Annons

VR vs VRII ??

Produkter
(logga in för att koppla)

jcoboy

Medlem
Nikon har ett fantastiskt objektiv i 18-200 (som jag förmodligen inhandlar snart) men man ser ibland att det står VR och ibland VRII.
Är det samma sak eller? Om inte vad består skillnaden i

Christer?

Nikon påstår att VR 11 kan ta ytterligare ett steg jämfört med VR. Sedan tror jag att VR 11 är mer oberoende av om du har kameran på stativ eller inte. Hur som hest, jag har objektiven och är jättenöjd.
Mvh
JB

Jag tar och svarar mej själv här (och andra intresserade)
Efter en del googlande så verkar det vara den allmänna uppfattningen att alla 18-200 är utrustade med VRII.
VRI var den första varianten som satt på de tidiga VR-objektiven.
Rätta mej gärna om jag är ute och cyklar här...

Christer

Jag tar och svarar mej själv här (och andra intresserade)
Efter en del googlande så verkar det vara den allmänna uppfattningen att alla 18-200 är utrustade med VRII.
VRI var den första varianten som satt på de tidiga VR-objektiven.
Rätta mej gärna om jag är ute och cyklar här...

Christer

Rätt och fel. Det är två olika varianter, det stämmer. VRII sitter i alla nykonsturerade objektiv såsom 18-200 mfl, det stämmer oxå. VR, utan mark II tillägget, sitter i alla andra objektiv som inte är nyuvecklade, logiskt nog :) men även denna variant har utvecklats under åren som gått.

Jag har Nikons allra första variant som sitter i 80-400 och även en senare variant i 70-200 och skillnaden är rätt stor fast bägge delar officiellt på version 1 av VR. Den senare i 70-200 är mycket bättre. VRII som jag oxå har ett par gluggar med är ännu bättre. Med den allra tidigaste varianten klarar man (jag) ca ett till två stegs längre slutartid, Variant 1,5, eller vad jag nu ska kalla den, som sitter i 70-200 klarar ca 2-3 steg med betoning på 2 steg medan VRII lätt fixar 3- steg och lite mer i vissa fall.

VRII lanserades i och med 18-200 så alla gluggar av denna typ har VRII

ANNONS
Götaplatsens Foto