** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilse i kameradjungeln...

Produkter
(logga in för att koppla)

Bitzy

Medlem
Misstänker att det ständigt dyker upp frågor om vilken kamera som är "bäst" och det är väl ganska tröttsamt men jag frågar ändå och hoppas på lite goda råd...
Har haft min gamla goda Fuji mx1200 i fyra år nu och det är verkligen dags att byta upp sig lite... ;) men ju mer jag läser om kameror desto mer virrig känner jag mig...

Det jag mest fotograferar är husdjur, jag vill kunna ta riktigt bra och skarpa närbilder och kameran måste vara snabb, d v s ta kortet när man trycker på knappen. Vill också kunna fota fina natur/landskapsbilder och porträtt.

Följande egenskaper är mycket önskvärt även om det kan vara svårt att få allt i samma kamera...

~ lcd-skärmen ska vara vridbar, fotar mycket i olika underliga vinklar...
~ möjlighet att ansluta extern blixt
~ bildstabilisering (ej krav men som sagt önskvärt)
~ möjlighet att spela in kortare videsnuttar

För övrigt ska den som sagt vara snabb, ha optisk zoom, gärna mellan 4-6 mp...
Kan tänka mig att gå så högt som upp till ca 9000 kr men då ska det vara en riktig kanonkamera som det inte krävs några ytterligare inköp till för att få bra bilder, helst inte mer än ca 5000 kr för då kan jag lägga lite pengar på tillbehör istället... :)

Jag har kollat en del på "Olympus Camedia C-5060 Wide Zoom", verkar dock vara lite olika meningar om hastigheten på denna på olika recensioner. Någon här som har erfarenhet av kameran?
Tacksam för alla köpråd som går att få!

mvh
Carola
 
Har kollat en hel del på dom kamerorna men har blivit lite skrämd av alla "måndagsexemplar" som många säger finns...
 
Dessa kameror har jag kollat en hel del på...

Minolta dimage A1 & A2

Olympus, c-5060 & c-8080

Canon, Powershot pro1 & EOS 300D

Är ju ganska stor variation och som sagt, det känns som att om jag köper en kamera av ovanstående i 8000-10000 kronors klassen så kan jag ändå inte utnyttja fullt ut med tanke på att det är maxsumman jag kan lägga...

Två saker jag är "livrädd" för är brus i bilden och att kameran är långsam. Har sett skräckexemplar hos vänner där motivet hinner gå iväg innan kameran tar bilden...
 
sagan skrev:
F828 skulle jag avråda ifrån, kraftiga problem med kromatisk aberration, mycket höga brusnivåer, saknar bildstabilisator, mycket klumpigare, avsevärt högre pris.

http://www.cyberphoto.se/sony/828.php

Jag håller med Kim. Finns nog en hel del kameror i den prisklassen som är mycket bättre. Jag hade hem en F828 en vecka och testade den en hel del och jag var ganska missnöjd med bilderna. Dock var den riktigt kul att använda, men den är tung och klumpig och bruset mycket störande. Jag tyckte inte att bruset var trevligt redan efter ISO 100 och det är dåligt.

Kameran är snabb och har mycket av det du frågar efter, men det finns säkerligen många bättre alternativ som dessutom är mycket billigare. Jag har en bild tagen med F828 som är publicerad på FS och den går att se här.
 
Nej Sony är inte aktuell, har redan sett att i alla fall några av dom andra verkar vara bättre...

Hur är det med zoomen? Jag skulle vilja kunna fånga närbilder på vilda djur, hur kraftig zoom behöver man då? Om man tar ett exempel på att djuret står 10 meter bort och jag vill ha en fin närbild på djurets huvud, skulle ovanstående c-5060 med 4 x zoom fixa en sådan sak eller behövs det någon rejälare eller krävs det något annat för detta?
 
Bitzy skrev:
Dessa kameror har jag kollat en hel del på...

Minolta dimage A1 & A2

Olympus, c-5060 & c-8080

Canon, Powershot pro1 & EOS 300D

Är ju ganska stor variation och som sagt, det känns som att om jag köper en kamera av ovanstående i 8000-10000 kronors klassen så kan jag ändå inte utnyttja fullt ut med tanke på att det är maxsumman jag kan lägga...

Två saker jag är "livrädd" för är brus i bilden och att kameran är långsam. Har sett skräckexemplar hos vänner där motivet hinner gå iväg innan kameran tar bilden...

Din kravspecifikation ställd mot 300D:

* lcd-skärmen ska vara vridbar, fotar mycket i olika underliga vinklar.
- LCD-skärmen är inte sökare ej heller vridbar. Kan lösas med vinkelsökare C, ca 1500:-

* möjlighet att ansluta extern blixt
- Ja, ska klara E-TTL, t ex Sigma EF500 DG ST/Super eller Canon EX-serie, pris ca 1200:-4500:-

* bildstabilisering (ej krav men som sagt önskvärt)
- Inte inbyggt i kameran. Finns i linser, främst teleobjektiv. Kallas IS hos Canon och OS hos Sigma.

* möjlighet att spela in kortare videsnuttar
- Nej. Kameran har inte denna funktion.


* brus i bilden
- Avsevärt mindre brus i 300D tack vare den större sensorn än i kompaktdigitaler och Minolta A1. Bilden på Spotnicks i min portfölj är tagen med ISO 400. ISO 400 anser jag oanvändbart på i Minolta 7i (ägde en sådan tidigare, samma sensor i A1)

* hinna ta bilden inna motivet flyttar sig
- Kameran startar inom 3 sekunder och bild tas sedan inom 0,1 s från avtryck, enligt mina erfarenheter.

* pris 8- 10 000:-.
- Ja, utan lins och andra tillbehör i Sverige.


Sammanfattningsvis ger systemkamerorna fler variationsmöjligheter och tekniskt bättre bilder, men samtidigt större än kompaktkamerorna, som då är lättare att ha med sig.


Lycka till!

Roland

p.s 300D klarade mitt tivolitest på Lisseberg. Inga skador av att bli översköljd i Flumride, och den kunde användas vid g-belastning i berg och dalbanan.
 
Tackar för den utförliga beskrivningen! :) Då kan jag nog välja bort den då det kommer överskrida vad jag är villig att lägga ut för att få kameran med dom tillbehör jag önskar. Mycket fina bilder ger den men allt för dyr...
 
Om du är rädd för brus så tycker jag du ska ta och kolla på Olympus 8080. Brusnivån på den är väldigt låg och bildkvaliten riktigt hög.

Bränvidden är på 7,1-35,6 (BV 28-140) så det blir nog svårt att få den där porträttbilden på ankan 10 m bort.

Den är även väldigt snabb, tar bara ett någon sekund från det att du startat kameran tills att du kan ta en bild (beroende på vilket läge objektivet hade när du stängde av den). Autofokusen är också snabb i bra ljusförhållanden men rätt så seg när det är dåligt med det. Dock är den väldigt nogrann, man kan lite på att motivet är i fokus när kameran säger det. Den är också relativt snabb med att exponera efter knapptryckning men det kan vara rätt så svårt att fota till exempel dans och andra aktiviteter/sporter där saker och folk rör sig väldigt snabbt och samtidigt få de där perfekt time'ade bilderna. Kan tänka mig att det är en genomgående liten liten fördröjning på alla kompaktkameror i 8 MP klassen. Om du vill ha en riktigt blixtsnabb kamera så är det nog en DSLR som gäller.

LCD-skärmen är vikbar men inte vridbar.

Kameran har blixtsko med kontakt för Olympus TTL-blixtar.

Den kan även spela in små videosnuttar men det kan jag inte utala mig om hur det funkar. Har faktiskt aldrig prövat det på mitt ex men det bör nog inte vara nå svårigheter.

Kameran är väldigt välbyggd och knappar med mera är bra placerat, iallafall för mina små händer.

Jag tycker du ska ta och gå förbi en fotobutik och be att få låna en och fota lite så att du får känna den i handen. Det rä alltid det bästa sättet att se om man tycker om kameran, då kan du också känna efter om du tycker hastigheten på den är acceptabel.

Lycka till!
 
Bitzy skrev:
Hur är det med zoomen? Jag skulle vilja kunna fånga närbilder på vilda djur, hur kraftig zoom behöver man då? Om man tar ett exempel på att djuret står 10 meter bort och jag vill ha en fin närbild på djurets huvud, skulle ovanstående c-5060 med 4 x zoom fixa en sådan sak eller behövs det någon rejälare eller krävs det något annat för detta?
Det avgörande här är hur långt tele kameran har (inte hur mycket zoom).

Det krävs rejält långt tele för att ta en bild på huvudet på ett djur (exempelvis en hare) på 10 meter..mer än någon av de nämnda kamerorna klarar (frånsett 300D tillsammans med ett jättetele).

Även om du skulle ha så långt tele som 600mm så skulle det inte räcka till.
 
Senast ändrad:
Fredrik O. skrev:
Om du är rädd för brus så tycker jag du ska ta och kolla på Olympus 8080.
En sak som jag tycker är riktigt dålig på C-8080 är den elektroniska zoomen som bara kan regleras i 5 steg.

A1/A2 har mekanisk zoom, som kan regleras steglöst och dessutom är mycket snabbare.
 
sagan skrev:
En sak som jag tycker är riktigt dålig på C-8080 är den elektroniska zoomen som bara kan regleras i 5 steg.

A1/A2 har mekanisk zoom, som kan regleras steglöst och dessutom är mycket snabbare.

Jo det kan jag faktiskt hålla med om. Hade mycket hellre haft en mekanisk, det blir lite knepigt ibland att få den där perfekta kompositionen utan att röra sig lite fram eller bakåt.
 
Gällande A1 och A2, kan någon reda ut exakt vad skillnaderna är? Är det verkligen värt att lägga ut ca 1500 extra för A2 eller är det bättre att i så fall kunna köpa nåt extra tillbehör till A1??
Att A2 har 8 mp ser jag inte som någon större fördel, nästan tvärsom...
 
Bitzy skrev:
Gällande A1 och A2, kan någon reda ut exakt vad skillnaderna är? Är det verkligen värt att lägga ut ca 1500 extra för A2 eller är det bättre att i så fall kunna köpa nåt extra tillbehör till A1??
Att A2 har 8 mp ser jag inte som någon större fördel, nästan tvärsom...

Enligt Cyberphoto:

"Utvecklad
Den största skillnaden mot lillebror A1 är att upplösningen är ökad till hela 8M pixel. Dessutom är autofokusen enligt uppgift 1,5x snabbare och har något Konica Minolta kallar för "3D Predictive Focus Control and Movement tracking", eller kontinuerlig autofokus på svenska. Andra detaljer är en avsevärt förbättrad "optisk" sökare. Den är fortfarande elektronisk men har extremt hög upplösning (922000 pixel) för en renare bild. Filmfunktionen är nu 544x408 pixel och 30 b/s, vilket är tillräckligt för en TV."

Dessutom kan tilläggas att A2 har mindre brus...(tack vara att konica minolta lagt in brusreducering i A2)
 
ANNONS