Annons

Vill uppgradera mig till en ny nikon (äger nu en d3100)

Produkter
(logga in för att koppla)

eskil23

Aktiv medlem
En vridbar skärm kan vara användbart om man vill fota "gatufoto" i smyg. Hade det på min Coolpix , vilket var väldigt användbart.
Ok, om man vill fota "i smyg" så kan jag se poängen. Själv föredrar jag att "skjuta från höften", dvs utan att använda sökaren alls. Däremot kan ett vattenpass i blixtskon vara en bra vägledning för att få en känsla för hur mycket man lutar kameran. Nikons vinkelsökare DR-5 eller DR-6 kanske kan vara ett alternativ annars.

Michael Nilsson kompis fotograferade fordon och ibland kan det bli ganska effektfullt att ta sådana bilder ur låg vinkel och då är det bekvämt med vikbar skärm.
Vid sådana tillfällen är jag inte främmande för att gå ner på knän och armbågar för att få låg vinkel. Jag brukar göra så ibland när jag fotar landskap och vill ha med blommor och dylikt i förgrunden.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Han vill ha vridbar skärm för att kunna fotografera modelltåg. Han vill kunna ställa kameran på modelltågsbanan och rikta kameran mot det han vill fotografera och då fungerar det inte att titta i sökaren.
 

eskil23

Aktiv medlem
Han vill ha vridbar skärm för att kunna fotografera modelltåg. Han vill kunna ställa kameran på modelltågsbanan och rikta kameran mot det han vill fotografera och då fungerar det inte att titta i sökaren.
Då tror jag nästan att D7200 med trådlös skärm över Wifi är att föredra.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Min kompis har en D3000 och han vill inte gå högre än ISO 800 på sin kamera för sen blir det för brusigt och måste han gå till 1600 avstår han hellre. Han fotograferar tåg och bussar i rörelse men inte fåglar. Vad rekommenderar ni honom? D7xxx någonting också?
Jag har en D7100 och har auto-ISO inställt på max 6400. Blir mycket bra bilder så länge man inte skall interpolera upp bilderna till affischer. Lite korn i bilden är bara charmigt :)
 
ANNONS