Annons

Vill ha skarpare bilder med min ixus 400, hur göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

JDKD

Aktiv medlem
Hur ställer man in kameran för att jag ska få skarpare bilder med min Ixus 400?

Du får nog specificera lite mer om det ska gå att hjälpa till. Vad är det som blir "fel" med dina bilder? Blir alla suddiga eller är det vid något speciellt tillfälle de blir suddiga?

Jag har autoläget på nu. Och det är bara vissa bilder som blir skarpa och fina. Dom andra bilderna är ju inte suddiga. Men jag skulle vilja har mer skärpa i dom

Har du möjlighet att lägga in en exempelbild?
Om de är oskarpa kan det bero på flera orsaker. För långa slutartider som ger skakningsoskärpa t.ex.

När du skriver ett inlägg finns det en knapp som heter "Bläddra..." under rutan som du skriver inlägget i. Leta upp bilden och skicka in den, det är den enkla delen. Den svåra är att storleken på bilden inte får vara för stor. Minska ner bilden till max 400x400 px och 100 Kb i storlek, annars funkar det inte.

Mina bilder ligger på ca 2mb styck. Så det blir inget kvar av dom om dom ska ner i 100kg. Jag ska försöka hitta någon site där jag kan ladda upp dom hela. Har ni tips på sådan site?

JDKD skrev:
Mina bilder ligger på ca 2mb styck. Så det blir inget kvar av dom om dom ska ner i 100kg. Jag ska försöka hitta någon site där jag kan ladda upp dom hela. Har ni tips på sådan site?

Det funkar ju för alla andra. Bitstorleken är väl heller inte problemet utan kanske gränsen på 400x400px om bilden ska kunna detaljgranskas. Annars kan du väl ladda upp bilden temporärt på din sida här på FS och länka dit.
/jer.

I denna tråden vill jag veta hur man ställer in kameran. I den andra tråden ville jag ha info om skärpa. Två helt olika trådar

Du kan inte ställa in kameran på något specifikt sätt för att få skarpa bilder. Precis som Bengt skriver här ovan så tror jag det är lite mer kunskap om foto och bildbehandling du behöver.

Lycka till!

JDKD skrev:
I denna tråden vill jag veta hur man ställer in kameran. I den andra tråden ville jag ha info om skärpa. Två helt olika trådar

Läs och begrunda, så kommer du att förstå att (och hur) det hänger ihop. För det hann du väl inte göra mellan 13:23 och 13:25?

JDKD skrev:
Hur ställer man in kameran för att jag ska få skarpare bilder med min Ixus 400?

Läs manualen, det står i den hur du ökar den interna uppskärpningen i kameran.

Annars så kan du göra det i efterhand betydligt bättre i ett bildbehandlingsprogram.

/kent

JDKD skrev:
Jag har tyvärr ingen manual. Vet ni vart man kan ladda ner en?
Canon i Sverige tycker inte om människor som köper sina kameror i annat land. Därför går det inte att tanka ner svenska manualer. Dom måste man köpa av Canon. Däremot så går det att hitta Engelska manualer som går att ladda ner. Jag vet inte var men det är bara att söka.
---/Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto