Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vinkelsökare?
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
arli
Aktiv medlem
Det finns ytterligare en typ av vinkelsökare som
passar bra och det är "Olympus Varimagni".
Den spegelvänder visserligen men har två förstoringsgrader
1,2x och 2,5x, kan vridas upp/ner och höger/vänster.
Visar hela sökaren utan problem vid den lägre
förstoringen och utgångspupillen är hyfsat stor.
Med den högre förstoringen går det bra att fokusera
manuellt. Modifieringen för att passa på Canon är
busenkel. Fästet har 2 mm spel i sidled och det
fixas med några bitar 1 mm koppartråd
(som åxå går att ta bort enkelt om man vill).
Visar hela sökaren utan problem vid den lägre
förstoringen och utgångspupillen är hyfsat stor.
Med den högre förstoringen går det bra att fokusera
manuellt. Modifieringen för att passa på Canon är
busenkel. Fästet har 2 mm spel i sidled och det
fixas med några bitar 1 mm koppartråd
(som åxå går att ta bort enkelt om man vill).
Bilagor
Jochum Berg
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Adaptern är en gänga på ena sidan, på andra sidan är den gjort för att passa på kameran över sökaren.
– Hmm, en kille har en Nikon vinkelsökare med 19mm skruvgänga te salu, tror du din adapter passar till den? Och den andra sidan, den passar till en Canon ifall jag fattat rätt?
Damocles
Aktiv medlem
Tog fram adaptern och kollade på den. På kamera sidan är fästet avpassat för en analog Eos-kamera. Alltså en större fattning än 10D/20D.
Skruvgängat är dessutom 20mm. Så den lär nog inte passa. Tuvärr.
Skruvgängat är dessutom 20mm. Så den lär nog inte passa. Tuvärr.
Det är som Canons Angle Finder C. Förrutom att AF-C har rättvänd bild, 1.25x / 2.5x förstoringsgrad och roterar helt "fritt" runt axeln med snäpplägen på väl valda ställen.Det finns ytterligare en typ av vinkelsökare som
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Jag har en vinkelsökare B i mint-skick som jag kan tänka mig sälja för säg tusenlappen+porto. Jag har använt den sparsamt till en Canon A-1. Den har både en skurvinfästning samt en rektangulär hållare som skruvas fast och hängs på sökaren.
Peter Werner verkar ha adaptern som behövs för att konvertera den till en C (se hans inlägg en bit ovan).
Jag kan lägga in en bild på den här om ni vill (fast inte bland annonserna då mitt silvermedlemskap gått ut och vill inte förnya)
Peter Werner verkar ha adaptern som behövs för att konvertera den till en C (se hans inlägg en bit ovan).
Jag kan lägga in en bild på den här om ni vill (fast inte bland annonserna då mitt silvermedlemskap gått ut och vill inte förnya)
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Galaxens President skrev:
Jag kan lägga in en bild på den här om ni vill
Bilagor
Jochum Berg
Aktiv medlem
Skulle hemskt gärna vilja köpa vinkelsökaren av dig Richard men det är lite för mycket pengar för mig just nu, skall köpa ett objektiv till till min kamera och sluta "skolan", ingen bra tajming m a o. Kanske återkommer om några veckor om du har den kvar då…
…Skulle oxå vilja ha en vinkelsökare till LCD-skärmen!?! Faen att Canon inte kunde göra en vinkelbar LCD, finns ju på alla andra enklare kameror…
…Skulle oxå vilja ha en vinkelsökare till LCD-skärmen!?! Faen att Canon inte kunde göra en vinkelbar LCD, finns ju på alla andra enklare kameror…