Annons

Vitbalansjusteringen i Capture NX 2

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen

Aktiv medlem
Jag har precis skaffat Capture NX 2 efter att tidigare ha arbetat med Capture One och ACR. Följande finner jag märkligt: I vitbalansjusteringen för NX 2 visas inte den av kameran valda färgtemperaturen (det är bara tomt efter "Camera WB:") och reglagen för justering är inte aktiva. Genom att gå in och välja en av de förvalda fotograferingssituationerna i dropplisten, t ex dagsljus, aktiveras justeringsmöjligheterna, men jag har ju fortfarande ingen aning om kamerans utgångsvärde eftersom bilden då också läggs över i t ex dagsljustemperaturen.

Ska det va på detta viset? Manualen för NX 2 anger att det av kameran valda värdet ska visas vid "Camera WB", vilket man ju förväntar sig.

Senast ändrad:
Då måste det alltså vara en bugg i en av de mest grundläggande funktionerna i NX 2. Att inte kunna läsa bildens vitbalans med en gång och på avsedd plats verkar märkligt.

Du har helt rätt Jesper och vi andra har fel. Vi tittar men ser inte. Vet inte hur jag kunde missa informationen om aktuell vitbalans? Förmodligen stirrade jag mig blind på "Ny vitbalans - inspelat värde". Men det är ingen ursäkt...

Nu vet i alla fall trådskaparen var han ska hitta aktuell vitbalans i det alldeles utmärkta programmet Capture NX2 från Nikon.

Håkan

Jamen jag tycker ju att jag direkt skulle kunna avläsa att kameran valt exvis 5620 K och direkt kunna dra i reglaget för att finjustera wb. Istället måste jag tydligen välja ett preset-alternativ i dropplisten för att överhuvudtaget aktivera möjligheten att finjustera. Även om jag väljer det alternativ som ligger närmast till hands, t ex dagsljus, så förändras värdet mycket (till det sämre) och man får justera wb tillbaks ungefär dit man tror att bilden låg från början. Nu kan jag tydligen gå runt detta genom att se bildens färgtemperatur under metadata i NX 2, men detta är ju en omväg.

Vad jag skulle vilja är alltså att kelvinvärdet visades direkt och att justeringar av wb vore möjligt utan att behöva lägga över bilden i något av de förvalda ljussituationerna.

Men, det är ju precis vad du kan. Om aktuell vitbalans är t ex "moln", då väljer du dagsljus och sedan moln. Då har du din aktuella vitbalans plus att du kan finjustera precis som du önskade.

Håkan

Jag använder automatisk vitbalans när jag fotograferar och NX2 anger bara "auto" för kameravald WB. Jag kan inte se att det finns ett smidigt sätt att använda WB-justering i NX 2. Alternativet "recorded value" finns ju i dropplisten för olika färgtempalternativ, men då är ju som sagt var inte skjutregeln aktiv och jag vet inte vilket värde "recorded value" faktiskt har.

Håkan: Jag förstår inte vad du menar när du skriver "Om aktuell vitbalans är t ex "moln", då väljer du dagsljus och sedan moln." Aktuell vitbalans i mitt fall är "auto". Om jag väljer "dagsljus/daylight" och sedan "recorded value" så medger "recorded value" fortfarande inte att jag finjusterar WB.

Det är mycket möjligt att jag fajtas mot väderkvarnar och bara ska acceptera att så här funkar NX...

Hej,

Om du under "Ny vitbalans" väljer "beräkna automatiskt"
så kommer det fram ett värde som vad jag förstår är det som kameran valt. Sedan kan du justera med reglaget #finjustering" och välja en annan färgtemperatur.

Peter

Jag har inte tänkt på det tidigare, det du nämner om automatisk vitbalans, eftersom jag aldrig plåtar i auto. Tydligen är det så att auto i detta fallet är lite speciellt.

Jag gjorde nyss en test här hemma. Jag fotograferade med vitbalansen på auto och rummet belyst med vanligt glödlampsljus. I Capture NX2 ser jag att aktuell vitbalans är "auto, o". Eftersom jag vet under vilka premisser jag tog bilden ändrar jag till ny vitbalans "glödlampa". I mitt fall blir då bilden betydligt bättre än tidigare, dessutom kan jag justera färgtemperaturen.

Kanske är så att Nikon vad gäller Capture NX tänkt sig att användarna företrädesvis plåtar med manuell vitbalans...

Håkan

Hej,

Om du under "Ny vitbalans" väljer "beräkna automatiskt"
så kommer det fram ett värde som vad jag förstår är det som kameran valt. Sedan kan du justera med reglaget #finjustering" och välja en annan färgtemperatur.

Peter

Ja, det var för en stund en förhoppning från min sida också. Men så är det inte. Väljer jag "beräkna automatiskt" så gör NX just det; beräknar automatiskt och kommer fram till något hiskeligt resultat. Visst aktiveras justeringsregeln, men oförändrad blir bilden inte. Och inte får jag veta det av kameran valda kelvinvärdet.

Inställning auto, o. Bilden (nef) tagen i vanlig glödlampsbelysning.

Håkan

Bilagor

• Auto, o.jpg
    Auto, o.jpg
    82 KB · Visningar: 208
Samma bild justerad i Capture NX2.

Ny vitbalans "glödlampa" - finjustering (3000 till 2610) - toning (-3).

Måste erkänna att jag förstår inte riktigt vad det är du har problem med. Justeringen för bättre vitbalans går alldeles utmärkt att göra även om kameran varit inställd på auto.

Håkan

Bilagor

• Justerad.jpg
    Justerad.jpg
    80.5 KB · Visningar: 209
Tack för att du tagit dig tid att svara och lägga upp bildexempel Håkan! Jag får helt enkelt konstatera att det är så man måste använda NX - lägga på den wb-profil som lígger närmast den aktuella fotograferingssituationen och sedan justera utifrån den wb som då åläggs bilden. Men inte ens genom att kolla metadata i NX kan jag utläsa vilken färgtemperatur som kameran tagit bilden med, märker jag när jag nu testar. Bara "auto" här också.

För att förtydliga ännu en gång: alltsomoftast ligger wb NÄSTAN rätt. Om jag, som hittills, använder Capture One 4 för konvertering är det väldigt smidigt att bara kunna gå in på vitbalansjustering, se det av kameran valda färgtemperaturvärdet i K och direkt finjustera uppåt/neråt med regeln. Med NX har jag hittills upplevt att den ljussituation som jag måste välja för att överhuvudtaget kunna finjustera WB gör att bilden åläggs en WB som är sämre än den kameran valt - och jag får inte ens veta vilket detta av kameran valda värde är så att jag kan justera tillbaka till det...

Nåja, kanske har ämnet härmed uttömts...

Andreas

Det är inga problem Andreas. Det är bara roligt att kunna hjälpa till, eller att försöka åtminstone. Hoppas att du har fått någon hjälp som du har nytta av.

Håkan

ANNONS
Götaplatsens Foto