Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilse i Gitzo-djungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Mandrean

Aktiv medlem
Jag känner mig rätt hemma bland Manfrottos stativ, men är helt vilse i Gitzo-djungeln...

Min fråga är: Vilka stativ har Gitzo som prestandamässigt motsvarar Manfrotto 055 Pro B (lättmetall) samt 055 MF3/MF4 Mag Fiber Pro (kolfiber)?

Jag håller fullständigt med Sebastian att Gitzos hemsida är en djungel. Helt omöjlig att förstå. Vilken mittpelare passar till vilket stativ till exempel. Jag gav upp och köpte ett Manfrotto när det var dags för nytt stativ för ett par månader sedan.
Synd att Gitzo inte kan ha ett mer lättförståeligt katalogsystem så att jag som presumtiv kund kan komponera ihop mitt stativ som jag vill ha det och sedan få ut en lista med ingående prylar och kunna begära in pris utifrån detta underlag.
Manfrotto har ju gjort det lätt för sig (eller mig som kund) genom att i stort sett bara ha färdiga stativ där det i princip bara är stativhuvudet kvar att välja till.

Det finns inget enkelt och rakt svar på din fråga.
Gitzo har ett mycket större utbud än manfrotto.
Så det kanske ger fem likvärdiga Gitzo som ditt 055. Och fem likvärdiga som 190. Sedan har Gitzo en massa som hamnar spritt på skalan.

Gitzo gör aluminiumstativ (tyngst och billigast), Basalt och kolfiber (lättast och dyrast).
Aluminium vibrerar tyvärr mest. Kolfiber dödar vibrationer bäst. Basalt ligger däremellan på pris, vibration och vikt.

Varför behåller du inte ditt 055 om du nu vill ha exakt en 055?
Vad du måste göra är att definiera din spec på ditt önskade stativ för dig själv.
Höjd, hopkjuten längd, ev spagatläge, vinglig mittpelare eller ej, tyngd, kapacitet på belastning, pris etc.
Sedan tittar du i stativtillverkarnas datablad och väljer.

/Erik

Sebastian Mandrean skrev:
Jag känner mig rätt hemma bland Manfrottos stativ, men är helt vilse i Gitzo-djungeln...

Min fråga är: Vilka stativ har Gitzo som prestandamässigt motsvarar Manfrotto 055 Pro B (lättmetall) samt 055 MF3/MF4 Mag Fiber Pro (kolfiber)?
Har haft ett 055 och har ett gitzo men använder numera mest stabil snabb. Mina erfarenheter säger mig att gitzo nästan alltid är dyrare, men inte alltid bättre. Jag skulle tro att man får mer stativ per krona om man väljer manfrotto, dessutom tycker jag att manfrottos tyngre kulor är riktigt bra. Sen en sanning som tål att upprepas, vikt = stabilitet när det gäller stativ, ett 3 kilos aluminiumstativ kommer alltid att vara stabilare än ett 2 kilos oavsett vad detta är byggt av. Och bäst att släcka ut vibbrationer tror jag att trä är :)
LFI hade en seriös stativtest för en tid sedan och där vann ett berlebach stativ tätt följt av ett giotto, det första i trä det andra i kolfiber, gitzos stativ hamnade i botten. Detta beror dock inte på att de skulle vara sämre generellt, men de var lättare vilket avgjorde som sagt.
Även ProfsFoto testade stativ där det visade sig att det tyngre 055 var stabilare och mindre känsligt för vibbrationer än de betydligt lättare och dyrare gitzo. Inget fel på gitzo, men om du vill ha stabilitet måste du gå upp en del i vikt.

Det viktiga är kanske att först veta vad man skall ha stativet till? Om du jobbar med långa telen och tider under 1 sek krävs betydligt stabilare grejjor än vid tex nattfotografering där ett trappräcke funkar utmärkt (svårt att ta med dock :) ).

Senast ändrad:
Glöm inte kulleden!

Manfrottos mod 168 är så otroligt skön. Mycket praktiskt utformade reglage och den har ett lagom tungt motstånd och är lämplig även för tyngre kameror. Mycket bättre än en sådant där Gitzo "Off Centre Ball Heads" som jag också har, fast av äldre modell än de som är i sortimentet nu. Gitzon har inget motstånd alls utan faller ner fort som attan. Glömmer man dra åt ordentligt där så säger det pang. Och så är det svårare att rikta in kameran precist eftersom det rör sig utan motstånd.
Gitzon säljes för en rimlig penning!:)

Re: Re: Vilse i Gitzo-djungeln

eon skrev:
Det finns inget enkelt och rakt svar på din fråga.
Gitzo har ett mycket större utbud än manfrotto.
Så det kanske ger fem likvärdiga Gitzo som ditt 055. Och fem likvärdiga som 190. Sedan har Gitzo en massa som hamnar spritt på skalan.

Gitzo gör aluminiumstativ (tyngst och billigast), Basalt och kolfiber (lättast och dyrast).
Aluminium vibrerar tyvärr mest. Kolfiber dödar vibrationer bäst. Basalt ligger däremellan på pris, vibration och vikt.

Varför behåller du inte ditt 055 om du nu vill ha exakt en 055?
Vad du måste göra är att definiera din spec på ditt önskade stativ för dig själv.
Höjd, hopkjuten längd, ev spagatläge, vinglig mittpelare eller ej, tyngd, kapacitet på belastning, pris etc.
Sedan tittar du i stativtillverkarnas datablad och väljer.

/Erik
Jag har inget 055, men jag tycker att ett 055 PRO B med en 488- eller 490-kula verkar rätt prisvärt och hållbart i längden. Står ofta och mycket om Gitzo-stativ i såväl tidningar som artiklar på nätet, och tänkte att de kanske hade någon motsvarighet - något dyrare, men inte allt för mycket?

Det där med att exakt definiera ens behov låter som ett bra tips. Schysst.

Men basalt är ju en bergart... Hur hållbart är det?

alf109 skrev:
Har haft ett 055 och har ett gitzo men använder numera mest stabil snabb. Mina erfarenheter säger mig att gitzo nästan alltid är dyrare, men inte alltid bättre. Jag skulle tro att man får mer stativ per krona om man väljer manfrotto, dessutom tycker jag att manfrottos tyngre kulor är riktigt bra. Sen en sanning som tål att upprepas, vikt = stabilitet när det gäller stativ, ett 3 kilos aluminiumstativ kommer alltid att vara stabilare än ett 2 kilos oavsett vad detta är byggt av. Och bäst att släcka ut vibbrationer tror jag att trä är :)
LFI hade en seriös stativtest för en tid sedan och där vann ett berlebach stativ tätt följt av ett giotto, det första i trä det andra i kolfiber, gitzos stativ hamnade i botten. Detta beror dock inte på att de skulle vara sämre generellt, men de var lättare vilket avgjorde som sagt.
Även ProfsFoto testade stativ där det visade sig att det tyngre 055 var stabilare och mindre känsligt för vibbrationer än de betydligt lättare och dyrare gitzo. Inget fel på gitzo, men om du vill ha stabilitet måste du gå upp en del i vikt.

Det viktiga är kanske att först veta vad man skall ha stativet till? Om du jobbar med långa telen och tider under 1 sek krävs betydligt stabilare grejjor än vid tex nattfotografering där ett trappräcke funkar utmärkt (svårt att ta med dock :) ).
Låter som ett mycket intressant test det där... Kan man ta del av det någonstans?

MagnusBerg skrev:
Glöm inte kulleden!

Manfrottos mod 168 är så otroligt skön. Mycket praktiskt utformade reglage och den har ett lagom tungt motstånd och är lämplig även för tyngre kameror. Mycket bättre än en sådant där Gitzo "Off Centre Ball Heads" som jag också har, fast av äldre modell än de som är i sortimentet nu. Gitzon har inget motstånd alls utan faller ner fort som attan. Glömmer man dra åt ordentligt där så säger det pang. Och så är det svårare att rikta in kameran precist eftersom det rör sig utan motstånd.
Gitzon säljes för en rimlig penning!:)
Såg lite bilder på 168:an, men den verkar lite klen?... Vad vet jag, men jag hade tänkt mig en kula i stil med 488 eller 490. Torde väl vara stabilt och hålla ett bra tag framöver?

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Vilse i Gitzo-djungeln

Såg lite bilder på 168:an, men den verkar lite klen?... Vad vet jag, men jag hade tänkt mig en kula i stil med 488 eller 490. Torde väl vara stabilt och hålla ett bra tag framöver?

När jag skrev mitt inlägg visste jag inte att det fanns flera 168:eek:r. Hmmm! Den 168 som jag har är av modell 168 Heavy Duty Ball Head.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3299
Den är inte klen. ;-) Men den verkar ha utgått ur sortimentet.:-(

Re: Re: Re: Re: Vilse i Gitzo-djungeln

MagnusBerg skrev:
När jag skrev mitt inlägg visste jag inte att det fanns flera 168:eek:r. Hmmm! Den 168 som jag har är av modell 168 Heavy Duty Ball Head.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3299
Den är inte klen. ;-) Men den verkar ha utgått ur sortimentet.:-(
Jo, den verkar ha utgått... Såg en auktion på Tradera: http://www.tradera.com/Manfrotto_168_Kraftig_kulled-auktion-42321017

Jag tycker den ser lite liten ut?... Fast uppenbarligen är den väl robust om den "är lämplig för mellanformatskameror".

Re: Re: Re: Vilse i Gitzo-djungeln

Men basalt är ju en bergart... Hur hållbart är det?
Utmärkt, därför har de också tagit fram det. Man kan säga att det är en hybrid mellan aluminium och kolfiber i klass.

Det man gör är att man smälter basalten och spinner långa fibrer av den som rören sedan görs av, likt kolfiber. Dock är basalten klart billigare, men inte heller lika vridstyv som kolfiber. Men den är samtidigt lättare än aluminium. Helt enkelt en någorlunda vettig kompromiss mellan pris och prestanda.

Re: Re: Re: Re: Vilse i Gitzo-djungeln

Damocles skrev:
Utmärkt, därför har de också tagit fram det. Man kan säga att det är en hybrid mellan aluminium och kolfiber i klass.

Det man gör är att man smälter basalten och spinner långa fibrer av den som rören sedan görs av, likt kolfiber. Dock är basalten klart billigare, men inte heller lika vridstyv som kolfiber. Men den är samtidigt lättare än aluminium. Helt enkelt en någorlunda vettig kompromiss mellan pris och prestanda.
Ach so! Man spinner alltså fibrer... Tänkte mig mer att man kanske pressar/smälter och sedan pressar stativens olika komponenter. Låter hållbart.

Är det fler tillverkare än Gitzo som använder basalt?

Re: Re: Re: Re: Re: Vilse i Gitzo-djungeln

Jo, den verkar ha utgått... Såg en auktion på Tradera: http://www.tradera.com/Manfrotto_168_Kraftig_kulled-auktion-42321017

Jag tycker den ser lite liten ut?... Fast uppenbarligen är den väl robust om den "är lämplig för mellanformatskameror".

Jag är ju egentligen inte säljare men... måste ända berätta att Heavy Duty 168:an är 13 centimeter hög och har en kula på drygt 3 centimeter. Kameraplattan, som man sätter på kameran för att fästa den i snabbfästet, är 6,5 till 7,5 centimeter stor. Snabbfästet har dock en nackdel: Man kan ganska lätt kan komma åt spaken som utlöser kameran. Men jag har lärt mig sätta kameran i en vinkel så att jag inte kommer åt spaken.
Jag använde även leden till min Mamiya 67:a fast inte utan problem. Problemet var inte leden. Den låste och höll fast kameran. Men Mamiya 67:a är ju olidligt klumpig om man inte har ett studiostativ där man vevar på rattar för att ställa in stativhuvudet.

ANNONS
Götaplatsens Foto