Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill köpa 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur blir det med optiken då? :)

Ryms ett 85mm f/1.2 L i budgeten?

Det enda av mina objektiv som passar är 50 mm f/1.4 så det första som får införskaffas är ett "standardobjektiv" med brännvidd på 17-70, 24-70 eller vad som nu finns. Får ta en titt på de där med röd ring :)

Många råd blir det ...

Hej Maria,

Detta är två val, som jag ser det;
1). 5DII mot 6D
2). 6D mot 5DIII.

Val nummer 1 är enkelt för mig (som har 6D o har ägt 5DII) - 6:an är mindre, lättare, moderna, ger bättre bildkvalité, bättre autofokus, lite bättre ergonomi (smaksak, jag vet).
Val nummer 2 handlar ju mer om ifall du tycker det är värt att lägga 10000:- extra på de (säkert inte oviktiga) mervärdena en 5DIII ger o som redan listats här.
Har just DU användning för dubbla minneskort, en lite vassare autofokusfunktion, ett stabilare (=tyngre/större) hus, etc?

En känslig, exakt mittpunkt för autofokus á la 6D är inte så dumt - tog själv några fågelbilder i kvällsbelysning med en alldeles färsk kamera (hade inte lärt mig autofokusinställningarna ännu) o de blev förvånansvärt skarpa.

På Prisjakt sätts en 6D i strax under 15000:- medan en 5DIII inte går att få tag i för under 25000:-.

Man KAN få tag i både 6D o 5DIII på begagnatmarknaden o vad jag vet finns funktion för att läsa av antal exponeringar hos båda (saknas nog hos 5DII?).

Dessutom: En medlem på FS sedan många år är nog riskfritt att handla av, tror du inte?

Bästa ...

//j

Hej!

Åh vad jag vill ha en 5D, har såå länge suktat och nu känner jag att jag måste ta tag i saken. III är för dyr men jag litar på att II kan ge mig det jag vill ha. Det säljes en del begagnade både här och på Tradera mm men jag är lite orolig för att köpa ett kamerahus begagnat från en främling som man inte vet hur de haft hand om kameran.

Vad säger ni, fina Forums-medlemmar som hjälpt mig med allt möjligt otaliga gånger innan? Lägger man 18 500 kr på en ny (det är inte många tusenlappar upp till III då) eller litar man på folk och köper en begagnad? Ja, det lutar väl åt en begagnad men vad ska jag kolla på, vad ska jag fråga säljaren? Tyvärr säljs det inte en av grannen så det kan hända att den måste skickas och då är det svårt att testa innan.

Tack!

M

med det i åtanke är det 3:an som vinner. Dyr som sören men ja, jag får väl bita i det sura äpplet och samtidigt njuta av en riktigt fin leksak!

Om du har begränsad budget kanske du ändå bör överväga en 6D och att med de 10 000 du sparar investera i porträttobjektiv, stativ, blixt etc. Kommer ge betydligt bättre chanser till fantastiska bilder än perifiera fokuspunkter och dubbla kortplatser. Kanske ska du inte heller underskatta att 6D är något bekvämare och lättare att forsla runt.

Instämmer i föregående talare

Om du har begränsad budget kanske du ändå bör överväga en 6D och att med de 10 000 du sparar investera i porträttobjektiv, stativ, blixt etc. Kommer ge betydligt bättre chanser till fantastiska bilder än perifiera fokuspunkter och dubbla kortplatser. Kanske ska du inte heller underskatta att 6D är något bekvämare och lättare att forsla runt.

Håller helt-o-hållet med Sven_Sven (vad är det för ett namn, föresten?)

Bästa ...

//j

P.s.

Hej Maria,

Detta är två val, som jag ser det;
1). 5DII mot 6D
2). 6D mot 5DIII.

Val nummer 1 är enkelt för mig (som har 6D o har ägt 5DII) - 6:an är mindre, lättare, moderna, ger bättre bildkvalité, bättre autofokus, lite bättre ergonomi (smaksak, jag vet).
Val nummer 2 handlar ju mer om ifall du tycker det är värt att lägga 10000:- extra på de (säkert inte oviktiga) mervärdena en 5DIII ger o som redan listats här.
Har just DU användning för dubbla minneskort, en lite vassare autofokusfunktion, ett stabilare (=tyngre/större) hus, etc?

En känslig, exakt mittpunkt för autofokus á la 6D är inte så dumt - tog själv några fågelbilder i kvällsbelysning med en alldeles färsk kamera (hade inte lärt mig autofokusinställningarna ännu) o de blev förvånansvärt skarpa.

På Prisjakt sätts en 6D i strax under 15000:- medan en 5DIII inte går att få tag i för under 25000:-.

Man KAN få tag i både 6D o 5DIII på begagnatmarknaden o vad jag vet finns funktion för att läsa av antal exponeringar hos båda (saknas nog hos 5DII?).

Dessutom: En medlem på FS sedan många år är nog riskfritt att handla av, tror du inte?

Bästa ...

//j

Köpte f.ö. mitt ena hus i Hong Kong för 10000:- (ingen garanti, men vad gör det - det fungerar perfekt).
Be Sven_Sven att "ta med" en 6D nästa gång han ska hem till gamla Svedala, vet jag.

Har köpt en 6D nu, av den anledningen ni alla säger, 10 000 kr ger utrymme för ett bra objektiv också. Blixt och annat har jag :) Fast det är klart, foto är en rejäl prylsport, finns alltid nåt man kan lägga 10 000 kr på så jag känner mig nöjd med mitt slutliga val!

Good choice

Har köpt en 6D nu, av den anledningen ni alla säger, 10 000 kr ger utrymme för ett bra objektiv också. Blixt och annat har jag :) Fast det är klart, foto är en rejäl prylsport, finns alltid nåt man kan lägga 10 000 kr på så jag känner mig nöjd med mitt slutliga val!

Ser fram emot fina resultat nu här på FS.

//j

jag passar på o ställer en lite offtopicfråga här :)

I 6D:s auto-iso meny. Går det ställa iso 50 (L) som minimum i auto iso range eller är 100 minsta där? Mest nyfiken då 1/4000s i snabbaste slutartid eventuellt är i långsammaste laget ibland.

jag passar på o ställer en lite offtopicfråga här :)

I 6D:s auto-iso meny. Går det ställa iso 50 (L) som minimum i auto iso range eller är 100 minsta där? Mest nyfiken då 1/4000s i snabbaste slutartid eventuellt är i långsammaste laget ibland.

Ach, den svagheten hos 6D glömde jag bort, att det kan bli problem med tex 85/1.2 i solljus. Om man vill köra på 1.2 så kan 1/4000s vara för långsam (i jämförelse mot 1/8000s som dom flesta andra i det segmentet verkar ha). Alternativet är naturligtvis gråfilter eller att överexponera och dra ner exponeringen i efterbehandlingen (med lite förlust i högdagrar naturligtvis).

Ach, den svagheten hos 6D glömde jag bort, att det kan bli problem med tex 85/1.2 i solljus. Om man vill köra på 1.2 så kan 1/4000s vara för långsam (i jämförelse mot 1/8000s som dom flesta andra i det segmentet verkar ha). Alternativet är naturligtvis gråfilter eller att överexponera och dra ner exponeringen i efterbehandlingen (med lite förlust i högdagrar naturligtvis).

Ja iso 50 är ju precis det, en överexponering och sen att kameran drar ner exponeringen digitalt ett steg. Problemet uppstår ju (för mig) om inte autoisofunktionen klarar iso50 själv. Någon som har en som kan kolla om det är möjligt?

Grattis Maria till ett bra inköp. Trots mycket pengar tycker jag man får väldigt mycket, och bra kvalité per krona. Du kommer garanterat bli nöjd.

Ja iso 50 är ju precis det, en överexponering och sen att kameran drar ner exponeringen digitalt ett steg. Problemet uppstår ju (för mig) om inte autoisofunktionen klarar iso50 själv. Någon som har en som kan kolla om det är möjligt?

Nej, autoiso på 6D går från 100 till 25600. Men om du kör RAW, så borde det väl egentligen inte spela så stor roll om den "fastnar" på 100 och man får kompensera till iso 50 i efterbehandlingen.

Grattis!

Grattis till köpet! Du kommer garanterat bli mycket nöjd! Den lilla detaljen med ISO 50 har jag svårt att tänka mig att du kommer sakna i längden. Har ärligt talat aldrig använt det läget och precis som någon tidigare skrev så är det ju inget annat än ett "nerpressat" ISO 100.

Ha det så kul!!

ANNONS
Götaplatsens Foto