Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vitbalansering i DPP
- Trådstartare ThomasC
- Start datum
ThomasC
Aktiv medlem
Jag förtydligar:
Jag vitbalansklickar på ett Kodak Gråkort i DPP, och mätvärdet i punkten ger ett neutralt värde. Bilden sparas och öppnas i PSCS, och då är gråkortet inte längre neutralt grått vid mätning, utan har ökat andelen cyan med ca 30%, emedan MYK har kvar samma värde.
Kontenta: DPP och PSCS har olika uppfattning om vad neutralt grått är.
Jag vitbalansklickar på ett Kodak Gråkort i DPP, och mätvärdet i punkten ger ett neutralt värde. Bilden sparas och öppnas i PSCS, och då är gråkortet inte längre neutralt grått vid mätning, utan har ökat andelen cyan med ca 30%, emedan MYK har kvar samma värde.
Kontenta: DPP och PSCS har olika uppfattning om vad neutralt grått är.
mipert
Aktiv medlem
Om bilden är i RGB, vilket jag antar, skall du inte titta på färgvärden för CMYK.
Är RGB lika så är allt som det skall vara.
Att du ser mer Cyan än övriga tryckfärger är inget konstigt, i de allra flesta trycksammanhang får man blanda i mer Cyan, jämfört med magenta-gult-svart, för att få neutralgrått.
Men dessa värden gäller inte förrän du konverterat till CMYK, vilka värden du får beror på vilken profil som är förvald i färginställningar för CMYK.
Är RGB lika så är allt som det skall vara.
Att du ser mer Cyan än övriga tryckfärger är inget konstigt, i de allra flesta trycksammanhang får man blanda i mer Cyan, jämfört med magenta-gult-svart, för att få neutralgrått.
Men dessa värden gäller inte förrän du konverterat till CMYK, vilka värden du får beror på vilken profil som är förvald i färginställningar för CMYK.
mipert
Aktiv medlem
mipert skrev:
...Att du ser mer Cyan än övriga tryckfärger är inget konstigt, i de allra flesta trycksammanhang får man blanda i mer Cyan, jämfört med magenta-gult-svart, för att få neutralgrått...
Bilagor
ThomasC
Aktiv medlem
Jag jobbar med bilder för tryck till reklam, dagspress och veckopress. Håller på att konvertera från Nikon till Canon, och försöker få lite grepp om Canons mjukvaror.
En av de viktigaste informationerna om en bildfil i RGB hittar jag i PSCS Info-palett. De är alltid inställda på Total färgmängd och CMYK, eftersom det ger den sanna infon om bildens gråbalans och färgmängd...oavsett skärmkalibreringar, färgrymder och egna individuella färguppfattningar.
T ex en ren vit bildyta som skall tryckas får aldrig ha noll i total färgmängd och CMYK skall ligga på minst 1-1-1-0 i värde. En något gråare neutral yta kan ha 10-10-10-10 i värde på CMYK......men en neutralt balanserad yta i DPP uppvisar i PSCS t ex 18-10-10-10, vilket inte är grått !!....men illustrerar vad som kallas ett rejält cyan-stick.
Detta är mitt problem.
En av de viktigaste informationerna om en bildfil i RGB hittar jag i PSCS Info-palett. De är alltid inställda på Total färgmängd och CMYK, eftersom det ger den sanna infon om bildens gråbalans och färgmängd...oavsett skärmkalibreringar, färgrymder och egna individuella färguppfattningar.
T ex en ren vit bildyta som skall tryckas får aldrig ha noll i total färgmängd och CMYK skall ligga på minst 1-1-1-0 i värde. En något gråare neutral yta kan ha 10-10-10-10 i värde på CMYK......men en neutralt balanserad yta i DPP uppvisar i PSCS t ex 18-10-10-10, vilket inte är grått !!....men illustrerar vad som kallas ett rejält cyan-stick.
Detta är mitt problem.
ThomasC
Aktiv medlem
mipert skrev:
Har testat och mätt efter dina råd.......och tackar för att du gett mig ökad insyn.
*bugar*
mipert
Aktiv medlem
Men, så är det inte.
Om du har en neutral RGB-yta, kanske ett gråkort som bör ge runt RGB=128, så kommer du aldrig få lika värden för Cyan, Magenta, Svart och Gult.
Det är när du har lika värden som du kommer få färgstick! (Med största sannolikhet, något unikt undantag kan nog finnas.)
När du ligger på nästan vit ton, då kommer CMY-värdena vara nästan lika, kanske 5-3-4 för CMY.
Men ju mörkare ton desto mer kommer Cyan sticka iväg och öka.
Det beror på papprets egenfärg (vita papper är inte vita), att färgpigment inte fastnar på varandra som de borde göra i teorin och att färgerna inte är helt perfekt rena.
Titta på min exempelbild ovan, där visar pipetten en nästan neutral ton i RGB och vilka CMYKfärgvärden som en normal tryckning på bestruket papper brukar få.
Om du har en neutral RGB-yta, kanske ett gråkort som bör ge runt RGB=128, så kommer du aldrig få lika värden för Cyan, Magenta, Svart och Gult.
Det är när du har lika värden som du kommer få färgstick! (Med största sannolikhet, något unikt undantag kan nog finnas.)
När du ligger på nästan vit ton, då kommer CMY-värdena vara nästan lika, kanske 5-3-4 för CMY.
Men ju mörkare ton desto mer kommer Cyan sticka iväg och öka.
Det beror på papprets egenfärg (vita papper är inte vita), att färgpigment inte fastnar på varandra som de borde göra i teorin och att färgerna inte är helt perfekt rena.
Titta på min exempelbild ovan, där visar pipetten en nästan neutral ton i RGB och vilka CMYKfärgvärden som en normal tryckning på bestruket papper brukar få.
Similar threads
- Svar
- 65
- Visningar
- 11 K
- Svar
- 190
- Visningar
- 23 K







