Annons

Vykort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Tänkte kolla om nån har koll på hur det funkar med företag som gör vykort?

Har nämligen en bild som jag fått höra flertalet gånger skulle passa SUPER bra som vykortsbild, och visst skulle juh inte vara fel att sälja den om möjligheten fanns!

Köper de enstaka bilder? Eller är det ett gäng olika som gäller?

Köper de av vem som helst, eller kör de bara beställningsjobb? Har de kanske egna fotografer?

Nån som vet om nån firma som gör vykort som man kan kontakta?

Hur bör man gå tillväga? Skicka bilden till dem (i relativt låg upplösning) eller finns risken att de stjäl den ändå?
Kanske man bör skicka den med ett "kryss" tvärs över så de inte kan bruka den, men bedöma den?

/Jocce

Det finns rätt många företag som gör vykort. Jobbar själv på ett. Enstaka bild kan sälja ja. Fast du är sent ute på året nu. Du behöver inte visa bilden men kan du antyda lite om vad bilden innehåller för motiv? Vad säger bilden?

Gatufoten skrev:
Det finns rätt många företag som gör vykort. Jobbar själv på ett. Enstaka bild kan sälja ja. Fast du är sent ute på året nu. Du behöver inte visa bilden men kan du antyda lite om vad bilden innehåller för motiv? Vad säger bilden?

Bilden är en panoramavy tagen på natten över Stockholms city och stadshuset. Riktigt härligt ljus på bilden!

Ligger det några pengar i att sälja en enstaka bild?
Hur blir det, köper ni hela rättigheten till bilden, eller kommer jag fortfarande kunna sälja den till andra spekulanter?

/Jocce

Jocce!

Tryck själv upp bilden i några tusen exemplar! Gör det med ytterligare några bilder också! Sälj sedan bilderna i turistkvarteren som gatuförsäljare i sommar! Du får garanterat reda på vad dina bilder är värda!

Poff. Sorry då var motivet inte aktuellt. Hur andra köper din bild jag inte säkert att säga så jag säger inget. Men jag skulle köpa utan att spärra annan användning. Några stora pengar på enstaka bild? Nja, det vill jag inte påstå.

Men tänk inte bara på de stora etablerade. Det finns en rad av företag som man minst av allt tror kan vara intresserade. Är ett företags kontor med i bild kanske de vill ha ett smaskigt julkort. Eller organisationer som skatteverk och andra som man inte annars tänker på.(de kanske betalar svart också .-)

ANNONS
Götaplatsens Foto