Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VR eller utan

Produkter
(logga in för att koppla)

Unintelligible

Aktiv medlem
Har skrivit något om det här tidigare.. Min kompis var nere på expert (igen) för hon vill köpa Nikon D3000. Det finns en 18 - 55mm utan VR och så fanns det en lite dyrare med VR samma objektiv. Är det värt att lägga ner lite mer på den med VR, gör det så stor skillnad om man har det? De på expert sa att det är en jätteskillnad så det är jättebra att ha det.

/Emma

Har skrivit något om det här tidigare.. Min kompis var nere på expert (igen) för hon vill köpa Nikon D3000. Det finns en 18 - 55mm utan VR och så fanns det en lite dyrare med VR samma objektiv. Är det värt att lägga ner lite mer på den med VR, gör det så stor skillnad om man har det? De på expert sa att det är en jätteskillnad så det är jättebra att ha det.

/Emma

Det är stor skillnad. Rekommenderar med VR. / mvh FiCa1

Nu vet jag inte vad prisskillnaden på expert är, men det brukar i regel vara relativt liten skillnad i pris och då tycker jag absolut att man ska köpa varianten med VR. Även om man kanske inte har lika stor nytta av VR på ett objektiv med så kort brännvidd som man har på ett teleobjektiv så vinner man fortfarande ca 3 steg slutartid som klarar handhålla. Faktum är att jag klarar handhålla ner emot 1s med 18-55VR inställd på 18mm, men 1s kanske man inte ska räkna med. Klarar man 1/30, som är tumregeln på 18mm, utan VR så kan man räkna med att klara nånstans mellan 1/3 och 1/4 om man har VR. (Bara som ett exempel då.)

Okej, det låter ju riktigt bra då. VR ska jag absolut rekommendera min vän. Prisskillnaden är 500 kronor, vilket inte är mycket alls.

Tack

ANNONS
Götaplatsens Foto