Annons

villket av dessa fasta objektiv?? 35mm vs 50mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolle90

Medlem
Hej, jag är ganska ny på det är med objektiv å grejer, så skulle behöva lite tips, så att jag inte gör ett dumt köp.

hade tänk att inskaffa ett Fast objektiv inomkort, å de jag kollat lite på är

Nikon Nikkor AF 50/1,8 D
http://prisjakt.nu/produkt.php?e=31875

eller

AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G (som jag inte änns tror säljs i butikerna än)
http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/lens/af/dx/af-s_dx_35mmf_18g/index.htm

men i alla fall, villket av dom är att rekommendera? har sett att det där 50mm ska prestera väldigt bra, men även hört att det ska vara väldigt plastigt. - sen har jag även hört att många som köpt 50mm har ångrat sig å vill skaffa detta 35mm ist. så man blir ju lite fundersam....

finns den något annat fast som rekommenderas över dessa två i samma prisklass så hojta gärna till :)

- skulle även villja ha ett 70-300 objektiv för under 5000kr. ifall någon har att rekommendera (Hemskt gärna av märket Nikkor.)

Kamera: Nikon D80

// Rolle

Om jag hade valt idag så hade jag valt 35:an. Tycker att 50 mm är lite för mycket tele vilket gör att det är svårt att fota t.ex. människor (när man vill få plats med fler än en på bilden). Är man inomhus t.ex. så har man ju inte obegränsat med utrymme att backa ifrån motivet. 35 mm skulle passa mig bättre. Har just ett sådant 50 mm som du nämner och kan tycka att det är lite väl mjukt på största bländaren. Troligen beror det på att kamerans sensor (D80) inte fyller hela bildcirkeln på objektivet.

Fast för detaljbilder och annat så funkar 50 mm kanon. Dock försöker jag undvika ljusreflexer i oskärpan på bilderna just för att objektivet har en gräsligt ful bokéh.

35:an - för att den är mer allround än den längre 50:an som ger en snävare bildvinkel.

tack så mycket för alla svar,

blir nog en 35mm sen å det där 70-300 objektivet verkar intresstant.

Hej!

Jag har själv ett 70-300-objektiv och visst har jag tagit många bilder som jag har blivit nöjd med men ojojoj vad det objektivet är beroende av bra ljusförhållande för att bilderna ska bli bra....

Om jag hade vetat det när jag köpte mitt så är frågan om jag inte hade nöjt mig med upp till 200 mm men som klarar bättre ljusförhållanden.

Hälsningar,
Petra

ANNONS
Götaplatsens Foto