Annons

W8.1: Frusterad

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Kan någon minska min frustrering?

Det dyker upp en stor röd pil i vänsterkant av skärmen som uppmanar till att svepa med fingret från kanten för att se förgående appar. Jag VILL ALDRIG se den då jag sitter med en vanlig skärm och det för-benade pilen skymmer och inte försvinner gör att det är omöjligt att jobba med datorn.
Startar jag om så är den borta för stunden.

I Photoshop CC när jag ska försöka måla med pensel så kommer först en rund "snurrande" ring, sedan val av penselstorlek/mjukhet upp. Det valet har jag redan gjort, jag vill ju bara måla med pensel... Har en Wacom Inutus 3 penna.

HELP!

Spontant känns W8 som något att hålla sig borta ifrån, ungefär som Vista.
Kan tyvärr inte ge några tips eftersom jag inte provat. Det finns inget "Classic"-läge som fungerar som en tidigare version?

Kan någon minska min frustrering?

Det dyker upp en stor röd pil i vänsterkant av skärmen som uppmanar till att svepa med fingret från kanten för att se förgående appar. Jag VILL ALDRIG se den då jag sitter med en vanlig skärm och det för-benade pilen skymmer och inte försvinner gör att det är omöjligt att jobba med datorn.
Startar jag om så är den borta för stunden.

I Photoshop CC när jag ska försöka måla med pensel så kommer först en rund "snurrande" ring, sedan val av penselstorlek/mjukhet upp. Det valet har jag redan gjort, jag vill ju bara måla med pensel... Har en Wacom Inutus 3 penna.

HELP!

Skumt, det har jag inte sett trots Win8.1 sedan länge. Har du touch-screen möjligen? Jag har en Wacomplatta och den triggar inte detta beteeende.

Tycker inte Win8 stör alls, jobbar i classicläget hela tiden, samma på flera datorer.

Skumt, det har jag inte sett trots Win8.1 sedan länge. Har du touch-screen möjligen? Jag har en Wacomplatta och den triggar inte detta beteeende.

Tycker inte Win8 stör alls, jobbar i classicläget hela tiden, samma på flera datorer.

Nej, som jag skrev, jag har INTE petskärm och vill därför inte se den jäkla pilen dyka upp.

Classicläge? Jag kommer direkt till skrivbordet och försöker slippa alla irriterande "appar" och allt skräp som följer med W8. Är det det du kallar, classicläget?

Nej, som jag skrev, jag har INTE petskärm och vill därför inte se den jäkla pilen dyka upp.

Classicläge? Jag kommer direkt till skrivbordet och försöker slippa alla irriterande "appar" och allt skräp som följer med W8. Är det det du kallar, classicläget?

Förstår din frustration men inte hur det kan uppstå, jag har en touch-platta men windows funkar som vanligt.

Win8-läget ser man sällan när man jobbar tycker jag utan man ser det vanliga desktopläget som jag kallade classic eftersom det ser ut som win7 med den vanliga taskbaren i underkant.

Är det bara jag som drabbats av detta?
Hur får man bort fanskapet? Min nya fina dator är ju i princip oanvändbar med sånt skit på skärmen. W8 är t.o.m värre än Vista :-(

Bilagor

• Jävla_pil.jpg
    Jävla_pil.jpg
    22.1 KB · Visningar: 600
Är det bara jag som drabbats av detta?
Hur får man bort fanskapet? Min nya fina dator är ju i princip oanvändbar med sånt skit på skärmen. W8 är t.o.m värre än Vista :-(

Jag har upplevt samma sak som du, tyvärr lyckades jag inte få bort den och efter ett antal tillfällen med pilen gav jag bort datorn till min son och gick tillbaka till min MacBook Pro.

Pilen dök upp lite då och då, med eller utan ikopplad Wacom Cintiq plattan och andra tillbehör. Jag fann aldrig något mönster. Det var jävligt irriterande i alla fall! Aldrig mer Windows för mig!
Så du är inte ensam om problemet, om det nu skulle vara någon tröst :)

Prova detta :

It's not a bug guys. All you need to do is go into your control panel and then "taskbar and navigation" and under the "navigation" tab uncheck the first two options which should:

"When I point to the upper-right corner, show the charms"
"When I click the upper-left corner, switch between my recent apps"

Om det är ett tip så kan man också följa instruktionen under pilen så försvinner den.

Nej, nu är det åtta år sedan jag slutade med Windows, så jag har inte några liknande erfarenheter.

Det ser ut som ett fall för Microsofts support. Jag antar att det är en bugg som gör att systemet är inställt på petskärm, kanske för att du har drivisar för plattan. Det borde vara något som ska plockas bort i registret, men man bör nog vara W8-expert för att veta vad.

Kör Windows 8.1 sedan några veckor tillbaka och har aldrig sett den pilen hos mig. Dock googlade jag nu och hamnade på microsofts hemsida där microsoft svarar på frågor. En fråga handlade just om den här röda pilen som då och då poppar upp med olika tips. Tydligen går inte pop-uppandet att stänga av, men rådet som gavs var att helt enkelt följa det aktuella tipset. Det som händer då är att just det tipset aldrig mer ska komma tillbaka. Microsoft skriver vidare att där endast finns några få tips. Vad "få" exakt innebär vet jag dock inte...

Hmm...läser man vidare i tråden som Microsoft svarar i så verkar det trots allt inte hjälpa att följa det aktuella tipset - det kommer tillbaka direkt igen tydligen. Låter onekligen frustrerande!

Dåligt av Microsoft.

Alldeles självklart finns det någon registerpost som styr den appen, och den går alldeles säkert att stänga av. Om man tar upp processhanteraren kan man prova att stänga sånt som ser mysko ut lite på måfå så kanske man hittar vad det är som styr eländet.

Lyckas man hitta processen, kan man sedan leta efter det programmet i registret och inaktivera registerposten.

Kör Windows 8.1 sedan några veckor tillbaka och har aldrig sett den pilen hos mig. Dock googlade jag nu och hamnade på microsofts hemsida där microsoft svarar på frågor. En fråga handlade just om den här röda pilen som då och då poppar upp med olika tips. Tydligen går inte pop-uppandet att stänga av, men rådet som gavs var att helt enkelt följa det aktuella tipset. Det som händer då är att just det tipset aldrig mer ska komma tillbaka. Microsoft skriver vidare att där endast finns några få tips. Vad "få" exakt innebär vet jag dock inte...

Man kan väl klicka där några gånger. Inte hela världen. Undras varför de flesta inte får den.

Dåligt av Microsoft.

Alldeles självklart finns det någon registerpost som styr den appen, och den går alldeles säkert att stänga av. Om man tar upp processhanteraren kan man prova att stänga sånt som ser mysko ut lite på måfå så kanske man hittar vad det är som styr eländet.

Lyckas man hitta processen, kan man sedan leta efter det programmet i registret och inaktivera registerposten.

Om du nu inte har använt Windows på 8 år kanske du skall avstå från att ge råd som kan skapa problem för användaren? Att på "måfå" stänga av sådant som "ser mysko" är i vart fall inget jag skulle rekommendera.

Tyvärr har inte heller jag något bra tips om hur man får bort pilen. Kan bara säg att jag sitter framför Windows 8.1 ca 10 timmar om dagen sedan något år jag och har inte sett pilen vad jag kan minnas.

Kan förstå trådskaparens frustration. Gränssnittet i Windows 8 är inget som desktop-användare jublar över.

Det finns en del program man kan ladda ner för att få tillbaka det gamla utseendet. Jag har kollegor som kör http://www.classicshell.net/ och de är nöjda. Jag har dock inte provat själv.

Pileländet brukar dyka upp i nyinstallerade Windows 8.1, men när man väl blivit av den dyker den inte upp igen (åtminstone inte för mig).

W8.1 det överlägset bästa Microsoft gjort

Ibland är det bara gnäll för att nån bytt ut en ikon eller två. W8 har ju en prestanda som utklassar sina föregångare med hästlängder. Den röda pilen, är det inte bara att du ska klicka på den få lite information och sedan klicka på att du inte vill se den igen, så var då min. Att jämföra med Vista var det dummaste jag hört på länge....såg ut som alla andra Windows och fungerade som skräp. Windows 8 fungerar super och ser annorlunda ut, kul med nått nytt säger jag!

googlade på "how to get rid of the red arrow in windows 8" och fick massor med lösningar.

Lite offtopic men Microsoft har lite som kultur att ändra bara för ändrandets skull. Om man är ute efter att arbeta effektivt bör man leta efter något annat. Är man däremot ute efter något "nytt" som inte nödvändigtvis har någon vettig tanke bakom så är det utmärkt. :) (Kan inte hålla mig när det ges tillfälle att ranta lite på Mickeysoft, hehe.)

Håller med

Lite offtopic men Microsoft har lite som kultur att ändra bara för ändrandets skull. Om man är ute efter att arbeta effektivt bör man leta efter något annat. Är man däremot ute efter något "nytt" som inte nödvändigtvis har någon vettig tanke bakom så är det utmärkt. :) (Kan inte hålla mig när det ges tillfälle att ranta lite på Mickeysoft, hehe.)

Håller med dig helt och hållet, förstår att du oxå gillar Linux :) KDE-Plasma det är grejer det!

Alltid lika tråkigt när någon ställer en fråga om problem med en produkt och vips så är det några som kommenterar att produklen/tillverkaren är skit och att gräset sååå mycket grönare på andra sidan. Det hjälper ju liksom inte frågeställaren...

ANNONS
Götaplatsens Foto