Annons

Voigtländer Bessa 2 för över 22000!!??

Produkter
(logga in för att koppla)

blj

Aktiv medlem
Hej! Jag äger en Bessa II från 1951 den har Heliar objektivet !:3,5 f = 105 mm.
Heliar objektivet har 5 linser i tre grupper och är mycket skarpt.

Voigtländer Bessa II 6x9 formatet gjordes med tre olika objektiv.
1950 med Color-Heliar I:3,5/105 mm
1952 med Color-Skopar
1954 med Apo-Lanthar I:4,5/105 mm.

Bessa II är en mätsökkamera i klass med Carl Zeiss Super Ikonta.

Kanske Lanthar objektivet är bättre än Heliar .

Min Voigtländer Bessa I har Vaskar objektivet som är i klass
med Zeiss-Novar objektivet dvs. ett enklare objektiv.

Tidigare såldes Bessa II md det bättre objektiven för ca
5000kr på kamera aktioner.
 

blj

Aktiv medlem
Hej! Kollad på Bessa II kameran den är mycket sällsynt med
Apo Lanthar objektivet den säljs för 8457 euro i en annons.
 

easyrider

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Det ska bli spännande att se vilken/vilka Bessa jag har i min gömma. Jag vill minnas att jag kört igenom en rulle och då gissat på fokus-avstånd eftersom sökaren varit så immig att jag inte kunnat se den gula skärpindikatorn.

Det förvånade mig att den var så dyr eftersom de flesta Bessa jag sett kostat några hundralappar eller en tusenlapp på sin höjd. Jag antar att priset bygger på att samlare är intresserade och inte på att objektivet används på digitala?
 

Urr

Aktiv medlem
I Norrländska Fotocentralens katalog från 1956 säljs Bessa II med Skopar för 414 kr, Heliar 463 kr och Apo-Lanthar för 565 kr. OBs: Apo-Lanthar ska inte förväxlas med det vanliga Lanthar som är en billig trelinsig optik. Redan på 50-talet var Apo-Lanthar kultförklarta har jag läst någonstans. Heliar var mera mjuktecknande, en porträttoptik. Skopar är en Tessar-kopia.
 

easyrider

Aktiv medlem
I Norrländska Fotocentralens katalog från 1956 säljs Bessa II med Skopar för 414 kr, Heliar 463 kr och Apo-Lanthar för 565 kr. OBs: Apo-Lanthar ska inte förväxlas med det vanliga Lanthar som är en billig trelinsig optik. Redan på 50-talet var Apo-Lanthar kultförklarta har jag läst någonstans. Heliar var mera mjuktecknande, en porträttoptik. Skopar är en Tessar-kopia.
Tack! Var Apo-Lanthar en landskapslins?
 

J. Patric

Aktiv medlem
Det förvånade mig att den var så dyr eftersom de flesta Bessa jag sett kostat några hundralappar eller en tusenlapp på sin höjd. Jag antar att priset bygger på att samlare är intresserade och inte på att objektivet används på digitala?
Både samlare och användare är intresserade, och användarna sätter förstås film i kameran. ;-)

Ja, de flesta av Bessorna är ju billigare, men just Bessa II är dyrast eftersom de har kopplad avståndsmätare och har de bästa objektiven. Jag har för mig att antalet med Apo-Lanthar är under tusen, och det är ett apokromatiskt objektiv med lantanglas. Alla Bessa II fokuserar med hela objektivet, medan billigare Bessa I (som har Vaskar eller Color-Skopar) fokuserar med frontlinsen och saknar avståndsmätare.

En annan lite dyrare Bessa är E-Bessa, som man kan säga är förkrigsversionen av "Bessa II", och den kom med Helomar (trelinsigt), Skopar (fyrlinsigt) och Heliar (femlinsigt). Den med Heliar brukar säljas för ca 2000 kr. Skick osv spelar förstås in för priset. Jag lyckades hitta min i en "köp nu"-auktion för 400 kr. :-D

Före kriget fanns Bessa även i billigare versioner med frontlinsfokusering och utan avståndsmätare. De är ganska billiga.

Billigast är Bessa med ljussvagt Voigtar-objektiv (trelinsigt), frontlinsfokusering med tre markeringar för Landskap - Grupp - Porträtt. De hade billigare slutare med tre slutartider.

Så fanns även Bessa 6x6 och 645. De ersattes med "Perkeo" på 50-talet.

Cosinas "Voigtländer" ska vi inte räkna med här, då japanerna använde namnet "Bessa" på lite andra kameror.
 

easyrider

Aktiv medlem
Både samlare och användare är intresserade, och användarna sätter förstås film i kameran. ;-)

Ja, de flesta av Bessorna är ju billigare, men just Bessa II är dyrast eftersom de har kopplad avståndsmätare och har de bästa objektiven. Jag har för mig att antalet med Apo-Lanthar är under tusen, och det är ett apokromatiskt objektiv med lantanglas. Alla Bessa II fokuserar med hela objektivet, medan billigare Bessa I (som har Vaskar eller Color-Skopar) fokuserar med frontlinsen och saknar avståndsmätare.

En annan lite dyrare Bessa är E-Bessa, som man kan säga är förkrigsversionen av "Bessa II", och den kom med Helomar (trelinsigt), Skopar (fyrlinsigt) och Heliar (femlinsigt). Den med Heliar brukar säljas för ca 2000 kr. Skick osv spelar förstås in för priset. Jag lyckades hitta min i en "köp nu"-auktion för 400 kr. :-D

Före kriget fanns Bessa även i billigare versioner med frontlinsfokusering och utan avståndsmätare. De är ganska billiga.

Billigast är Bessa med ljussvagt Voigtar-objektiv (trelinsigt), frontlinsfokusering med tre markeringar för Landskap - Grupp - Porträtt. De hade billigare slutare med tre slutartider.

Så fanns även Bessa 6x6 och 645. De ersattes med "Perkeo" på 50-talet.

Cosinas "Voigtländer" ska vi inte räkna med här, då japanerna använde namnet "Bessa" på lite andra kameror.
Tack! Mycket klargörande.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Tack! Var Apo-Lanthar en landskapslins?
Det kan användas till allt. Apokromatiska objektiv är bättre korrigerade för att bli av med kromatisk och sfärisk aberration. Rött, blått och grönt fokuseras på exakt samma plan. Apo-Lanthar påminner om Heliar, men omkalkylerades och fick lantanglas.

Heliar har däremot lite sfärisk aberration kvar, och det var något man inte ville ändra på eftersom det gav objetivet sina kultförklarade egenskaper med vacker mjukhet på större bländare och något av "3D-effekt". Smickrande för porträtt och lyfter fram motiven på bilderna. Nedbländat är Heliar mycket skarpt.

Båda är "allround"-objektiv med det lilla extra för "finsmakare". Personligen föredrar jag Heliar då det känns lite mer klassiskt och konstnärligt. Bra för plånboken också. ;-)
 

Bilagor

easyrider

Aktiv medlem
haha! jag hade den enklaste versionen, dvs en Bessa 1 med skopar. har som sagt kört igenom en rulle men inte framkallat än. tycker den är svår att fokusera eftersom sökarbilden är liten och immig. så jag har gissat avståndet när jag använde den.
 

blj

Aktiv medlem
Color Skopar

Använd kameran Color Skopar är ett mycket bra objektiv,
det är Vaskar som är enklare och det ger ändå bra bilder.
Avståndet ställer du in på frontlinsen 6x9 formatet är bra.
 

VisualD

Aktiv medlem
Apo Lanthar är heliga gral för många Voigtländersamlare. Relativt få av dem har nog ens hållit i ett sådant objektiv. Kameror med Lanthar/Voigtar/Vaskar går oftast billigt, Skopar något högre, Ultron/Heliar upp ett bra snäpp men ingen är i närheten av APO-lanthar i sällsynthet och pris.

22000kr är ett helt ok pris för en i bra skick. Man kan inte prissätta bara utifrån att det är en Bessa, precis som en Rolleiflex ofta kan gå för allt från någon tusing till en mindre bil beroende på specifikation och skick.
 

J. Patric

Aktiv medlem
haha! jag hade den enklaste versionen, dvs en Bessa 1 med skopar. har som sagt kört igenom en rulle men inte framkallat än. tycker den är svår att fokusera eftersom sökarbilden är liten och immig. så jag har gissat avståndet när jag använde den.
Som Bo-Lennart säger så är Color-Skopar mycket bra, faktiskt lite mer "pang-på"-skarp än Heliar.

Du komponerar bara i sökaren, och fokuserar inte i den. Du ställer in avståndet på frontlinsen. Det är bara Bessa II som har avståndsmätare i sökaren.

Det finns lösa avståndsmätare att köpa, t.ex. Voigtländers egen som är mycket fin. Annars får man gissa avståndet, som du gjorde. Är man bra på det så torde det gå bra, speciellt om man bländat ned till 16 eller så, så att man har större skärpedjup.
 

J. Patric

Aktiv medlem
22000kr är ett helt ok pris för en i bra skick. Man kan inte prissätta bara utifrån att det är en Bessa, precis som en Rolleiflex ofta kan gå för allt från någon tusing till en mindre bil beroende på specifikation och skick.
Ja, och ibland försöker säljare ta ut överpris, och emellanåt säljs de extra billigt av någon som inte vet vad de har. Som min E-Bessa i bra fungerande skick för 400 kr, eller Rolleiflex Automat från 1938 i nyskick för bara 600 kr. Så även turen att se en annons först spelar in ibland. :)
 
ANNONS