Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

VR's inverkan på bildkvalite?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej,

jag undrar om VR försämrar skärpan då den är påslagen och man har slutartider som är tillräckligt korta? DVS på mitt 80-400 VR, ska jag stänga av VR om jag t.ex har 1/1000 sek för att få bättre bildkvalite?

mvh Fredrik

Det finns rapporter om att aktiv VR försämrar bildkvaliteten. Om man tänker efter så blir det ganska uppenbart att när en lins eller ett linspaket rör sig ur det optimala läget så borde kvaliteten förändras. Hur mycket har jag dock ingen uppgift på. Själv har jag alltid VR påslaget i det icke aktiva läget. Har inte märkt av försämringen så jag orkar helt enkelt inte bry mig.

ps
På stativ måste du stänga av VR (med de flesta objektiv) annars kan VR funktionen hamna i en så kallad loop och generera oskärpa.....

Tack för svaret. Jag gjorde ett litet ovetenskapligt test och kan nog bara hålla med om att så är fallet, men å andra sidan tillåter ju VR:en att man får fantastiska resultat i svagt ljus som inte ens går att uppnå med ett objektiv utan VR så det är ju helt klart "en bra grej" ;)

Mankan G skrev:
ps
På stativ måste du stänga av VR (med de flesta objektiv) annars kan VR funktionen hamna i en så kallad loop och generera oskärpa.....

Hej

När det gäller Nikon och deras VR-gluggar, så skiljer sig ovanstående mellan olika objektiv. Exempelvis AF-S VR300/2.8 funkar utmärkt med stativ och VR påslaget (normalläget). Fråga mig inte varför det skiljer sig.

På Nikons hemsida och Support kan man söka på VR och få en lista på vad som gäller för de olika objektiven.

Fridens
Oscar

Jag har åtminståne fått oskarpa bilder när jag använt monopod/ bönpåse och haft VR påslagen på mitt 300mm. Trots ganska långa slutartider har resultatet ibland varit bättre utan VR.

ANNONS
Götaplatsens Foto