Annons

Villrådig vid objektivköp. Vill ha råd från folk med erfarenhet!

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfoto

Medlem
Hej. Jag äger en Canon EOS 350D med kitobjektiv (EF-S 18-55). Är nu sugen på att byta upp mig,
har kollat på följande objektiv:

*Canon EF-S 17-55 f2.8 IS USM. (släps i maj)
Verkar vara hur bra som helst och har det korta skärpedjup jag är ute efter, IS, och goda fokuseringsmöjligheter...
Stort minus för priset, ca: 9700:-

*Sigma 18-50 f2.8 EX.
Verkar ligga närmast Canonlinsen i de egenskaper jag söker (-IS). Stort plus för priset ca: 4500:-

(*Canon EF 17-40 f4 USM.)

Hur viktigt kan IS vara? Är priset värt skilnaden på dom båda objektiven... har jag missat nått???

Tacksam om någon kan hjälpa mig.
MVH Jonas.

P.S. kolla in min sida: www.minimodi.com

Jag ska försöka ge svar på dina frågor om behovet av bildstabilisering.

Två system finns, dels de optiska där stabilisering sker i objektivet innan det når sökaren och filmplanet och dels det system som Konikaminolta introducerade som flyttar på filmplanet. Vilket system som är bäst tvistar de lärde, men jag håller på att stabilisering i optiken är det bästa, dock blir det dyrare eftersom det ska sitta en mojäng varie objektiv, till någon uppfinner en mojäng att placera mellan opbjektiv och hus.

Canons IS-system ger en sakninsreducerad sökarbild, vilket underlättar fokusering eftersom bilden inte hoppar omkring som i sin tur ger fokussystemet mer exakt information om var fokus ska låsa.

Bildstabilisering medger oftast 2-3 steg längre slutartid än vad ens normala förmåga medger. Jag skakar som ett asplöv, vilket innebär att jag behöver IS för att kunna få skarpa bilder på vetertagna slutartider för normalskakiga personer enligt formeln 1/brännvidd s. För mig blir det en förutsättning för att kunna fotografera oavsett brännvidd. Den egna förmågan kan mätas upp, vilket ger en indikation om bildstabilisering behövs, jämfört med de tider som normalt är tänkta att brukas vid fotografering. Nackdelen med IS är att den behöver någon sekund för att stabilisera, vilket gör att omkomponeringar kräver mer tid, samt att panoreringar inte är att rekomendera (vissa objektiv hanterar detta).

Canons optik är regel fullgod om man bortser från optik utan USM, förutom EF 50/1,8.

För porträttfotografering kan EF-85/1,8 USM och EF 50/1,8 vara alternativ på 350D.

Canon EF 17-40/4 L fungerar trevligt även på FF-sensorer och bra på 350D.

Canon Ef 24-105/4 L IS är trevligt allround, främst för FF-sensorer.

På telesidan är Canon EF 70-200/2,8 L IS extremt trevligt.

Jag törs tro att Canon EF-s 17-55/2,8 IS USM kommer att vara i klass med Canon 24-105/4 L IS.

Ett annat alternativ att fundera på är Tamron 28-75/2,8.

Jag har eller har ägt två Sigma objektiv; 15-30 EX och 70-200/2,8 EX. Det förstnämnda lät som en stucken gris när det fokuserade och saknade HSM. Teleobjektivet har brister i den mekaniska konstruktionen som gör att det tenderar att falla i sär beroende på glappande skruvar. Båda objektiven är lackade med någon slags gråsvartgummifärg ovanpå den släta svarta plasten som snabbt slits bort.Syftet med färgen är att det ska kännas gediget. Båda objektiven pressterar bra optiskt, men faller på det mekaniska.

Sedan beror som alltid valet av objektiv på vad som ska avbildas.

Hoppas att detta ger dig mer svar än vad det ger funderingar.

Tack för svaret!

Lät ju skrämmande det där med Sigma objektiven... bra varning.

Gillar att ta bilder där skärpedjupet spellar in, och då är ju f2.8 väldigt trevligt. IS låter också som en bra idé.
Därför ser Canon EF-s 17-55/2,8 IS USM ut som ett ytterst lockande val.
Men priset skrämmer mig, mellan 9000-10000:-, det är mycket för en knegare.
Undrar om det är värt det???

Ska helt klart kolla upp Tamron 28-75/2,8.
även om närgränsen kanske inte suger tag i mig;)

tack än en gång!

Jag äger ett Sigma 24-70/2.8 EX som jag är mycket nöjd med, nackdelen är naturligtvis att det inte har lika bra vidvinkel (om man nu kan tala om det med ett 24*1.6) som ett 18-50mm.

Men alla objektiv är en kompromiss i någon mening och eftersom jag använder det mest i området 40-70 mm så stör det mig inte så mycket.

Innan du bestämmer dig så bör du fundera på vad du ska använda det till, "risken" om du köper ett 17-55 objektiv är att du rätt snart behöver komplettera med ett kort tele (vilket ju inte bara används för "saker långt bort" utan även för ex. porträtt), även 70mm är lite kort i mitt tycke men det fungerar.

Skulle jag köpa ett objektiv idag så hade jag nog funderat på Canons 24-105/4 mm med IS, ofta behöver man ju inte det kortare skärpedjupet (och så kan man ju komplettera med ett 50mm/1.8 för dryga tusenlappen) och om det är något jag saknar så är det just IS.

Tänk också på att om du köper ett EF-S objektiv så kan inte det användas med fullformatsensor, dvs räkna inte med att kunna använda det om du någonsin vill uppgradera till ex. en 5D eller liknande (objektiv har ju rätt lång livslängd så jag tycker det är värt att tänka på framtiden också)

Canon EF-s 17-55/2,8 IS USM är billigare än Nikons motsvarighet,utan IS dessutom om det är nån tröst... hehe
Men visst är det en del pengar, är du övertygad att
det med fotografi är nåt för dig och som kommer hålla i sig flera år fram i tiden så det värt det.
I vilket fall som helst så önskar jag lycka till, inte lätt när man har svårt o bestämma sig.

/Hebbe

RolandM skrev:
...till någon uppfinner en mojäng att placera mellan opbjektiv och hus.
Det vore väl en ruskigt dålig lösning då man måste dras med en av 2 nackdelar förutom fler grejer att montera, antingen får du "mellanringseffekt" och förlorar möjligheten att fokusera långt bort eller så måste du ha en korrigerande lins som innebär sämre skärpa, färg, kontrast med mera.

Skakreducering i kamerahuset är den optimala lösningen.

Har en EOS 350d och sigmas 18-50, f/2,8 EX DC
och är mycket nöjd med detta objektiv.
Har inte haft några problem med detta objektiv
och med tanke på det låga priset är det ett
kanonobjektiv.
Anledningen till att jag valde bort ef 17-40 var
det snåla brännviddsomfånget (*1,6= 27-64mm) och priset.

Som komplettering till 18-50 DC köpte jag 28-70,
f/2,8 EX DG(fullformat) (45-112mm).

Ang canons 18-50, f/2,8 så är det nog bästa köpet
av alla men då blir det lite dyrare.

Några exempelbilder...
(observera att jag är glad amatör)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/606986.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/645364.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/606971.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/594772.htm?set=lp
Motljusegneskap med lite skit på linsen...
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/645346.htm?set=lp

Anddje skrev:
Det vore väl en ruskigt dålig lösning då man måste dras med en av 2 nackdelar förutom fler grejer att montera, antingen får du "mellanringseffekt" och förlorar möjligheten att fokusera långt bort eller så måste du ha en korrigerande lins som innebär sämre skärpa, färg, kontrast med mera.

Skakreducering i kamerahuset är den optimala lösningen.

Notera att jag inte beskrev hur den i detalj skulle vara konstruerad och att jag inte har nämt att optiken skulle få andra egenskaper, förutom tillförd IS.

Tanken med idén är att tillföra IS till befintliga kameror och befintliga objektiv som idag saknar IS och att det kan flyttas mellan kamerorna i systemet. Om detta innefattar någon slags mellanbit och optik för att kompensera förändringen som anordning innebär för fokuseringen och objektivets övriga egenskaper.

RolandM skrev:
Notera att jag inte beskrev hur den i detalj skulle vara konstruerad och att jag inte har nämt att optiken skulle få andra egenskaper, förutom tillförd IS.

Tanken med idén är att tillföra IS till befintliga kameror och befintliga objektiv som idag saknar IS och att det kan flyttas mellan kamerorna i systemet. Om detta innefattar någon slags mellanbit och optik för att kompensera förändringen som anordning innebär för fokuseringen och objektivets övriga egenskaper.
Nu hängde jag inte med till 100%, men sätter du något mellan optik och hus som då flyttar fram objektivet ifrån huset (som det måste göra, finns ingen plats annars) så går det inte att undvika problemen som det ger.

Eller menade du att man får finna sig i att ha en extra lins som försämrar kvalitén i utbyte mot IS?

Canon EF-S 17-55 f2.8 IS USM verkar vara objektivet du söker efter, dyrt ? nja, jag tycker det är billigt jag, om man ser till vad man får !

Annars är det väl Sigman som gäller, Tamronen är väl bra också, men då får du offra vidvinkeldelen, då kanske du efter ett tag inser att du saknar det och behöver köpa ett till objektiv, varför inte satsa på ett som har allt från början istället, det brukar bli billigare i längden.

kent.

Aah tack, tror det var precis en sådan kommentar jag behövde höra ;)
Försöka se vad man får för pengarna istället för att stirra sig blind på summan.

Den gluggen verkar ha allt jag söker; Vidvinkel, IS, f2.8, snabb tyst focus, grym skärpa, hyfsad brännvidd, kvallité...
om man vågar tro på vad som står att läsa om den iaf. Är ju lite synd att den inte finns på marknaden än så man kan ta del av människors erfarenhet av att fota med den, självklart framställs den som rena underverket om man läser canons egen beskrivning och annan platt fakta...

Någon som vet nån bra opartisk recension?
Eller andra tankar kring objektivet (Canon EF-S 17-55 f2.8 IS USM)?

Glöm inte bort 50mm 1,8 eller 1,4 ett måste i kameraväskan :)

IS är bra men inte dödligt nödvändigt, ISen är en stor del av prislappen!

17-40 4 L är en trevlig fin glugg den med .. annars så har du 24-105 4 L IS USM och fundera på med en tusenlapps högre kostnad men ett par mm mer!

Lycka till i djunglen!

ANNONS