Annons

Begagnad system kamera för dottern födelsedag.

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Låt mig bara ge lite bakgrund först, för jag vet att det oftast blir ett hett ämne när det gäller utrustning och vad som passar vem etc ;)
Hon gillar att fotografera, har en Fuji X-T10 idag och en annan äldre kompakt. Hon har sett mig använda kameror och ta kort på henne sedan hon föddes och har alltid varit intresserad att lära sig mer.
Så min tanke var nu att hon ska få en "riktig" kamera att verkligen lära sig från men som samtidigt kan använda sig av mina Nikon gluggar etc i framtiden och få min hjälp bäst genom att jag själv använder och kan Nikon bäst.
De kameror jag kollar på är D300, D700 och D90. jag vill inte lägga mer än ca 3000 och har hittat lite olika kit med objektiv jag iof inte behöver men ändå något att börja med för henne( billigare zoom etc).
Jag tänker att det är kameror utan för mycket fluff i utan bra rattar och reglage att lära sig det man behöver och samtidigt vara tåliga nog att kunna ta lite stryk så hon inte behöver vara för pedant med den utan verkligen plåta på.
Jag vet att D700 är överlägsen de båda andra, men med tanke på att hon inte har mycket att jämföra med tidigare när det gäller Af eller IQ så tror jag att det för henne mer spelar roll hur kameran känns och att det går att ta bra bilder, och det gör dom alla 3 med rätt förutsättningar. Hon kommer inte behöva ta sportfoton, eller i nästan inget ljus etc( då får hon använda blixten) så behöver inga otroliga ISO egenskaper heller.
Så är bara efter lite egna erfarenheter där och vad era tankar är?:) mest bara för att bolla lite.
/Martin.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tycker nog att D300 o 700 är onödigt tunga, klumpiga och med grabbgrepp samt med lite gammal design/minneskort mm. Vill man behålla två ”tumhjul” mm så har man D7000/D7100 som man borde få mellan 2-3k. Skulle hon inte vara intresserad av två hjul, så kanske någon i D5xxxx med vinklingsbar skärm och smidigt format. För oss kanske inte videoinspelning och wifi är något men för en yngre tjej så kanske?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tycker nog att D300 o 700 är onödigt tunga, klumpiga och med grabbgrepp samt med lite gammal design/minneskort mm. Vill man behålla två ”tumhjul” mm så har man D7000/D7100 som man borde få mellan 2-3k. Skulle hon inte vara intresserad av två hjul, så kanske någon i D5xxxx med vinklingsbar skärm och smidigt format. För oss kanske inte videoinspelning och wifi är något men för en yngre tjej så kanske?
Har kollat lite på D7100 för att jag tänkte samma sak, och har haft en till mitt ex tidigare så vet att dom är lite "smidigare" . Men mindre "robust" vill jag nog inte ha det, alltså inget hus med mindre "proffskänsla" utan vill ha en modell som hon kan växa i och ha kvar ( likt en D300 eller D700) fats då kanske något lättare.
Har inte sett några i D7000 serien till salu just nu utan objektiv. fanns en ute med för runt 6k och det är tyvärr för mycket att lägga just nu.
Video är hon inte så intresserad av just med kameran faktiskt, hon använder mest telefonen för det eller en Gopro:) Så tanken är en kamera för bara stillbild.
Tack:)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tycker nog att D300 o 700 är onödigt tunga, klumpiga och med grabbgrepp samt med lite gammal design/minneskort mm. Vill man behålla två ”tumhjul” mm så har man D7000/D7100 som man borde få mellan 2-3k. Skulle hon inte vara intresserad av två hjul, så kanske någon i D5xxxx med vinklingsbar skärm och smidigt format. För oss kanske inte videoinspelning och wifi är något men för en yngre tjej så kanske?
Just när vi pratade om D7000 serien såg jag en för 2500. Den kanske skulle kunna vara något, ska kolla lite på den också:)
Det är en D7200, tänkte med ett 50mm där för kanske 3000 eller så. Så jag har det att jämföra med i pris mot en D300 med ett zoom objektiv som ingår( sigma 18-50) för runt 3000 också. Lite osäker på vad som skulle vara mest prisvärt där.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Just när vi pratade om D7000 serien såg jag en för 2500. Den kanske skulle kunna vara något, ska kolla lite på den också:)
Det är en D7200, tänkte med ett 50mm där för kanske 3000 eller så. Så jag har det att jämföra med i pris mot en D300 med ett zoom objektiv som ingår( sigma 18-50) för runt 3000 också. Lite osäker på vad som skulle vara mest prisvärt där.
Låter nästan för billigt för att vara sant, D7200 brukar ligga runt 5k. D7200 har ju Wifi, D7100 har jag för mig har wifi med adaptern.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Låter nästan för billigt för att vara sant, D7200 brukar ligga runt 5k. D7200 har ju Wifi, D7100 har jag för mig har wifi med adaptern.
jaså? hmm...ser rätt seriöst ut med köparen iaf. verkar som han vill få sålt många andra saker i samma annons. Så verkar som om han säljer hela utrustningen. Den hade gått runt 55 k trodde han men skulle kolla när han kom hem.
 

StanM

Aktiv medlem
Jag hade exakt samma trevliga ’problem’ med min dotter. Hon skulle också ha en systemkamera och fick prova min D700. Hon var ca 11 år då och sade följande - vikten är inget problem men storleken på greppet störde henne. Så det blev först en D3100 följt av en D5200 och tösen är nöjd. Kunde både fota och ibland filma.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag hade exakt samma trevliga ’problem’ med min dotter. Hon skulle också ha en systemkamera och fick prova min D700. Hon var ca 11 år då och sade följande - vikten är inget problem men storleken på greppet störde henne. Så det blev först en D3100 följt av en D5200 och tösen är nöjd. Kunde både fota och ibland filma.
hehe va roligt:) jo men det KAN bli så att kameran är för stor för henne i praktiken faktiskt, det är en faktor jag måste tänka över ordentligt innan jag bestämmer mig nu, skulle nästan vilja att hon håller mina egna kameror lite för att se, problemet är att jag då kommer avslöja vad hon ska få, så det går ju inte ;)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Vad är det som gör att X-T10 inte duger, det är väl en ”riktig” kamera? Kan det inte vara bättre att köpa något objektiv till den?
Tanken är att det ska vara en större systemkamera med de lite större reglagen etc och ergonomin där. Men tanken om att bara skaffa några objektiv till hennes X-T10 tänker jag över också...där blir dock priset lite högre i de flesta fall( har haft det mesta där själv när det gäller X-T1-2-3 serien och olika objektiv men sålde allt). Så får se vad jag kommer landa i till slut...just nu är det lite beslutsångest ;)
 

Brix

Aktiv medlem
Tanken är att det ska vara en större systemkamera med de lite större reglagen etc och ergonomin där. Men tanken om att bara skaffa några objektiv till hennes X-T10 tänker jag över också...där blir dock priset lite högre i de flesta fall( har haft det mesta där själv när det gäller X-T1-2-3 serien och olika objektiv men sålde allt). Så får se vad jag kommer landa i till slut...just nu är det lite beslutsångest ;)
Om hon inte behöver nån jättebra AF eller kommer fota på höga ISO så lär det ju ge mer att köpa nåt bättre objektiv eller två.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Z50 är rätt mysig. Kostar 7500 ny.

Men i övrigt är ju d800 bra prissatt kring 5000 beg. D700 är ju rätt mkt sämre.

Visa bilaga 151183
Z50 hade varit fint hehe. Dock är det mest pga av budgeten där för huset jag tänker mig en D700/D300 eller liknande. Den ligger runt 3 tänker jag mig.
Är det din Richard? På bilden alltså.
 

cardazio

Aktiv medlem
Z50 hade varit fint hehe. Dock är det mest pga av budgeten där för huset jag tänker mig en D700/D300 eller liknande. Den ligger runt 3 tänker jag mig.
Är det din Richard? På bilden alltså.
Yes, gjorde mig av med z6an (gillade inte ergonomin) och kör nu z50, men det kräver lite om man ska få smetig bakgrund. Varken 85 f1.4 eller 135 f1.8 var i närheten och jag gillar inte Nikons 105 1.4 (fadda färger).

Väldigt nöjd med hur det blev. Z50s kitobjektiv är faktiskt riktigt bra.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Yes, gjorde mig av med z6an (gillade inte ergonomin) och kör nu z50, men det kräver lite om man ska få smetig bakgrund. Varken 85 f1.4 eller 135 f1.8 var i närheten och jag gillar inte Nikons 105 1.4 (fadda färger).

Väldigt nöjd med hur det blev. Z50s kitobjektiv är faktiskt riktigt bra.
Jag gillade inte Z6/Z7 alls faktiskt, därför jag stannade med lite äldre DSLRs nu. Kör två D4or tills de dör eventuellt en D850 på horisonten men annars väntar jag nog för egen del tills dom har lite andra i framtiden att välja på.
Men Z50 ser nästan lite trevligare ut faktiskt:)
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag gillade inte Z6/Z7 alls faktiskt, därför jag stannade med lite äldre DSLRs nu. Kör två D4or tills de dör eventuellt en D850 på horisonten men annars väntar jag nog för egen del tills dom har lite andra i framtiden att välja på.
Men Z50 ser nästan lite trevligare ut faktiskt:)
Sanna sak här men jag köpte en mot bättre vetande för att jag ville ha focus peaking och kortare flange distance.

Tyvärr får man nog se sig i stjärnorna efter en ff med z50-hus mtp hur z5 såg ut. Väldigt synd då allt sitter precis på rätt ställe på z50 exkl främre funktionsknappsrna.

När det väl kommer återgår jag till ff 😀.

Tyvärr svårt att se att det går att hitta bättre hus än d800 för pengarna. För 5k istället för de 3k en d700 kostar får man massor med uppgraderingar.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Sanna sak här men jag köpte en mot bättre vetande för att jag ville ha focus peaking och kortare flange distance.

Tyvärr får man nog se sig i stjärnorna efter en ff med z50-hus mtp hur z5 såg ut. Väldigt synd då allt sitter precis på rätt ställe på z50 exkl främre funktionsknappsrna.

När det väl kommer återgår jag till ff 😀.

Tyvärr svårt att se att det går att hitta bättre hus än d800 för pengarna. För 5k istället för de 3k en d700 kostar får man massor med uppgraderingar.
Jo jag vet att det är en bra deal, men är inte ett fan av de större bildfilerna och upplevde D800 lite "slöare" än D700an? och lite softare i skärpan etc. vet inte om det stämmer men det var därför jag hopade över den för D810 när de begav sig.
hursomhelst räcker D700 bra med det den har och bildfiler etc är lättare och snabbare att jobba med. Blir trots allt jag som får ladda ned hennes bilder och jobba med dom eftersom hon inte har någon dator själv ;)
Men förstår vad du menar om man är ute efter lite nyare teknik.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jo jag vet att det är en bra deal, men är inte ett fan av de större bildfilerna och upplevde D800 lite "slöare" än D700an? och lite softare i skärpan etc. vet inte om det stämmer men det var därför jag hopade över den för D810 när de begav sig.
hursomhelst räcker D700 bra med det den har och bildfiler etc är lättare och snabbare att jobba med. Blir trots allt jag som får ladda ned hennes bilder och jobba med dom eftersom hon inte har någon dator själv ;)
Men förstår vad du menar om man är ute efter lite nyare teknik.
D800e kostar 1000kr mer. Inget fel på skärpan där även om den tekniskt har ett aa filter 😀. D700 har dock det man behöver i samma förpackning. Finns en på Tradera med lite gummisläpp för 2000 kr. Jag började själv med den, så varför inte. Dörr åt proffs länge och väl.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo jag vet att det är en bra deal, men är inte ett fan av de större bildfilerna och upplevde D800 lite "slöare" än D700an? och lite softare i skärpan etc. vet inte om det stämmer men det var därför jag hopade över den för D810 när de begav sig.
hursomhelst räcker D700 bra med det den har och bildfiler etc är lättare och snabbare att jobba med. Blir trots allt jag som får ladda ned hennes bilder och jobba med dom eftersom hon inte har någon dator själv ;)
Men förstår vad du menar om man är ute efter lite nyare teknik.
Både D700 och D800 har lågpassfilter. D800e har ett lågpassfilter som är utsläckt och D810 saknar lågpassfilter. Slö beror väl lite på vad man menar. D700 är rätt direkt, men seriettagningen är bara en bild per sekund snabbare utan batterigrepp (med rätt batteri). Nu har jag bara testat D800 och minns inte hur den var, men en sådan där lite irriterande sak med D810 är att den förvisso kunde ta bilder direkt, men hade en lite fördröjning för att visa bilder eller komma in i menyn om kameran "somnat". Längre om jag hade båda minneskorten i än med bara ett. Detta finns inte på D700:an. Fenomenet finns även på D850, men är inte lika påtagligt. Varför det är så här vet jag inte, men uppenbarligen läser kamerorna från minneskorten när de väcks, för lampan lyser då.

En notering är att D700 inte har 100%-sökare, utan lite under, medan D800 och framåt har 100 %. D700 saknar också "vattenpass" i båda ledder i sökaren. Å andra sidan så kan man se det som finns i beckmörker, vilket inte går på D810 och D850 (det är nog lika på D800(e) har jag för mig). Detta är en av de få saker som konsekvent stör mig. På D700 får man använda en knapp och så visas ena ledden i samma område som exponeringsmätaren. På D810 och D850 så visas det istället i sökaren med LCD-delen som även visar linjer, fokuspunkter etc. Problemet är att det inte går att tända dessa permanent som på ensiffriga modeller. Följden blir att man, om bakgrunden är för mörk, får hitta på olika varianter för att "dutta" så att belysningen i sökaren lyser upp kort om man vill använda vattenpasset via sökaren under dessa förhållanden. Det är sånt här man märker som oftast inte står i recensioner... :)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Både D700 och D800 har lågpassfilter. D800e har ett lågpassfilter som är utsläckt och D810 saknar lågpassfilter. Slö beror väl lite på vad man menar. D700 är rätt direkt, men seriettagningen är bara en bild per sekund snabbare utan batterigrepp (med rätt batteri). Nu har jag bara testat D800 och minns inte hur den var, men en sådan där lite irriterande sak med D810 är att den förvisso kunde ta bilder direkt, men hade en lite fördröjning för att visa bilder eller komma in i menyn om kameran "somnat". Längre om jag hade båda minneskorten i än med bara ett. Detta finns inte på D700:an. Fenomenet finns även på D850, men är inte lika påtagligt. Varför det är så här vet jag inte, men uppenbarligen läser kamerorna från minneskorten när de väcks, för lampan lyser då.

En notering är att D700 inte har 100%-sökare, utan lite under, medan D800 och framåt har 100 %. D700 saknar också "vattenpass" i båda ledder i sökaren. Å andra sidan så kan man se det som finns i beckmörker, vilket inte går på D810 och D850 (det är nog lika på D800(e) har jag för mig). Detta är en av de få saker som konsekvent stör mig. På D700 får man använda en knapp och så visas ena ledden i samma område som exponeringsmätaren. På D810 och D850 så visas det istället i sökaren med LCD-delen som även visar linjer, fokuspunkter etc. Problemet är att det inte går att tända dessa permanent som på ensiffriga modeller. Följden blir att man, om bakgrunden är för mörk, får hitta på olika varianter för att "dutta" så att belysningen i sökaren lyser upp kort om man vill använda vattenpasset via sökaren under dessa förhållanden. Det är sånt här man märker som oftast inte står i recensioner... :)
Bra detaljer och argument för eller emot igen Martin:) ja det blir inte helt lätt det där. lite lustigt vad många val av kamera hus det är just nu haha. Känns som jag borde koncentrera mig på att hitta rätt till min egen dotter nu till slut. har iaf fått lite erbjudanden om allt från D90 till D700 till D300 och alla ligger runt 3000 med olika objektiv eller bara hus. Så nu måste jag sätta mig och snabbt bestämma mig eftersom jag har imorgon och några dagar framåt på mig att bestämma mig...suck ;)
 
ANNONS