raderad medlem
Aktiv medlem
Vad är det egentligen för skillnad mellan att ställa in vitbalansen i en modern kamera eller att använda filter för att justera färgtonerna?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Toste skrev:
Om man sätter t.ex. ett rödfilter på objektivet kommer bara det röda ljuset att nå sensorn. Det blå ljuset, som är i andra änden av spektrat, kommer effektivt att filtreras bort och inte detekteras alls av sensorn.
När man ändrar vitbalansen förskjuter man spektrat mot t.ex. rött. Då kommer det blå ljuset som detekterades av sensorn att förskjutas mot rött och bli blågrönt/grönt.
Det är en fundamental skillnad.
froderberg skrev:
Klart att man vitbalanserar på en digitalkamera och filtrerar på en analog. Varför göra på annat sätt?
jaanK skrev:
De som blivit aldeles för gula var inte lätt att fixa till i PS. Jag lyckades inte få till dem så de blev som de som var bättre.
Är det jag som inte kan eller kan kamerans vitpunktsbalansering göra ett bättre jobb än jag?
jimh skrev:
Mjukvarubearbetning kan inte hitta detaljer i överexponerade pixlar. Har man ett väldigt varmt ljus så blir alltså risken större för överexponerade gula färger som det inte går att hitta någon teckning i. Med filter håller man ner exponeringen redan på hårdvarunivå.
Nej, det är fel. Digitalkameror har pixlar med färgfilter framför varje(röd,grön,blå) Foveon har sensorerna "på djupet" men likväl tre stycken, (för rött,grönt.blått) och inga filter. Där separerar kislet frekvenserna på ljusvågorna (färgerna)jimh skrev:
Men jag tror att vitbalansen är en mjukvarubearbetning av filen på de kameror som inte har separata pixlar för varje färg. Motsatsen till mjukvarubearbetning skulle alltså vara en känslighetsjustering av de enskilda färgpixlarna, vilket torde förutsätta en Foveon eller liknande.
Jag är 99.9% säker på att vitbalansen justeras digitalt i kameran med 16 bitars noggranhet, dvs exakt som i en dator med RAW-filerna.nicemd skrev:
Vad jag funderade på var att om man vid fotograferingsögonblicket har angivit en vitbalans, om D60n förstärker signalerna olika från de olika pixlarna analogt eller om den gör det digitalt i efterhand.
Om den gör det analogt borde det vara skillnad på att ange vitbalans vid RAW-konverteringen och att ange vitbalans vid fotograferingstillfället.
Om den gör det digitalt borde det inte spela någon roll.