Annons

Vilse i normalzoomsdjungeln (DX i nuläget, FX i framtiden)

Produkter
(logga in för att koppla)

OSkar000

Aktiv medlem
Efter att ha levt utan normalzoom i lite mer än ett år så börjar det bli dags att köpa en nu. Kameran det ska sitta på är en D300 som i framtiden ska komplementeras med en D700, D3 eller vad nu Nikon kommer att släppa under det närmaste året som är fullformat och som passar mina önskemål.

Anledningen til att jag börjar bli mer och mer sugen på en bra normalzoom är att det börjar kännas som en begränsning att enbart köra med fasta mf-objektiv mellan 24 och 105mm.
Förvisso är mitt 28/2,8 AIS bland det roligaste jag har använt både vad det gäller känsla och bildresultat. Dock är manuell fokus en aning olämlpligt i situationer när det ska gå fort eller vid andra tillfällen då manuell fokus är krångligt. Tidigare hade jag ett 18-70 3,5-4,5 som jag i stort sett var nöjd med, bra bildkvalitet, snabb och säker AF, hyfsat bra byggt och "lagom stort".

Det optimala vore förstås ett 24-70/2,8 med tanke på framtida planer på uppgradering till FX. Dock avskräcker priset en hel del, jag kan få mycket andra kul prylar för lika mycket pengar.

16-85 3,5-5,6 VR är en annan stark kandidat, humant pris, vettigt omfång på DX. Dessutom VR som till viss del kan kompensera för den dåliga ljusstyrkan. Tokskarpt enligt testerna på Photozone är en fördel.

17-55/2,8 är en annan vettig kandidat. Dock dyrt och enbart DX, därtill är det ganska stort vilket är en nackdel om det framöver ska användas på ett lite mindre kamerahus (D40-storlek).

18-70 3,5-4,5 skulle kunna fungera, billigt i inköp, bra omfång, bra bildkvalitet. Skulle dock gärna kliva upp ett steg vad det gäller bildkvalitet/användbarhet.

18-55 3,5-5,6VR. Billigt, tråkigt utseende (ja, sånt har betydelse), god tillgång. Men hur är bildkvaliten?

18-105 3,5-5,6 VR. Hyggligt billigt, men hur står sig bildkvaliten i förhållande till 18-70 och 16-85?

Sigma eller Tamron 17/18-50/2,8. Fokusstrul, högljudd AF på Tamronobjektivet, tredjepartsoptik... optiskt ska de dock vara bra och prisklassen är rätt.

Sigma 24-70/2,8. Kan det vara vettigt? Dock ganska dyrt även jämfört med Nikons egna 24-70. Känns lite som ett sistahandsval.

Tamron 28-75/2,8. För lite vidvinkel på DX för mig, ska dock vara ganska vettigt optiskt. Bra pris!

Vilka objektiv har jag missat? Det finns många objektiv i normalzoomsklassen för DX. Nya 16-35/4? Prisklass som ett begagnat 24-70...

En sista tanke var ett 18-200, mångsidigt men en aning tråkigt. Lånade ett på senaste fotosemestern och var till stor del nöjd, men jag saknade i många fall ljusstyrkan för att kunna få till kortare skärpedjup. Dock är VR-funktionen inget annat än imonerande, 1/10 sekunder på 200mm är inget som jag handhåller med andra objektiv.

Så... vad väljer jag? Samtliga objektiv jag hittills har funderat på har både för och nackdelar. Priset har därtill en hel del betydelse, över 10000kr för ett objektiv är lite väl dyrt.

Det finns en hel del i kameraväskan redan nu, sigma 10-20, 24/2,8 (ai), 28/2,8 ais, 35/2 ais, 50/1,8 af-d, 55/2,8 makro ais, 85/1,8 af-d, 105/2,5 ais, 200/4 makro ai, 300/4,5 ai, 75-150/3,5 series E, 300/4 af samt 80-200/2,8 af-d
 
Jag röstar på 16-85 på grund av det klockrena omfånget och att det enligt uppgift är skarpt. Två vinnande egenskaper.
 
Det beror väl lite på hur länge till du tänker köra DX primärt. Tamron 28-75 är ju utmärkt på FX (fast man bör försöka hitta versionen utan inbyggd motor isf) och skaffar du FX-hus inom en relativt snar framtid så kanske det "räcker" med en 18-70 som normalzoom till DX-huset till dess?
Man får ju båda två för en överkomlig peng, menar jag...

Annars är ju 16-85:an troligen den ultimata normalzoomen för DX, om man inte måste ha ljusstyrkan och avskräcks man av pris/storlek på 17-55:an så är det absolut den som jag skulle välja, åtminstone om man skulle köra DX "ett tag till".

Ang. 18-55:an så är den eg rätt bra. Den är inte lika bra som 18-70:n dock. Den är visserligen något skarpare i mitten av bilden, åtminstone i delar av omfånget, men sämre i kanterna. Den har något mer CA. Den stora nackdelen är bokeh:n som är förskräcklig.

18-105:an ser jag lite som en 18-70 med VR och en liten bonus på telesidan. Bortsett från att bokeh:n är bättre på 18-70:n tycker jag att de är rätt likvärdiga. Jag vill minnas att den inte har "riktig" AF-S med M/A, men jag kan minnas fel.

Då ska jag väl tillägga att vad gäller 18-105, 16-85 och Tamron 28-75 så äger jag inte dem, men har använt dem lite. Mina åsikter är dock mestadels baserade på bilder jag sett från dem.
18-55VR, 18-70 och 17-55 har jag desto mer erfarenhet av. 17-55:an är bäst och är riktigt skarp redan på f/2.8 (men avsevärt sämre än 18-70:n i motljus). Om det sedan är värt priset är en annan femma (jag fick min till ett väldigt bra pris, annars hade jag nog kört på 18-70:n primärt fortfarande). Åas har man ju ett självförsvarsvapen på köpet. :)
 
Köp ett begagnat 18-70 och spara pengarna till FX-uppgraderingen. Du kommer antagligen aldrig mer att peta på din DX-kamera efter det, så att bränna massa pengar på det mindre systemet verkar dumt om du ändå är inställd på att uppgradera sen.
 
När jag gjorde en snabbkoll på cyberphoto så såg jag det jag antog, att alla normalzoomar för Nikon som börjar på under 20mm och når upp till minst 50mm är enbart för DX-formatet. Det är nog helt enkelt så att du får ta en som börjar på t.ex. 24mm och når upp till ca 70mm om du vill att den också ska funka på FX. 18mm (som på DX ger samma bildvinkel som 27mm gör på FX), är redan rätt så kraftig vidvinkel på FX.

Sedan undrar jag varför du inte har planer på fasta objektiv med autofokus? Det finns ju många såna, speciellt om man klarar sig utan AF-S, och de har ju oftast minst lika bra ljusstyrka som proffszoomarna...
 
Senast ändrad:
Köp ett begagnat 18-70 och spara pengarna till FX-uppgraderingen. Du kommer antagligen aldrig mer att peta på din DX-kamera efter det, så att bränna massa pengar på det mindre systemet verkar dumt om du ändå är inställd på att uppgradera sen.

Risken att D300an blir liggande finns ju, men jag inbillar mig i alla fall att jag kommer att tycka om att köra D700 och D300 parallellt, speciellt när det behövs både tele och vidvinkel på nästan samma gång då är det inte tokigt att ha två hus med sig. Sen kommer det säkert att klia i köptarmen även efter en uppgradering till FX, men den får hålla sig lugn ett tag.

Tanken är att uppgradera till en D700 eller vad som nu kommer antingen i slutet av april eller lagom till semestern.

När jag gjorde en snabbkoll på cyberphoto så såg jag det jag antog, att alla normalzoomar för Nikon som börjar på under 20mm och når upp till minst 50mm är enbart för DX-formatet. Det är nog helt enkelt så att du får ta en som börjar på t.ex. 24mm och når upp till ca 70mm om du vill att den också ska funka på FX. 18mm (som på DX ger samma bildvinkel som 27mm gör på FX), är redan rätt så kraftig vidvinkel på FX.

Sedan undrar jag varför du inte har planer på fasta objektiv med autofokus? Det finns ju många såna, speciellt om man klarar sig utan AF-S, och de har ju oftast minst lika bra ljusstyrka som proffszoomarna...

24mm räcker för min del som vidvinkel, behöver jag mer kan jag köra med mitt 10-20. 28mm blir dock lite för tigth, vilket gör mig aningen tveksam till både Nikon 28-70/2,8 och Tamron 28-75/2,8. 24-70 vore egentligen perfekt, om det inte kostade drygt en månadslön.

Egentligen finns det inte många fasta objektiv med autofokus som lockar så mycket. 35/1,8 är lite för långt, 28/2,8 AF-D är sämre än det som jag har, 28/1,4 är snuskigt dyrt och likaså är nya 24/1,4 inte heller någon billig pjäs. 50mm är jag trött på när det gäller DX. Det blir med andra ord inte så mycket att välja på bland fasta objektiv i normalområdet.


17-35/2,8 finns ju också.. och den är ju inte tokig på FX heller.
 
17-35 på DX känns ju lite som en halvmesyr. Skulle jag tycka ialla fall...en slags halvnormalzoom. På FX får den ju genast ett annat syfte dock.

Är det normalzoom du vill ha och vet defintivt att du skall skaffa D700 så bit i det sura och skaffa ett 24-70. Som redan nämnts så är det tillräckligt med vidvinkel på DX. Eller som Martin säger här ovan - en 18-70 (som ju är riktigt prisvärd) endast avsedd för D300:an. Sedan när du går över till FX så omvärderar du. Fasta gluggar på småbildsformatet är askul. Jag bytte själv från D300 + 17-55:an till D700 med fasta och trodde jag skulle sakna zoomen. Kör nu uteslutande med fasta...35/2:an sitter på till kanske 95%. Snabb, skarp, trevlig och lätt. Zoom känns inte akutellt - jo...nya 16-35 lockar nått jävligt förstås. Synd att den blev så blaffig men men...kompromisslöst antar jag.

Svammel...du kanske inte blev klokare på mitt inlägg :-/
 
Nya 16-35 kan ju tänkas fungera som normalzoom nu och vidvinkel på FX. Annars har du 24-70. Dyrt som fan, men du behöver inte fundera på ny glugg till FX de närmaste 10-15 åren.
 
För att autofokusen är långsammare och osäkrare (jagar mer) på versionen med inbyggd motor, medan den är snabb och säker när den drivs av kamerans motor.
 
24-70

Nya 16-35 kan ju tänkas fungera som normalzoom nu och vidvinkel på FX. Annars har du 24-70. Dyrt som fan, men du behöver inte fundera på ny glugg till FX de närmaste 10-15 åren.

24- 70
Fantastiskt trevlig, men tung och otymplig. Själv sålda jag min till förmån för fasta gluggar.Saknar zoomen och överväger att skaffa den igen, men skulle vilja ha den snabbare (f/1.4 eller f/1.8 hade varit mysigt).

/Niklas
 
...

Det optimala vore förstås ett 24-70/2,8 med tanke på framtida planer på uppgradering till FX. Dock avskräcker priset en hel del, jag kan få mycket andra kul prylar för lika mycket pengar.

...

Tamron 28-75/2,8. För lite vidvinkel på DX för mig, ska dock vara ganska vettigt optiskt. Bra pris!

...

Det finns en hel del i kameraväskan redan nu, sigma 10-20, 24/2,8 (ai), 28/2,8 ais, 35/2 ais, 50/1,8 af-d, 55/2,8 makro ais, 85/1,8 af-d, 105/2,5 ais, 200/4 makro ai, 300/4,5 ai, 75-150/3,5 series E, 300/4 af samt 80-200/2,8 af-d

Tamrons glugg är som du skriver rätt bra optiskt. AF'n kunde varit bättre. Den är något opålitlig och lite åt det långsamma hållet. Men om du ser det som ett budgetalternativ till Nikon 24-70 är det rätt bra. Och skillnaden i brännvidd är ju marginell.
 
Beslutet satt långt inne, men nu är ett 24-70/2,8 beställt. Det känns som för mig den mest framtidssäkra investeringen som jag förhoppningsvis inte kommer att ångra. Prismässigt blev det inte så farligt som jag tänkt mig vilket var det som blev den avgörande faktorn.

Nu saknas bara roligare fotoväder :)
 
ANNONS