ur 6Dn är mkt bättre brusmässigt på samma ISO som 5D MkIII. OCh då borde skillnaden mot en 5D MkII vara än större.
 
Kul att du gillar min bild!

Nu har den ett par år på nacken och jag skulle idag inte ta den på det sättet som den är gjord där.
Nu har jag inte hela processen framför mig men det ser ut som om det är 2-3 bilder på bredden för marken, tagna i porträttläge. Sen är det antagligen 2 rader med 3 bilder på himlen. Samyang 14mm har lite lagom med problem med stjärnorna i kanten på en fullformatare. Rekommenderar start 24mm istället som är i princip perfekt.



Har du 15k i budget för objektiv så är du relativt väl rustad för att köra på astro. Hade jag varit du så hade jag sält mk2an och skaffat en 6D men en av objektiven nedan.

De 3 bästa objektiven för en Canon är följande:
Samyang/Rokinon 24mmf1.4 (kör den på f2)
Nikon 14-24 mmf2.8 (+adapter)
Tamron 15-30mm


Lägger du in prisfaktorn så är Samyangen given. Men som Vikingen skriver bör du kontrollera den då historiskt sätt har de haft lite problem.

Canons vidvinkelalternativ har lite väl mkt att önska i kanterna.



//Jörgen
 
Jag menade stacking. Hur kan han i så fall få så klar stjärnhimmel om han inte stackat bilder?

Lång slutartid fungerar inte så bra på stjärnhimmel då allting rör sig, snabbare än man tror. Mer än 10s så kommer du se stjärnorna som små streck, vilket man gör på några av dem i denna bilden.

Du skulle kunna skriva och fråga fotografen själv =)


Lång slutartid fungerar visst men är helt beroende på vilket objektiv och kamera du har. Vill du undvika startrails, dvs utdragna stjärnor så fungerar 500-regeln rätt OK.

500/brännviden (ev anpassat med cropfaktor) = max slutartid.

Så i detta fall 500/14 = 35,7s


Nu är denna tid lite generös så man bör inte ligga så nära detta "teoretiska" max. 20-25s är mer lämpligt med 14mm.

Men kör man sen stora panoraman, tex 180 grader brett eller mer så kan man om man vill vara lite mer slarvig och köra längre tider då varje delbild försvinner i det stora och lite trailing inte kommer synas lika väl som på en enkel bild.


//j
 
tack som attans för alla svar :)

Hmm eftersom jag inte plockat upp min 5DMK2.a ännu så lutar det åt att jag köper ett 6d hus och satsar på tamrons 15-30/2,8

Har jag fattat det rätt om jag tror att det objektivet kommer lämpa sig för både landskap och astro foto? Det hade varit drömmen. Funkar det objektivet för båda som måsta jag helt enkelt slå till.

väldigt tacksam för att ni varnade för 5dmkll huset. Om nu 6d.an ger så mycket mindre brus så är det klart jag satsar på ett sådant istället :)

edit: Hur är det med skärpan med tamron objektivet? är det skarpt i kanterna må tro? isf låter det ju som att ett 6d hus och ett tamron 15-30 är den optimala utrustningen för både landskap och astro :)
 
tack som attans för alla svar :)

Hmm eftersom jag inte plockat upp min 5DMK2.a ännu så lutar det åt att jag köper ett 6d hus och satsar på tamrons 15-30/2,8

Har jag fattat det rätt om jag tror att det objektivet kommer lämpa sig för både landskap och astro foto? Det hade varit drömmen. Funkar det objektivet för båda som måsta jag helt enkelt slå till.

väldigt tacksam för att ni varnade för 5dmkll huset. Om nu 6d.an ger så mycket mindre brus så är det klart jag satsar på ett sådant istället :)

edit: Hur är det med skärpan med tamron objektivet? är det skarpt i kanterna må tro? isf låter det ju som att ett 6d hus och ett tamron 15-30 är den optimala utrustningen för både landskap och astro :)

Vikingen, Jörgen och jag kör alla med 6D (och både vikingen och jag bytte ut våra 5D MK3 mot 6an) Jag är den enda som kör Tamron 15-30. Den är skarp ända ut i kanterna, men har faktsikt lite coma. Aningen mer än Samyang 14 och 24an tror jag. Den är dessutom F2.8 mot 24an 1.4. Det är enklare med 15mm än 24mm ifall man vill ha större delen av vintergatan, men bildkvalitetsmässigt skulle jag tro att 24/1.4 och pano är bättre.dessutom är Tamron snäppet dyrare.

/Stefan
 
Vikingen, Jörgen och jag kör alla med 6D (och både vikingen och jag bytte ut våra 5D MK3 mot 6an) Jag är den enda som kör Tamron 15-30. Den är skarp ända ut i kanterna, men har faktsikt lite coma. Aningen mer än Samyang 14 och 24an tror jag. Den är dessutom F2.8 mot 24an 1.4. Det är enklare med 15mm än 24mm ifall man vill ha större delen av vintergatan, men bildkvalitetsmässigt skulle jag tro att 24/1.4 och pano är bättre.dessutom är Tamron snäppet dyrare.

/Stefan

Är det de 14mm & 24mm samyang objektiven som man finner här du menar? : http://www.scandinavianphoto.se/kat...&filter=1009622448&category=1008167330&page=0

Isf får man ju båda dom objektiven för mindre slantar än vad tamron gluggen kostar :)

Så kluven :/ jag hade ju först o främst velat börja med landskaps bilder med solnedgångar
 
Fstoppers har gjort en film med tillhörande beskrivning om astro-foto. Den är riktigt bra tycker jag och den visar att det faktiskt är en hel del jobb för att få det riktigt bra:). Dessutom använder de Tamron 15-30 som varit uppe i tråden. Filmen finns här.
 
Fstoppers har gjort en film med tillhörande beskrivning om astro-foto. Den är riktigt bra tycker jag och den visar att det faktiskt är en hel del jobb för att få det riktigt bra:). Dessutom använder de Tamron 15-30 som varit uppe i tråden. Filmen finns här.

Mja... den filmen är väl kanske inte direkt lysande som instruktion om jag skall vara helt ärlig...
 
Är det de 14mm & 24mm samyang objektiven som man finner här du menar? : http://www.scandinavianphoto.se/kat...&filter=1009622448&category=1008167330&page=0

Isf får man ju båda dom objektiven för mindre slantar än vad tamron gluggen kostar :)

Så kluven :/ jag hade ju först o främst velat börja med landskaps bilder med solnedgångar

Japp det är rätt objektiv... billiga och riktigt bra!

För landskap skulle jag rekommendera Canons 16-35/4 + Samyang 24/1.4 för nattbilder och byte av kamerahus :)

FYI här är ett par av mina bilder tagna med 6D + Samyang 24/1.4.

Panorama 1x2
Panorama 2x2
 
efter att ha tittat på videon som postades i tråden så lutar det nästan åt tamron 15-30 gluggen. Den verkar ju funka alldeles utmärkt för astro foto vid f2,8 :) sen att han använde en strobe för att få fram detaljer i grenarna är kanske över kurs för mig just nu känner jag. Måste man även ha strobe? :S

Jag har sett bilder där marken syns klart och tydligt på ett herrans avstånd. Hur har dom gjort då? Kan man inte fota en stund innan det blir för mörkt och stacka bilderna sedan för att få fram detaljer i marken? :)

Tamron 15-30f2,8 är ju kritiker rosad för landskap också vad jag kan se. Så den funkar ju för båda astro och landskap vad jag förstår
 
Hej allesammans! Jag har plockat upp ett 6d hus nu. Så galen att hålla i handen. Lyckades hitta en tamron 15-30 2,8 i norge. Ska dra o hämta den till helgen då jag känner folk lite varstans i Oslo :) har bytt ut min laptop mot stationärt och plockar upp ett stativ imorgon. Så snart är det dags för premiär tur med kameran. Vet ni om det finns medlems träffar här? Hur funkar det. Jag finns i göteborg och hade tyckt att det vore skit kul att dra ut o fota :)

Planen nu är att hitta en normalzoom. Eventuellt tamrons 24-70 2,8. Då borde jag vara redo för landskaps foto hoppas jag

Må väl!
 
ANNONS