Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

vill ha hjälp, första systemkameran...

Produkter
(logga in för att koppla)

scrapparlotta

Aktiv medlem
Ja, nu har jag (även om inte min sambo inte vet det än) bestämmt att köpa mig en systemkamera. Har velat ha en sååå länge. Men hjälp vad det var många och välja på....Och jag kan inte så mycket om alla siffror, pixlar, objektiv osv....Tyvärr har jag inte råd med nån värsting kamera....Den jag har hittat på netonnet med två objektiv till är denna Nikon D40 + 18-55/3,5-5,6 + 55-200/4,0-5,6....är det en bra kamera till en nybörjare? Det jag reagerar på är att den har samma (eller nästan) megapixlar som min digitalkamera jag har nu...min har 6 och denna hade nog 6.1 om jag inte minns fel. Men betyder det att den tar korten i samma kvallite? Är det nån mening att köpa den då? Måste jag upp i pixlar? Jag gillar att fota macrobilder....kan jag göra det med dessa objektiv?

Jag är grymt sugen att åka och köpa en i helgen...så jag är väldigt tacksam för svar på mina frågor. Är det nåt jag har missat, som jag borde tänka på....Tala gärna om det:)

Antlet pixlar kan vara samma en kompakt eller till och med fler. Jag har en 10 mp kompakt på jobbet, men den är enormt mycket sämre än min DSLR med minst antal pixlar - den har ungefär 8 mp.

Skillnaden är sensorstorlek primärt, men också spegelsökaren, speciella af-sensorer istället för kontastmätning på bildsensorn (långsamt, drar ström och värmer sensorn i onödan), att den har en mekanisk slutare och att det är en system kamera dvs. du kan byta objektiv.

Optiska system GÅR att skala, minska brännidden, minska sensorstorleken, behåll bländarSTORLEK (medför ändrat f-tal pga minskad brännvidd). Jaha, vad var då vinsten kan man undra? Jo, själva grejen är att det finns en praktisk gräns för hur lågt f-tal man kan bygga optik (och låga f-tal ger också flackare infallsvinkel till sensorplanet) och rent praktiskt så är f-tal under ungefär 1.2 mycket svårt att konstruera. Vill man ha ett ljusstarkt system vid en viss gven fov och ett kortare dof så måste du med andra ord upp i sensorstorlek! Det finns fler olösliga problem med små sensorer som medför att bruset vid högiso kommer att vara högre för en mindre senor.

Nåväl, läs, fråga, lär och fundera gärna ett varv till innan du köper - ju mer man vet desto roligare blir det.

Skall du fota macro så är rådet att i så fall köpa ett macroobjektiv. Macro är för övrigt den enda fotouppgift som små sensorer kan göra helt oki..

Senast ändrad:
Som redan sagts är inte antalet megapixlar direkt avgörande för bildkvalitén, det som spelar större roll är bildsensorns storlek, och denna är betydligt större på en systemkamera. Större är bättre i detta fall. Men i bra fotoljus och utan grundkunskaper i digital bildredigering kan bilder ur en kompakt faktiskt verka bättre än ur en systemkamera, tills man kommer på hur man skall redigera bilderna. Då kommer systemkamerans potential till sin rätt.

Här kan du läsa användarrecensioner på Fotosidan av den kamera du tittat på: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13744

Här kan du läsa ett test av några instegskameror (vilket den du tittat på är): http://www.fotosidan.se/cldoc/17963.htm

Den kamera du tittat på är inte med där för den är för gammal, men omnämns som föregångare till den aktuella Nikon D60 som testas.

De objektiv som ingår i ditt paket har för lång närgräns för att användas till makro. Men om du kompletterar med mellanringar eller försättslinser går de utmärkt att fota makro med dem. Ett speciellt makroobjektiv är naturligtvis det bästa för ändamålet, men betydligt dyrare.

ANNONS
Götaplatsens Foto