Annons

Vinterbilder mulet väder

Produkter
(logga in för att koppla)

Maulin

Aktiv medlem
Ska idag fota en liten tjej på 6 år ute i snön.
Det är mulet på hela himmelen idag, svårt att hitta de där fina ljuset då tycker jag.

Tips på vad man kan hitta på?
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Menar du direkt solljus?

Jag gillar när det är mulet, blir ju mjukare skuggor då (idag ska fota vuxna människor som kör bil på isen och beter sig som barn).
 

Maulin

Aktiv medlem
Menar att när de är sol så vet man var solen ska vara så de blir bra ljus men när de är mulet har man ju ingen aning. Men man får väl prova sig fram.
 

erro.se

Aktiv medlem
När det är mulet så är ju ljuset "överallt" och det är det som gör att skuggorna blir mjuka. Med solljus kommer ljuset i princip från en enda riktning och från en relativt sett liten ljuskälla, vilket gör att det blir skarpa skuggor.

Vad är det du försöker uppnå? Vad är problemet med dina bilder?
 

Minita

Aktiv medlem
En fördel när det är jämnmulet är att ljuset är konstant. Det är väldigt lätt att köra kameran i manuellt läge, vilket du bör göra nu när det är snö ute som kommer att lura exponeringsmätaren. Precis som det redan har sagts, så slipper du en kraftig sol som i sin tur kommer att ge en sotsvart skugga någonstans.

Mina råd. Kör manuellt och kräla omkring på backen när du fotograferar din 6 åriga modell. Om du kan hantera blixten, så kör även med en svag upplättningsblixt. Då får du lite sting i ögonen.

Lycka Till
 

Nidhogg

Aktiv medlem
Jag avskyr att fota i starkt solljus för det ger sådana överexponeringar ifall man vill ha några som helst detaljer kvar på skuggsidan. Som sagt ovan så kan du lura exponeringen och få ljusa fina vinterbilder även i mulet väder. Kör du inte helt manuellt, vrid upp exponeringskompensationen några hack. Det behövs vid vinterbilder för kör man +/- 0 så tror kameraautomatiken att den vita snön är överexponerade områden och mörkar bilden, och det är då man får mörk, gråblå tråkig snö.

Dra upp kompensationen och du får gnistrande vit.
 
ANNONS