Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans vid nattfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

oskärpt

Aktiv medlem
Hej,

Jag är nybörjare när det gäller nattfoto.. och myckat annat. Jag förstår att vitbalansen vid nattfoto blir lite skum då det ofta finna massor av ljuskällor som har olika temperaturer. Men snälla, hjälp!

Jag KAN helt enkelt inte få till vitbalansen på ett par bilder som är tagna på natten/kvällen.

Problemet är att bilden är tagen med en lyktstolpe precis bakom mig.. och det syns på bilden! Jag kan inte få till en bra nyans på vattnet samtidigt som kajen blir bra.
Jag har CS2 så det borde gå...

Jag har förökt med de verse inställningar vid RAW konverteringen men inget blir bra. Har även försökt maska ut kajen och sedan ställa in vattnet för sig och kajen för sig. Testade också att exportera bilden två gånger, en gång med vattnet "bra" och en gång med kajen "bra" och sedan lägga de två bilderna i lager och plocka bort den ena bildens dåliga sidor.

Jag har inte lyckats bra med någon metod. Finns det någon annan eller är jag på rätt spår men inte gjort det tillräckligt noga?

Jag skickar med orginal bilden (så som CS2 "vill" ha den, men det är en annan tråd.. snart), så jag vill ha vattnet och så jag vill ha kajen. Nu har jag överdrivit en del i saturation och kontrast men det är bara för att tydliggöra.

Obs! det är mer än vitbalansen som skiljer dessa bilder åt. De har även lite skillnad på kontrast etc.

orginalet först.

Bilagor

• orginal.jpg
    orginal.jpg
    50.3 KB · Visningar: 459
Intressant fråga, har själv funderat på samma sak.
Har inget och komma med men lägger mig i tråden för att följa utvecklingen.

man kan maska två bilder så bara den rätta kajen syns och det rätta vattnet.
det går oxå att göra själva färgjusteringen i justeringslager som man då kan maska bort med svart färg.
kolla i ps lagerpaletten efter grå fyrkant med vit cirkel i. det är justeringslager.
om du vill kan jag mejla dig tif-filen så får du se själva lagren.

det är helt omöjligt att få en bild med så olika färger i bra utan maskningar.

Bilagor

• vatten[1].jpg
    vatten[1].jpg
    21.1 KB · Visningar: 435
Det är väl helt enkelt så att lyktstolpen du nämner bakom ryggen ger ett väldigt varmt ljus. För att lyckas få till det som du vill ha skulle förmodligen få köra med två lager och maska av, vilket dock borde funka men tar tid.
Hur såg det ut vid fototillfället?

jag skickar bilden.

men nu ser jag att jag skrivit fel!!
det är förstås den runda cirkeln som är hälften svart, hälften vit som är justeringslager.
fyrkanten jag pratar om ger ett befintligt lager en lagermask, inget annat.

haha.. jag som letade så efter fyrkanten med en vit cirkel i...

TACK, jag var inte helt väck med maskningen av lageren i alla fall...
Jag har precis gått från PS7 till CS2 så det är massor av nya roliga saker. Har precis kollat på det där med Adjustments Layers, shit vilken grej!

När jag gjorde min maskning så var det väldig svårt att inte få spetsiga kanter på kajen, och när jag tittat på din version i en uppförstord version ser man att även den lider av samma sak (i en piss jpg version såklart).

Jag tolkar det hela i att man måste maska med _STOR_ försiktighet... för maska måste man.

Men STORT tack, nu vet jag vilken väg jag ska gå!

Jörgen,
Och alla andra som är intresserade så finns Christels TIF bild på http://www.koster.se/bilder/vatten.tif

ja o ja, det gäller att maska med banverktyget.
jag slarvade som sjutton med lassopolygonen som man inte ska använda till sånt här.
banverktyget är mycket bättre.

Hrmm.. joo, vad hetté dé, det var nog den jag använde också... snabb, smidig men ful ;) Jag gillar lasso!

Nu gör jag om, och förhoppningsvis rätt. Jag lägger upp resultatet när jag kan... tror inte det blir idag men den kommer.

När du gjort din markering/maskning så kan du ju också mjuka upp kanterna lite med "feather" (för markering) eller genom att lägga på lite oskärpa med "gaussian blur" (för masker).

Fuskat lite. Jag lade en svartvit kopia i ett lager över orginalet och målade svart i en vit lagermask för att plocka fram det blåa vattnet. Justerade lageropaciteten till 80% för att ändå behålla liite färgtemp för naturlighetens skull. Detta gjort endast på den lilla kopian här i forumet.

Bilagor

• dump.jpg
    dump.jpg
    29.6 KB · Visningar: 379
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto