Annons

Vinjettering???

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag köpte ett Hakuba polfilter idag på japanfoto.
Detta monterade jag utanpå mitt hakuba UV filter som sitter på ett EF28-105USM II.(EOS 30)
Dock så upptäckte jag att det blir vinjettering i hörnen...är detta vanligt med dubbla filter?
Är det fel att ha två filter på varandra?
I varjefall tog jag bort UV filtret när jag använde POLfiltret och voila ingen vinjettering.
Hur blir det då med motljusskydd? Kommer jag att få vinjettering med det på? Är det någon som har erfarenheter? Idag har jag inget motljusskydd.


///Mats
 
Tja, vinjettering får du nog bara i vidvinkelläget. Då ser du helt enkelt filterringen om den sticker fram för mycket. Om du har ännu kraftigare vidvinkel kan detta vara ett problem. Det finns ibland filter med extra tunna ringar som kan hjälpa en del.
Om du sätter flera ringar på varandra och slutligen ett motljusskydd så riskerar du ganska kraftig vinjettering, men bara nära max vidvinkel.
 
Japp det är ingen bra idé att kombinera två filter på vidvinkel. Möjligen går det bra på tele, men helt meningslöst att kombinera Uv och Pol..

Motljusskyddet sitter med bajonettfattning (orginalskydden). Om du kollar längst fram på din glugg så ser du skårorna (3 st). Detta påverkar då inte filtergängan. Skaffa dig genast ett orginal motljusskydd (EW-63 II, tror jag bestämt). Piratskydden brukar vara sådana som man gängar på...Orginalskyddet är dessutom helt anpassat till 28mm och då således uppåt också ;)
 
japp det var cirkulärt.
Att jag satte på båda filtren var att jag var för lat för att ta av UV filtret....men det var jag ju tvungen till i allafall.....

Grymma effekter man får med polfilter!

Tack för tipsen.

///Mats
 
Min erfarenhet är att 28-105 vinjetterar något, på alla brännvidder, även med bara ett filter ifall full bländaröppning används.

Detta upptäckte jag nyligen (jag har inte haft objektivet så länge). Jag skall dock testa hur det funkar med tunna filter, och även helt utan filter.
 
Jo, många gluggar vinjetterar något på alla brännvidder, vissa billiga zoomgluggar kan vinjettera ända ner till -1.5EV. Vilket är klart synbart. Så med vissa gluggar behövs inte ens ett filter för att det ska vinjettera, då får man blända ner några steg (om det går) för att slippa vinjetteringen.


/Jeppe
 
ANNONS