Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vrid eller skjutzoom????

Produkter
(logga in för att koppla)

DrKeller

Ny medlem
Hej
Jag har en Nikon D100 och har fått ett bra erbjudande på ett Nikkor 70-200 /f2,8. Det är ett med autofocus men som jag förstår den äldre modellen med skjutzoom. Min fråga är: Är det någon annan skilnad på detta objektiv mot det nyare med vridzoom? Optisk kvalitet? Kan jag lugnt köpa detta och nå bra resultat (bildkvalitet) Det följer också med en konverter 2,0x på köpet.

/Johan Keller

Vridzoom är absolut att föredra, det är mycket svårt att kontrollera utsnitet när man zoomar med en skjutzoom.

Hm, du menar 80-200 va?

Rent optiskt är de alla lika. Dock irriterar man sig på att skjutzoomen åker ut hela tiden när man har kameran på axeln. Detta sker med nästan alla begagnade av den modellen. Filten som ska dämpa rörelsen är nedsliten, och det är ganska dyrt att byta den. Enda minuset på en i övrigt grym glugg dock! Titta efter så att den inte är full med skräp bara, så är det nog ett bra köp. Man kan ju hitta skjutzoomarna för runt 3000 nu, två-rings-zoomarna kostar ju oftast minst dubbelt så mycket (AF-S).

Skjutzoomar kan även ha den irriterande egenskapen att de inte stannar i läge när objektivet lutas.
Om bildkvaliten är olika på skjut- och vridzoomar vet jag inte.

edit: Lite sen...

Optiskt vet jag inget om, men själv tycker jag att vridzoom är överlägset i hantering, framför allt om det ska gå fort.

Hängslen eller livrem.....

En vanesak helt klart, tycker själv att skjutzoomen funkar bra. Då är det värre med nyare Nikongluggar där fokusring och zoomring bytt plats !!

Vad jag vet finns inte enringsvarianten som D-glugg, d v s du är begränsad till spot- eller centrumvägd ljusmätning.....något att tänka på.

Optiskt sett är alla varianterna väldigt bra även om de inte når ända upp till nya 70-200 VR som är helt fantastisk.

/Anders

edit: stavfel

Det finns fem versioner av Nikon AF 80-200/2,8.

De två första är skjutzoom utan D. Små yttre skillander mellan dem.

Trean är samma skjutzoom fast med "D".

Fyran är vridzoom med stativfäste.

Alla dessa är mekaniskt och optiskt mycket bra (samma optikkonstruktion). Synbart bättre än "budgetzoomar". Stativfästet är givetvis mycket användbart då objektivet är mycket tungt. För frihandstagningar är dock den förra modellen bra. Alla dessa fokuserar långsamt på icke-proffskameror typ D100 då motorn o kamerahuset är lite för klen.

Sista versionen är AF-S, dvs med inbyggt ultraljudsmotor. Mycket snabb och tyst fokusering. Optiskt "perfekt" - något bättre än föregående modeller på full öppning. Klart bättre än det exemplar av 70-200 VR jag provat.

Jag tycker folk är överdrivet negativa till skjutzoomar. Vridzoom är nog att föredra, men så bökigt är det inte med skjutzoom, och man får väldigt mycket för pengarna. Det här att den åker ur läge när man lutar är ju såklart en nackdel, beroende på vad man plåtar. Själv använder jag min nästan uteslutande på fri hand och då är det inget problem.
Problem är det dock med den låååångsamma autofokusen. Jag använder min manuellt. Det går bra det med.

Största nackdelen med modellen med skjutzoom är ju att det inte är stativfäste, som jag ser det.
Jag föredrar vridzoom, men tycker att skjutzoom funkar helt okej åxå.
Sedan kan det ju, som andra redan påpekat, hända att den zoomar av sig själv om man riktar kameran uppåt eller neråt, om dendär filtbiten är sliten.

Jag har en skjutzoom, som dessutom har möjligheten att låsas så den inte "zoomar av sig själv".

För mig är det trots det ingen tvekan om att vridzoomen är betydligt med praktisk och lättinställd.

Två bra egenskaper med skjutzoomen är annars att det går väldigt snabbt att ändra från kortaste till längsta brännvidden (om man nu inte låst den då ;-).
En annan stor fördel, den kanske största, är att den blir betydligt mindre när man skjuter ihop den än vad en vridzoom normalt blir (de med intern zoom).

Tung utan stativfäste

Hej!

Jag hade en 80-200 utan stativfäste och jag köpte tyngre och tyngre stativ men det hjälper inte! Köp en begagnad sigma 70-200 om du vill ha ett billigare alternativ. 80-200 skjutzoom är bra om du skall slå ihjäl folk eller fota med bönpåse men inte på frihand eller på ett stativ.

Mvh

Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto