Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinkelsökare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den heter Canon vinkelsökare C och kostar omkring 2500:-. Om du vill komma undan billigare så kan du även köpa Canon vinkelsökare B som är avsedd för gamla Canonkameror, men då måste du köpa en adapter som passar Eos 3. Jag kommer inte ihåg nu vad adaptern heter.

Nu hittade jag det. Adaptern som behövs till vinkelsökare B, för att den ska passa heter Ed II.

Från en butik (Technikdirekt) i Tyskland kostar den 175 ekorrskinn. (Varje ekorrskinn kostar ungefär 9,20) "Canon Winkelsucher C
ORDER.-NR.: 216578".

Det är en intressant skillnad i pris på listpriserna i Tyskland och Sverige. Varför shoppa postorder i Sverige när samma produkt finns i annan butik inom unionen till lägre priser (givet att leveranstiden är lika elle bättre)?

Det är dags att om de svenska postorderföretagen ska överleva inser att Tyskland i de flesta fall är en allvarlig konkurent och anpassar sig till konkurensen och därmed kan överleva. Förutom att priserna är lägre före moms, har Tyskland lägre momssatts. Med detta handelshinder som den svenska momsen utgör kommer alltid svenska företag att vara dyrare vid samma utpris före moms. Egentligen ska de tyska firmorna registerar sig för svensk moms när försäljning överstiger ett visst belopp till Sverige, men de har en metod som gör att försäljningen och leveransen av varan sker i Tyskland. Direkt efter köpet ställer de ut varan på lastkajen och genomför ett uppdrag jag givit dem att beställa en frakt åt mig av varan från lastkajen till Sverige. På detta vis kan de påvisa att varan är levererad i Tyskland och att kunden har hämtat genom ett ombud hos säljande företag.

Det kan vara idé att våra svenska postorderförtag öppnar en filial i Tyskland och driver försäljning på samma villkor som de tyska företagen. De svenska företagen skulle då få en konkurensfördel genom att kundkontakten sker på svenska istället för tyska eller engelska.

Det är ett lätt val när jag handlar var jag placerar min intjänade skattade pengar. Bieffekten att handla i Tyskland är en tilltagande arbetslöshet i Sverige, vilket gör att jag tvingas skatta än mer för att hjälpa till att försörja dem som slås ut av momskillnader och lägre kostnadsläge i andra delar av unionen. På sikt kommer vi att få vänja oss med att tjäna mindre pengar, men det kommer sannolikt inte att betyda lägre levnadsstandard i och med att falukorven vi ska äta även den kommer att sjunka i pris och därmed ge lika mycket falukorv i magen som tidigare.

Jag är lite sugen på en vinkelsäkare till min 10D.
Snubblade på denna på eBay
Ebay-länk

Är det någon som använder sig av en tredjeparts sökare till sin Canonkamera? Funkar det bra?
Priset är onekligen lockande men frågan är om det är värt det eller om en vinkelsökare c från Canon är det enda rätta?

Jag pyntade 1300:- tullat, momsat och klart för min Angle Finder C från Bhphoto. Sen fick jag pynta 200:- för en värdelös liten plastbit som igentligen var för Angle Finder B för att någon klåpare på Canon har kopierat texten från B till C när det gjorde produktwebben, sen har Cyberphoto och alla andra bara kopierat det.

Om någon köper sig en Angle Finder B så kan de få köpa adaptern billigt av mig. Just nu ligger den och samlar damm.

Jag känner att här borde finnas utrymme för fotosidans kreativitet att flöda, finns det ingen som har några idéer om hur man kan bygga en själv av diverse billigare delar?

Jag funderar i banor att använda gamla sökarprismor eller göra nåt i stil med såna teleskop åskådare har på golfturneringar fast i miniformat…

oee skrev:
Jag är lite sugen på en vinkelsäkare till min 10D.
Snubblade på denna på eBay
Ebay-länk

Är det någon som använder sig av en tredjeparts sökare till sin Canonkamera? Funkar det bra?
Priset är onekligen lockande men frågan är om det är värt det eller om en vinkelsökare c från Canon är det enda rätta?

Jag använder en Pentax vinkelsökare den har prefekt passorm till 10D 1 Ds mm.
250 spänn gav jag.

//Jan

Jag är oxå nyfiken, var det begagnat-köp Jan eller kan man hitta den så billigt nånstans? Och kan den funka till en 350D om den funkar till 10D?

Det är en begagnad til Pentax analog. Har använt den idag, oumbärlig för mig. visserligen blir det spegelvänt i sökaren men det har jag inte problem med. Borde passa din kamera. Canon har väl samma storlek på alla sina digitalare?

Sök på tradera eller liknande..
Jan

Damocles skrev:
Jag pyntade 1300:- tullat, momsat och klart för min Angle Finder C från Bhphoto. Sen fick jag pynta 200:- för en värdelös liten plastbit som igentligen var för Angle Finder B för att någon klåpare på Canon har kopierat texten från B till C när det gjorde produktwebben, sen har Cyberphoto och alla andra bara kopierat det.

Om någon köper sig en Angle Finder B så kan de få köpa adaptern billigt av mig. Just nu ligger den och samlar damm.

– Ska den sitta på sökaren eller? Har lite svårt att förstå vad det är för nåt. Har en Nikon vinkelsökare med skruvfattning på gång kanske som måste göras om att passa min Canon, den är av metall, lite svårt att löda ihop plast med metall gissar jag, eller skulle din bit vara till nån hjälp då tror du?
Nån som annars har ngn idé hur konvertera en Nikon te Canon?

ANNONS
Götaplatsens Foto