irrbloss
Aktiv medlem
Jag har en fundering vad gäller egen vitbalansering, främst i Lightroom, men också andra program som jobbar med råformat. Jag har skaffat en Colorchecker Passport som bland annat erbjuder neutralgrått för att kunna vitbalansera. Det jag funderar på nu är vad vitbalanseringen med pipetten gör? Påverkar den endast parametrarna temp (blått/gult) och tint (grönt/magenta), eller finns det även andra dolda (?) parametrar som påverkas?
Om jag t.ex. klickar med pipetten på neutralgrått och ser temp=2500, tint=-4 är då dessa två värden allt som beskriver vitbalansen i bilden? Skulle jag kunna mata in dessa två värden manuellt på alla bilder tagna i samma ljusförhållande och få perfekt vitbalans? Ja jag vet att man kan synka vitbalansen i Lightroom, men frågan är akademisk.
Om jag t.ex. klickar med pipetten på neutralgrått och ser temp=2500, tint=-4 är då dessa två värden allt som beskriver vitbalansen i bilden? Skulle jag kunna mata in dessa två värden manuellt på alla bilder tagna i samma ljusförhållande och få perfekt vitbalans? Ja jag vet att man kan synka vitbalansen i Lightroom, men frågan är akademisk.