Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill ha en bilkamera/dashcam jag kan starta och stoppa manuellt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag är på gång att köpa en bilkamera och det är en djungel att gå igenom.
Jag vill ha en bilkamera som jag kan starta och stoppa manuellt.

Varenda bilkamera jag har tittat på startas automatiskt när jag startar bilen men jag vill inte ha det så.

Möjligheten att starta och stoppa manuellt kanske finns på alla bilkameror men varför har man inte skrivit det i informationen?
 

REPPER

Aktiv medlem
Jag har bilkamera. Drar ut 12 volt uttaget varje gång vid hemkomsten, speciellt under vinter för att skydda bilbatteriet.
 

atotowi

Aktiv medlem
Duger inte smartphonen som dashcam? Den kan ju logga tid, plats, hastighet och allt annat oxå. Dessutom finns appar somna importera rutter om man dessutom vill använda den för vägvisning.
 

Christer2

Aktiv medlem
Får bilkameror numera vara automatiskt påslagna i Sverige?
Vill minnas att detta var ett "no, no" för några år sedan, för om kamerorna var igång hela tiden så ansågs de vara övervakningskameror.

Om kameran måste startas för hand "när något händer" (till exempel en trafiksituation man vill ha dokumenterad, kanske för försäkringsändamål) så är den nästan trafikfarlig att använda eftersom den kräver uppmärksamhet just när trafiksituationen är det enda man borde koncentrera sig på.

Jag har hört från vänner i Belgien att man där måste registrera att man har bilkamera (som där är godkänd att ha påslagen hela tiden). Bildbevis kan användas i trafiksituationer och försäkringsärenden MEN man är skyldig att presentera bildbevis även i trafiksituationer där bildbevisen är till ens egen nackdel.
 

PMD

Aktiv medlem
OK, men det är ett annat scenario. Jag utgick från att det handlar om kameror som används under körning och som kan konfigureras att gå igång automatiskt när man startar motorn (eller kopplar på strömmen till bilens system).

Jag tror dock att du inte heller behöver skaka galler.

Kamerabevakningslagen 5 § säger att lagen inte gäller (bl.a.) vid "kamerabevakning som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll".

Om du inte använder bilen annat än för privata ändamål så går du nog fri.
Se bara till att inte parkera för nära ett skyddsobjekt med avbildningsförbud …
 

thommym

Aktiv medlem
Om kameran måste startas för hand "när något händer" (till exempel en trafiksituation man vill ha dokumenterad, kanske för försäkringsändamål) så är den nästan trafikfarlig att använda eftersom den kräver uppmärksamhet just när trafiksituationen är det enda man borde koncentrera sig på.
Man kunde ha den kopplad till tutan. :cool:
 

atotowi

Aktiv medlem
Åter till frågan
Hej
Jag är på gång att köpa en bilkamera och det är en djungel att gå igenom.
Jag vill ha en bilkamera som jag kan starta och stoppa manuellt.
Man kanske inte brukar skriva in möjligheten att slå på/av bland specifkationerna. Ett sätt är att googla upp manualen och kolla.
Om du är intresserad av "DashCam super" så googla på "DashCam Super manual" så brukar det dyka upp länkar till manualen. Så kan du kolla där.
 

Moha

Aktiv medlem
Hej
Jag är på gång att köpa en bilkamera och det är en djungel att gå igenom.
Jag vill ha en bilkamera som jag kan starta och stoppa manuellt.

Varenda bilkamera jag har tittat på startas automatiskt när jag startar bilen men jag vill inte ha det så.

Möjligheten att starta och stoppa manuellt kanske finns på alla bilkameror men varför har man inte skrivit det i informationen?
Hej
Jag är på gång att köpa en bilkamera och det är en djungel att gå igenom.
Jag vill ha en bilkamera som jag kan starta och stoppa manuellt.

Varenda bilkamera jag har tittat på startas automatiskt när jag startar bilen men jag vill inte ha det så.

Möjligheten att starta och stoppa manuellt kanske finns på alla bilkameror men varför har man inte skrivit det i informationen?

Hej,

Ett enkelt sätt är att lösa är att köpa en strömbrytare, klippa av en av två kablarna (som går i "dashcam") och lödda på strömbrytaren. Det går att köpa strömbrytare med lysdiod då ser man om den är på eller av. Kan du öppna adaptern (som kopplas till 12 volt) och montera en "mini strömbrytare" inne i adaptern" då blir lösningen ännu smidigare.
 

afe

Aktiv medlem
Kameran i min bil spelar in hela tiden (vilket ju är hela poänen med en dashcam), och sparar klippen när jag antingen trycker på en knapp på skärmen, tutar eller krockar (det sistnämnda har jag inte testat).
 

Grelber

Aktiv medlem
Jag har en av de enklaste Garminmodellerna (Dash Cam 45) och förutom att den går gång när jag startar och slocknar när jag slår av tändningen finns det en av/på-knapp på själva enheten. Inte för att jag någonsin har känt behov av den funktionen; precis som afe beskriver spelar den in kontinuerligt och spelar över det äldsta materialet när kortet blir fullt, och det tycker jag fungerar utmärkt. Därutöver går det att spara valda sekvenser manuellt. På lite mer avancerade modeller går det dessutom att röststyra av/på, vilket givetvis är smidigare än att fippla med knappar och riskera att rucka på det valda utsnittet. Vill man ha kamerabevakning när man står parkerad, t.ex. på stormarknadens parkering, måste man förstås ha kontinuerlig 12V-matning, och då blir det givetvis viktigare att kunna slå av och på manuellt – ett minneskort fullt av videosekvenser av insidan av garaget är ju inte så kul, alldeles bortsett från att det skulle riskera att dränera batteriet..
 
ANNONS