Annons

Vitbalans? Nybörjarfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Trusted_Banker

Aktiv medlem
Hej!

Jag tycker att mina utomhus bilder blir lite "dassiga". Vad kan det bero på?

Jag har en Canon 20d (pärlor till svin jag vet) men undrar om det kan ha med vitbalansen att göra? Jag har ofta inställningen på "P".

Hur är det egentligen.. skall man ställa in vitbalansen på något sätt? Finns det några riktlinjer?

Lars

När man är utomhus och fotar i sol tycker jag att kameran brukar vara rätt bra på att träffa vitbalansen..

Men du kan ju testa mot ett gråkort(finns hos fotohandlar'n) och ställa manuelt, alternativt skjuta raw å fixa till det i datorn..

Hej.

Vitbalansen är a och o om du frågar mig, men det kanske inte påverkar dassighet. Det finns inställningsmöjligheter för din kamera i mängder.

• Auto (3000 - 7000 K)
• Daylight (5200 K)
• Shade (7000 K)
• Cloudy (6000 K)
• Tungsten (3200 K)
• Fluorescent (4000 K)
• Flash (6000 K)
• Custom (2000 - 10000 K)
• Kelvin (2800 - 10000 K in 100 K steps)

Där har du dem, vet inte var du hittar dem i menyn, men det står i din manual.

Experimentera loss med de inställningarna.

Har du något bild exempel att visa?
Att dom blir dassiga har nog inte med vitbalans att göra, skulle hellre gissa på kontrast..
Du har ju förinställda vitbalanser du kan köra med också, nu står den säkert på AWB (auto)

Raw format är en annan sak du kan tänka på, där har du mycket större kontroll i ditt redigerings arbete, där kan du även justera vitbalansen..

Finns väldigt många duktiga här på fotosidan (räknar inte in mig) Lägg upp en bild på en av dina "dassiga" bilder så lovar jag att du kommer få den hjälp du behöver.

Mvh // Fredrik

Jag kan va fel ute nu, men kan inte det där ha med ljusmätningen att göra?? Att du typ måste överexponera den för att få till en korrekt exponering??

Försök foto i rå format, där kan du nämligen styra exponeringen efteråt också..
Det är mitt tips just nu, fota rå format.

Du måste överexponer bilderna när du fotar mot ljusa bakgrunder som snö eftersom kameran mäter och vill efter det göra bilden neutralgrå vilket den ju lyckats med. Hitta din kameras inställning för exponeringskompensation och prova att skruva upp något steg så ser du att det blir rätt. Detta fel har inget med vitbalans att göra.

Lycka till!

Kolla manualen efter "exponeringskompensation". Där lär du hitta det. Man hade kunnat lösa det med spotmätning också men då får du uppgradera till en 30D är jag rädd för.

Trusted_Banker skrev:
Hur menar du överexponera? Hur hanterar jag ljusmätningen? Jag är inte så hemma på terminologin..

Kolla i instruktionsboken, där står det hur du styr exponerings kompensation..

Skickar med en länk till dig också som jag lärde mig rätt mkt av när jag köpte min dslr..
http://web.canon.jp/Imaging/enjoydslr/index.html
Är rätt säker att det även där står hur du jobbar med exponerings kompensation...

Finns mkt annat bra att läsa där också, ta dig 20 minuter och kolla igenom den där sidan, lite barnslig i design och så, men innehållet är kanon för oss nybörjare! Lycka till.

problemet med din bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/612433.htm

är följande:
kameran vill alltid göra en jämnt exponerad bild med lagom mycket vitt och lagom mycket svart. när du då ska plåta bilder med tex. mycket snö som denna så tycker din kamera att det är fel att avbilda snön vit eftersom den ser det som en potensiell överexponering.. därför underexponerar då kameran till vad den tror är det rätta..

så löser du det:
du kompenserar för din kameras fel genom exponerigskompensation.. hur många steg du ska kompensera vet jag inte men det kan du ju lätt prova dig fram.

rätta mig om jag har fel! jag är trots allt ingen expert

ANNONS
Götaplatsens Foto