Annons

VR har börjat låta för mycket

Produkter
(logga in för att koppla)

helenlun

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D3100 och har bytt objektiv från 18-55 mm till mitt nya Nikon 18-200 igår. (Om det nu har nån betydelse vet jag inte.)

Idag började VR-funktionen låta störande mycket. Det hände efter att jag slog över från M/A (Manuell + automatisk tillsammans) till enbart Manuell. Det är de två alternativ som finns.

VR låter högt vid både M/A och M vid fokusering när jag trycker ner knappen halvvägs och när jag släpper upp den (när jag har VR påslaget förstås, inte när den är av). Det är liksom ett högt klickande ljud i objektivet (inte i kamerahuset).

Följande har jag gjort för att försöka komma tillrätta med det här:

*Slå på/av VR tillsammans med M/A respektive M.

*Gå tillbaka till fabriksinställningar.

*Prövat ta av 18-200 objektivet och sätta på 18-55 istället - det låter mer på den också nu!

Jag har tänkt fota djur så då är det ju inte bra att det låter så här mycket.. Jag skulle bli jätteglad om nån har nån idé om vad det här beror på och vad man kan göra åt det!

Senast ändrad:
Om det är onormalt högt eller inte är svårt att säga utan att höra förstås...men det är ju inte onormalt att det låter. Detta vet du ju redan men ett skrapande surrande ljud SKALL höras och jag hade blivit orolig först den dagen det inte låter. En del objektiv låter mer än andra eftersom linselementen som flyttas runt är olika och konstruktionen är annorlunda.

Således...ditt nya 18-200 kan mycket väl låta högre än ditt 18-55 och det kanske får dig fundera på om något är fel. Att ditt 18-55 plötsligt börjat låta mer i samband med detta verkar udda. Det går förstås inte att utesluta något mekaniskt fel, enklast är att gå till närmsta butik och testa andra exemplar.

Ja surrandet och skrapandet är ju normalt, men det här är väl mer.. hur ska jag beskriva det.. som ett klonkande ljud. Liknar ljudet av spegeln fast kraftigare och det låter både när jag trycker ner avtryckarknappen halvvägs, när den försöker fokusera, och när jag släpper upp den. Spegelljudet brukar väl uppkomma EFTER att man tagit fotot.

Det kanske är spegeln som spökar på nåt sätt?

Japp, det är stabiliserat i sökaren.

Skumt. Det är bara när jag har på VR det låter både vid M/A och M. När jag slår av VR är det bara det normala trevliga surrande ljudet. Eller låter era kameror också mycket just när man har VR på och inte utan? Och jag tror det har nåt samband med spegeln också eftersom det låter lite så.

Jag hade kanske inte brytt mig så mycket om det inte var så att jag ska ut i naturen och fota djur, då vill man inte skrämma bort dem..

Skickade faktiskt den här frågan till Nikon och de bad mig gå till butiken och testa ett annat objektiv så jag gör väl det trots att det blir samma ljud med VR med mitt eget andra objektiv.

Det kan vara ett normalt ljud skrev de. Kanske det, men det lät inte så förut. Jaja, jag ska dit nu så får man se. Hoppas inte den måste skickas iväg för då lär det väl ta sin tid, och det är ju just nu det är som mest intressant.

Killen på butiken hörde inget annat än motorljudet i objektivet och att det är så det ska låta, men det var ju ganska hög ljudnivå där.. Klonkandet är utöver motorsurret. Men struntsamma, jag får väl hoppas på att det inte blivit nåt fel i kameran.

Nu ska jag ut och fota! :)

ANNONS
Götaplatsens Foto