Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinkelsökare till Nikon F80 ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosie

Aktiv medlem
Kan någon säga mig om det finns vinkelsökare till Nikon F80 (alltså för att titta i uppifrån), vad kostar en sådan och i såfall var kan man införskaffa den ?

mvh HansR.

Vinkelsökare..

Nikon tillverkar ingen vinkelsökare som tillbehör till F/N80 men det finns kanske någon piratsökare som passar med hjälp av en adapter. Till de dyrare modellerna i Nikons sortiment finns iallafall vinkelsökaren DR-4 som passar F90/F100/F5, samt ett flertal äldre modeller.. Riktpriset på den ligger runt 1500:-

Nikon har en vinkelsökare som heter DR-4.Det finns en okularadapter,DK-7 som ska göra att den passar till F80.Kolla med Scandinavianphoto

....Anders Andersson

Tyvärr, de verkar bara passa till F4/F90X/F801S.

Anledningen till att jag ville investera i en sådan sökare var att jag tror att det är lättare att fotografera människor när de inte känner sig besvärade. Med en sådan sökare ser ut som om man tittar ner på kameran istället för att rikta den direkt mot individen, och jag tror att det är detta som känns obekvämt för vissa människor vilket faktiskt kan vara förståeligt.

vad tycker ni ??

mvh HansR.

Hans,

Med en vinkelsökare räcker det inte att "titta ner på kameran", du måste fortfarande hålla ögat intill sökaren. Om du vill kunna komponera bilden genom att titta ner på kameran från visst avstånd från sökaren behövs en schaktsökare. I dag har endast vissa mellanformatskameror, som t ex Hasselblad och gamla Rolleiflex och Rolleicord, det.

Olle

Det finns en modell för F80,ialla fall finns den med i deras katalog,förutom F80 ska den passa till F70,65,60.Pronea 600i samt Pronea S

...Anders Andersson

DR-3 tillsammans med adapter DK-7 blir en vinkelsökare för F80 tror jag. Men som påpekats funkar en vinkelsökare inte alls som ett ljusschakt. För det måste du ha en Nikon med bara en siffra i modellbeteckningen.

Alla kan säkert ta hem den om man frågar. Det är få nätbutiker som har alla pinaler utlagda i katalogen.

Blir det inte billigare att köpa en halvgammal mellanformatare med ljusschakt istället?
Man förlorar mätningen i sökaren men du verkar vilja använda den vid stillsamma situationer där en handhållen mätare går att använda.
Jag förutsätter att F80 har mätaren inbyggd i huset(?) till skillnad ifrån Nikon F/F2 (F3 var först med mätare i huset).

Hans!

Hur har det gått för dig?

Är också lite sugen på en vinkelsökare till min F80, skulle dessutom se att den även funkar på en ev. framtida D70...

Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto