Annons

Viltrox EVO ny serie objektiv 85mm (okt -25), 35/1.8 APO och 55/1.8 APO (april -26)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas gbg

Aktiv medlem
Viltrox släpper ett nytt objektiv med Sony E-fattning i något som verkar vara en ny objektivseries: EVO. EVO kan möjligen betyda Everyone eller ett objektiv för alla.

Viltrox beskrivning:

Full-Frame 85mm Portrait Prime for Every Creator.
Bright F2.0 Aperture for Soft Bokeh and Low-Light Clarity.
Precision Optics: 10/8 Elements (2 ED, 2 HR).
Fast, Accurate STM Autofocus for Photo and Video.
0.74m Minimum Focusing Distance for Close-Up Detail.
Compact 340g Design with Comfortable Handling.
Durable Build with Dust and Moisture Protection.
58 mm Filter Thread and USB-C Firmware Upgrade Port.

USB-C Firmware Upgrade Port.

Det här går jag igång på lite. För en 85:a räcker f/2 långt. Med en vikt på bara 340 gram orkar man ta det med sig och också bära det länge.

(Dustin är ofta ganska positiv i sina presentationer.

(recension av Bastian k som brukar vara uppriktig och noggrann)

(Marc hittar alla snygga tjejer i sin stad och så kan vi beundra deras ögonfransar.)

Objektivet går att beställa för 3340 kronor hos Viltrox direkt. viltrox.com

Jag har ett Viltrox 50/2 AIR som jag är nöjd med (försök två, första var decentrerat). Det är litet och nätt och bra. Den här 85:an kanske kan komplettera det på ett bra sätt för en utrustning man vill kunna resa med utan att betala övervikt.

Viltrox har verkligen lagt i en överväxel på senare tid!

Oj.
Nu har Viltrox släppt ytterligare två objektiv i sin EVO-serie. 35/1.8 EVO och 55/1.8 EVO är här.

De delar nästan allt, inklusive storlek, vikt och filterstorlek med varandra samt med 85:an.
Jag har inte tittat särskilt på55:an men väl på 35:an. Vem vill inte ha ett 35mm f1.8 APO-objektiv? Jag vet att jag vill så jag beställde ett. 4700 kronor någonting direkt från Viltrox.com.

Arthur R har en youtube-presentation här:

Scott Tucker, ovanligt nedtonad och artig, har en youtube-"review" här:
https://www.scotttuckerphoto.com/blog/review-viltrox-af-35mm-f18-evo-for-nikon-z

och Marc i Bryssel har hittat nya snygga kvinnor att plåta här:
https://sonyalpha.blog/2026/04/20/viltrox-35mm-f1-8-ii-evo/

Marc har också testat 55:an:
https://sonyalpha.blog/2026/04/20/viltrox-55mm-f1-8-evo/

Eftersom jag har 85:an sedan tidigare så kommer jag tydligen att bära runt på den och 35:an ett tag framåt. Efter att ha kollat på testerna så tror jag det kan bli ett bra tag framåt...

EDIT: Glömde säga att objektivet finns för FF Sony och Nikon. Fixade länkarna också, jag ber om ursäkt för det sjabblet!

Senast ändrad:
Trevligt kompakta och fina, det är bra att de försöker hålla storleken enhetlig inklusive filergängorna och så. Det gör de ju med AIR- och PRO-serierna också. Mina 27mm/1.2 och 56mm/1.2 för APS-C har båda 67mm gängor. Det är otroligt att de håller sig med fyra olika parallella produktlinjer nu - vilka andra gör det nu i nyproduktion. EVO är en verkligt bra och optimal kompromiss. Bra optiskt, fortfarande billiga och väldigt prisvärda och dessutom lite lättare än PRO-objektiven.

De verkar ju väldigt välbyggda och solida när man håller i dem men jag undrar ändå ibland över hur mycket smällar och regn de faktiskt tål. Jag skumpar ju ofta fram över taskiga landsvägar med en massa potthål med min elbike och kameraväskan i en lastkorg fram. Skulle inte bli helt förvånad över om alla bländarlamellerna ligger i en enda hög i botten

Det är nog kanske ett "aber" den dag man behöver en reparation. Finns de i Europa eller ska man skicka grejorna till Kina då eller är det bara att köpa nytt för det blir ju säkert ändå inte särskilt mycket dyrare än en "renovering".

Vi får väl se hur det kommer att gå för Viltrox. Jag läste ju att Nikon stämt dem om man får tro nätet.

Senast ändrad:
Trevligt kompakta och fina, det är bra att de försöker hålla storleken enhetlig inklusive filergängorna och så. Det gör de ju med AIR- och PRO-serierna också. Mina 27mm/1.2 och 56mm/1.2 för APS-C har båda 67mm gängor. Det är otroligt att de håller sig med fyra olika parallella produktlinjer nu - vilka andra gör det nu i nyproduktion. EVO är en verkligt bra och optimal kompromiss. Bra optiskt, fortfarande billiga och väldigt prisvärda och dessutom lite lättare än PRO-objektiven.
Det nya 35/1.8 EVO APO för FF är väl någorlunda motsvarande till ditt 27mm f1.2 för APS-C. 35:an är dock mindre samt signifikant lättare och billigare.
När man läser reviews och presentationer så skiljer dessa sig åt lite men de tycks vara överens om att skärpa och frånvaro av CA är av mycket god klass. Slutbetyg blir ju ett unisont "Toppenbra".
De verkar ju väldigt välbyggda och solida när man håller i dem men jag undrar ändå ibland över hur mycket smällar och regn de faktiskt tål. Jag skumpar ju ofta fram över taskiga landsvägar med en massa potthål med min elbike och kameraväskan i en lastkorg fram. Skulle inte bli helt förvånad över om alla bländarlamellerna ligger i en enda hög i botten
Fast... det gör man ju med alla objektiv. Jag cyklar också omkring en hel del och ett par extra lager neopren eller liknande (lagom stora bitar klippta av ett liggunderlag) i botten av kameraväskan ger mig sinnesro.
Den första EVO-optiken är 85/1.8 och mitt ex har överlevt en hel del bumps på vägen vid det här laget. Min cykel har förstås inget batteri, det kanske hjälper lite det med.
Det är nog kanske ett "aber" den dag man behöver en reparation. Finns de i Europa eller ska man skicka grejorna till Kina då eller är det bara att köpa nytt för det blir ju säkert ändå inte särskilt mycket dyrare än en "renovering".

Vi får väl se hur det kommer att gå för Viltrox. Jag läste ju att Nikon stämt dem om man får tro nätet.
Jag undrar om inte kineserna skiter i om de blir stämda. Det finns säkert något statligt stödprogram för stämda bolag. Så, egentligen gillar jag inte att köpa grejer från Kina. Det är för min del den största nackdelen med Viltrox. Jag ser inget särskilt skäl att tro att just deras bländarlameller hoppar runt lättare än andras.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto