Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalansinställningen skulle ju inte påverka om man fotar med RAW, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Bilden ska enligt vad jag förstått av tidigare diskussioner inte påverkas av vitbalansinställningen om man fotar i RAW. Men när jag väljer enbart RAW i bildkvalitét, och sen fotar samma motiv med samma inställningar, förutom att jag ändrar i WB-inställningarna, så påverkas bildens färgtemperatur högst nämnvärt? Vad är det jag har missförstått?

Samma sak om jag väljer WB-variation i menun.

Hej

Hur konverterar du råfilen, flera (alla jag provat utom rawshooter som har annan hantering) konverterare tar ju det du ställt i kameran som ett förslag, sen kan du manuellt ändra i konverteraren.

roine

Eeros skrev:
Bilden ska enligt vad jag förstått av tidigare diskussioner inte påverkas av vitbalansinställningen om man fotar i RAW. Men när jag väljer enbart RAW i bildkvalitét, och sen fotar samma motiv med samma inställningar, förutom att jag ändrar i WB-inställningarna, så påverkas bildens färgtemperatur högst nämnvärt? Vad är det jag har missförstått?

Samma sak om jag väljer WB-variation i menun.

Den inställningen man gör i kameran blir "default" i RAW-hanteraren.
Där går det utmärkt att ändra vitbalans oavsett hur kameran var inställd.

Re: Re: Vitbalansinställningen skulle ju inte påverka om man fotar med RAW, eller?

Dajo skrev:

Ah, härligt att veta det, tack! Jag tittade enbart i kameran nu när jag undersökte detta. Alltså måste det vara samma sak där, att den visar enbart en default bild med olika filter pålagda. Alltså att den inte visar råfilen i kamerans display. Eller?

Re: Re: Vitbalansinställningen skulle ju inte påverka om man fotar med RAW, eller?

Dajo skrev:

Jag vill bara kontrollera så att jag fattat galoppen; råfilen ser väl lika ut, oavsett vad WB är inställt på?

Helt riktigt. Bilden du ser på displayen konverteras i kameran med den vitbalansinställningen du har valt, men råfilen påverkas inte. De enda inställningarna som påverkar råfilen är de som påverkar den faktiska exponeringen, altså bländare, slutartid och iso.

Inställningarna som du gjort med kameran ligger under "as shot" i raw hanteraren (CS2) alltså precis som din bild skulle ha sett ut om du fotat i jpg, men det fina i kråksången med raw är att du nu kan ändra dom inställningarna (om du inte är nöjd) utan att bilden försämras.

Kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto