Annons

Fotoutrustning för resa till Indien

Produkter
(logga in för att koppla)

jocke_79

Ny medlem
Hej,

Jag ska dra iväg till Indien i ett par månader snart och börjar allvarligt fundera hur min kamerautrustning ska se ut för resan.

Jag äger en 5D mark II, Canon 50D med objektiven Canon 17-40, canon 50mm 1.4.

Det kommer att bli en privat resa, men ändå vill jag ta så bra bilder som möjligt utan att jag ska störas av vikten på prylarna för mycket.

Jag har funderar på att ta 5d mark II + skaffa en tamron 28-75 2.8 + sigma 70-300 4-5.6 OS + 50 mm 1.4 ..dessa objektiv väger inte mkt och tar heller inte stor plats. Alternativt skaffa Canon 24-105 4 IS istället för tamron:en, men det väger tyvärr lite mer, vet inte om jag kommer störa mig på det.

Egentligen skulle det varit bra med en bra lätt superzoom till Canon 5d mark II men har ej sätt någon sådan.

En annan tanke kan ju vara att jag istället väljer min Canon 50D och väljer en superzoom, typ tamron 18-270..men då blir det en sämre kamera och sämre objektiv.

Jag kommer att plåta allt möjligt, blandade miljöer, människor, byggnader....

Knepigt... några åsikter, något annat att tänka på inför en sådan här resa prylmässigt?
Jag funderar på att ta med mig en MacBook Air 11", en massa CF-minnen och USB-minnen. Sen tänkte jag lägga över alla bilder på USB-minnen eftersom och skicka hem till sverige som en backup-lösning.
 
Hej,

Jag ska dra iväg till Indien i ett par månader snart och börjar allvarligt fundera hur min kamerautrustning ska se ut för resan.

Jag äger en 5D mark II, Canon 50D med objektiven Canon 17-40, canon 50mm 1.4.

Det kommer att bli en privat resa, men ändå vill jag ta så bra bilder som möjligt utan att jag ska störas av vikten på prylarna för mycket.

Jag har funderar på att ta 5d mark II + skaffa en tamron 28-75 2.8 + sigma 70-300 4-5.6 OS + 50 mm 1.4 ..dessa objektiv väger inte mkt och tar heller inte stor plats. Alternativt skaffa Canon 24-105 4 IS istället för tamron:en, men det väger tyvärr lite mer, vet inte om jag kommer störa mig på det.

Egentligen skulle det varit bra med en bra lätt superzoom till Canon 5d mark II men har ej sätt någon sådan.

En annan tanke kan ju vara att jag istället väljer min Canon 50D och väljer en superzoom, typ tamron 18-270..men då blir det en sämre kamera och sämre objektiv.

Jag kommer att plåta allt möjligt, blandade miljöer, människor, byggnader....

Knepigt... några åsikter, något annat att tänka på inför en sådan här resa prylmässigt?
Jag funderar på att ta med mig en MacBook Air 11", en massa CF-minnen och USB-minnen. Sen tänkte jag lägga över alla bilder på USB-minnen eftersom och skicka hem till sverige som en backup-lösning.

Med tanke på att jag gjorde slut på en kamera på en månad i Indien skulle jag nog ha satsat på den lättare och billigare kameran med en superzoom. Visst får du ge avkall på en del, men du slipper samtidigt byta objektiv. Som jag minns det var det typ alltid dammit och svettigt var jag än var. Dessutom minskar risken att bli av med grejer om du bara ha en kamera. Jag skulle också ha känt mig begränsad av en för tung kamera.

Det var min åsikt, men det är som sagt bara en åsikt. Lycka till hur du än gör!
 
Ja precis, jag vill ju inte ha alltför klumpig utrustning med mig. När jag var i New York så hade jag en Canon 40D + Sigma 18-50 2,8 + Canon 55-250 4-5,6 med mig ut några gånger, det kändes ok, objektiven är smidiga och väger inte så mkt. (450g & 390g). Men sedan köpte jag en bra kompakt-kamera Canon S95 som använde mer sedan.

Vi får se vad vi hamnar när det blir dags . Jag behöver ju inte ha med mig systemkameran varje dag ut på resan utan kanske om man kan ju ta vissa fotodagar med systemkameran, resten av tiden kan jag ju köra med min S95.

Tack för din åsikt! =)
 
Förresten, vad hände med din kamera? Vilken kamera hade du i Indien?

Någon äldre Canon. Kommer inte ihåg vilken. Det är sex år sedan jag var i Indien. I alla fall kröp det in sand överallt när vi var i de nordligare delarna, med mycket öken.

De senaste resorna har jag använt min Fujifilm x10 och lämnat mina båda 7d hemma. Jag finner att jag fotograferar mer så. Jag kan naturligtvis inte göra lika mycket eller kanske snarare samma sak med den kameran, men jag brukar övertyga mig själv om att det inte hänger på utrustningen utan på fotografen.
 
Hej,

Jag ska dra iväg till Indien i ett par månader snart och börjar allvarligt fundera hur min kamerautrustning ska se ut för resan.

Jag äger en 5D mark II, Canon 50D med objektiven Canon 17-40, canon 50mm 1.4.

Det kommer att bli en privat resa, men ändå vill jag ta så bra bilder som möjligt utan att jag ska störas av vikten på prylarna för mycket.

Jag har funderar på att ta 5d mark II + skaffa en tamron 28-75 2.8 + sigma 70-300 4-5.6 OS + 50 mm 1.4 ..dessa objektiv väger inte mkt och tar heller inte stor plats. Alternativt skaffa Canon 24-105 4 IS istället för tamron:en, men det väger tyvärr lite mer, vet inte om jag kommer störa mig på det.

Egentligen skulle det varit bra med en bra lätt superzoom till Canon 5d mark II men har ej sätt någon sådan.

En annan tanke kan ju vara att jag istället väljer min Canon 50D och väljer en superzoom, typ tamron 18-270..men då blir det en sämre kamera och sämre objektiv.

Jag kommer att plåta allt möjligt, blandade miljöer, människor, byggnader....

Knepigt... några åsikter, något annat att tänka på inför en sådan här resa prylmässigt?
Jag funderar på att ta med mig en MacBook Air 11", en massa CF-minnen och USB-minnen. Sen tänkte jag lägga över alla bilder på USB-minnen eftersom och skicka hem till sverige som en backup-lösning.



Ett alternativ (om du ändå kunnat tänka dig lägga ut pengar på nya/alternativa objektiv) är att, som du själv nämnt, ta med din S95 som backup ifall storkameran fallerar.

"Storkameran" kunde ju vara en Olympus OM-D med kitzoomen 12-50, och kanske ett handgrepp för lite mer "kamerakänsla" då du är van vid större hus..

Skarpare än S95:an, ändå "skitliten" OCH med damm/vädertätning både i kamerahus och i kitoptiken.

12-50 ger bildvinkel som 24-100mm på FF, och givetvis ett större skärpedjup än EOS 50D/5D Mk II, men samtidigt mkt större möjligheter till "skärpeskillnad" än S95:an (ja, skillnaden är ju mkt större från m4/3 nedåt mot S95 än uppåt mot APS-C/FF)

Sen, ifall slantarna räcker, en fast 75:a (bildvinkel som 150 i FF) så är du väl hemma med ett kompetent system som både tål miljön (ja, huset och 12-50:an då) OCH som är kompakt, smidigt och inte uppseendeväckande. Dvs kan vara med överallt utan besvär tack vare småleken, och ändå kan det ge dig bra kvalitet på bilderna.

I svart syns den knappt, i silver ser den ut som en gammal analog 70-talare (oattraktivare att stjäla)

Sen finns ju ett antal olika fasta och skarpa(!) gluggar i kortare brännvidd än 75:an, och kamerans inbyggda bildstabilisering är bland det bästa som finns i den vägen.

En reserv i samma format kunde ju vara billigaste PEN, Oly E-PL1 som fås med egen kitglugg för under 3´, lr nåt annat från Oly/Panasonic.
Finns en hel del såna beggade om inte annat.

Bara ett tips ifall tanken inte redan föresvävat dig...
 
Hej

jag reste runt i Indien 3 respektive 4 månader under 2006 och 2007. Det är visserligen länge sedan nu. ;-)
Jag hade med mig min 350D med ett canon 75-300, Tamron 28-75, Canon 50mm1.8 samt ett Tamron 90mm makro. Kameran klarade sig fint även i öknen och med all fukt. Tamron objektivet åkte i gatan vid ett tillfälle och AF slutade då fungera men annars klarade all utrustning sig.

Det är väldigt dammigt och fuktigt. Dammet är nog värst i vissa delar. Jag kan rekommendera att köpa skydd för i första hand dammet, de ggr du märker att det yr extra mycket och du ändå vill fota. Engångsskydd eller ngt dyrare.
Annars är det en bra väska som är den bästa investeringen.

Du pratade redan om att ta med en dator, vilket är bra. Externa Hårddiskar där du kan lägga över materialet (2st) har jag alltid med. Batterier och laddare!!!
Fuktabsorberande små påsar, likt de man får med i paket etc, är väldigt bra att slänga ned i väskan bland all elektronik, hårddiskar och linser. De hjälper mer än man tror.
Min bästa vän under resan var min Blåsbälg, för att blåsa bort all damm från linsen.

Vad det gäller vilken av dina kameror du skall ha med...jag vet inte. Båda kamerorna är ju bra nog för alla eventualiteter.
Jag reser också omkring mycket och har då valt bort fullsensor för en crop...varför? Min 7D ger mig det där lilla extra "zoomen" som jag ibland kan behöva. Har idag inte mycket utrustning med mig när jag reser. Det sitter alltid en 24-105 på och en 50mm1.4 i väskan. Ibland en vidvinkel, vilket saknas för tillfället. ;-))

Frågan är ju alltid....vad är Du för en fotograf, vad fotar du och hur?

Skall du på safari så behöver du kanske mer utrustning, men annars är väl resan viktigare än utrustningen.

Mina Favoritplatser i Indien;
Hampi, Varanasi, Agra, Bodhgaya, Puri, Kalkutta, Bombay, Cochin, Södra Goa, OM Beach, Madurai, Rameswaram, Pushkar, Khajuraho, Jaisalmer..... ;-))

// Petri
 
När jag var i indien i vintras hade jag med mig min D700, en liten gammal 20mm/3.5, 35mm/2 och 85mm/1.4, det räckte gott o väl för mig iaf o det fick plats i en liten Lowepro Nova 160 aw. Sen skulle jag rekommendera dig att INTE ta med dig en dator, det är så otroligt befriande att slippa faktiskt! O om du behöver dator o kanske backauppa bilderna med så finns det internetcafes lite här o var.
 
ANNONS