Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VIRUS i kamera via minneskort ?

Produkter
(logga in för att koppla)

medtek

Aktiv medlem
hej

Funderade inför semestern om man vågar plugga i sitt minneskort i någon internetcaffé dator och skicka hem bilder/lägga på hemsida.

Finns det något virus som är designat för att förstöra kameror/mp3-spelare/telefoner och dyl via minneskort ? Eller tänker jag för mycket ?

/Fredrik

Hmmm, vet iaf att det förekommer virus i telefoner. Framförallt de med Symbian som plattform har jag för mig. Vanligast blir man smittad genom att någon blåtandar över viruset.
/E

Prata med din kameratillverkar och fråga om deras OS i kameran har kända virus. Prata med symantec som gör Norton antivirus, de har stenkoll på vad som finns.

Min gissning är att det inte finns än, men det kommer nog att finnas om något år. Det finns virus till javabaserade telefoner och det är nog bara en tidsfråga (inom ett år eller så) som det finns virus som kan påverka kameran i telefonen. Det är ju en risk som blivit större nu när man har 3G telefoner som är extra känsliga mot virus jämte gammla GSM telefoner.

C.

ANNONS
Götaplatsens Foto