Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinkelsökare till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Finns det någon vinkelsökare till D70? Jag har just kommit tillbaka från skogen helt ledbruten efter att ha legat platt på magen med halsen i någon fullständigt anatomiskt omöjlig vinkel.

Det här var ju en bra grej! Finns det nån rak variant så man kommer "bort" från huset med ögat några centimeter. Så man slipper gegga ner displayen med diverse kroppsavlagringar.
Jag som dessutom bär glasögon skulle uppskatta ett dylikt tillbehör.

Det finns - vet dock ej vad denna heter. Nikon har en tillbehörskatalog som man kan få tag på i vissa kameraaffärer (exempelvis Mattsons foto i Lund), men som man säkert kan beställa från Nikon själv.

DG-2 är inget vidare alternativ om man bara är ute efter att slippa näsfett på displayen. Den förstorar sökarbilden 2x. Det som syns genom den utan att man rör på ögat är begränsat till ett område ungefär så stort som den runda ringen på mattskivan.

Däremot är det ett bra hjälpmedel för precis fokusering.

Den där första DR-6, verkar vettig. Är det någon som vet om den överhuvudtaget finns att få tag i och vad den skulle kunna kosta?
Det finns ingen listig möjlighet att använda någon (billig) äldre sökare?

Eva R skrev:
Den där första DR-6, verkar vettig. Är det någon som vet om den överhuvudtaget finns att få tag i och vad den skulle kunna kosta?
1959 kr på Cyberphoto tex, jag har nyligen beställt en och räknar med att den kommer nästa vecka.

Ops, det var inte billigt. Tillbaka till min andra fråga, det finns ingen listig möjlighet att använda någon (billig) äldre sökare?

Får du bara tag i en fattning som passar din kameras okular, t ex en ögonmussla e d, som du kan göra fast i vinkelsökaren så går det att använda snart sagt vilken gammal begagnad vinkelsökare som helst.

ANNONS
Götaplatsens Foto