Annons

Wacom ergonomi

Produkter
(logga in för att koppla)

peber

Aktiv medlem
Jag har precis skaffat mig en Wacom Bamboo A6 ritbräda och håller på att lära mig den; ska användas primärt med CS3 och Lightroom men även som "musersättare" är det tänkt. Dock vill jag i alla fall ett tag ha kvar den vanliga musen, om inte annat för att kunna byta arbetsposition när jag blir trött i armen, jag har en tendens att få musarm.

Det jag funderar över är en lämplig placering av brädan på skrivbordet rent ergonomiskt. Jag ska alltså placera ett fullstort tangentbord, mus samt bräda och får inte riktigt till det så jag skulle gärna vilja ha några tips och råd från någon som begriper sig på sånt här...? Hur gör ni?

/Per
 
Jag har precis skaffat mig en Wacom Bamboo A6 ritbräda och håller på att lära mig den; ska användas primärt med CS3 och Lightroom men även som "musersättare" är det tänkt. Dock vill jag i alla fall ett tag ha kvar den vanliga musen, om inte annat för att kunna byta arbetsposition när jag blir trött i armen, jag har en tendens att få musarm.

Det jag funderar över är en lämplig placering av brädan på skrivbordet rent ergonomiskt. Jag ska alltså placera ett fullstort tangentbord, mus samt bräda och får inte riktigt till det så jag skulle gärna vilja ha några tips och råd från någon som begriper sig på sånt här...? Hur gör ni?

/Per

Jag har använt wacomprodukter i nästan 10 år. Och då mest för "vanligt" arbete och inte så mycket till att just rita eller den typen av arbetsuppgifter.
Tycker att den stora fördelen är just att kunna byta musen mot pennan lite då och då för att slippa problem med musarm.

Jag har funnit att den bästa placeringen är mellan mig och tangentborde. Tangentbordet kommer kanske lite längre bort än vad det skulle göra annars men man får plattan i en bra position för att kunna rita lätt.
Pennan har sina fördelar och musen har sina. Om man blandar skriva text och använda pennan blir det alltid lite dumt för vad gör man med pennan när den inte används? I det läget är det en fördel att använda en mus.
I andra fall, när det är väldigt mycket klickande på musen så tycker jag pennan är mycket bättre.

/johan
 
Till skillnad från Johan använder jag plattorna mest för teckning o dyl. Dom funkar iofs alldeles utmärkt till att lägga pussel med också, men det får väl ses som något av en bianvändning.

Vi har alldeles nyss satt upp ungens egen dator i hennes rum och precis som mig så fördrar hon att ha plattan (intuos3 A5) något till höger och tangentbordet till vänster. I Photoshop, Painter och liknande behöver man ju ha en hand på tangentbordet till kortkommandon m m.

Själv använder jag en Intuos2 A3 och där är det inte mycket att välja på. Den tar med yttermåtten 61x44 cm liksom upp all plats framför mig... :D
 
Låter som om det är lite upp till var och en med andra ord, man får hitta nåt som funkar... Satt och testade pennan lite igår i Lightroom och då slutade det med att brädan hamnade vid sidan om tangentbordet, i LR använder man ju en massa snabbkommandon med tangentbordet, pennan i höger hand och vänster hand på tangentbordet. Jag kör så ett tag så får jag se om det är en bra ställning eller om jag ska testa nåt annat. Jag anade att jag skulle få olika förslag här men jag tänkte att "jag frågar ändå för någon har kanske den ultimata lösningen". Och det hade ni... för er...! hehe...

När vi ändå pratar Wacom, var köper ni spetsar (nibs) till pennorna? Hur ofta behöver ni byta?

/Per
 
Jag anade att jag skulle få olika förslag här men jag tänkte att "jag frågar ändå för någon har kanske den ultimata lösningen". Och det hade ni... för er...! hehe...

När vi ändå pratar Wacom, var köper ni spetsar (nibs) till pennorna? Hur ofta behöver ni byta?

Det som fungerar för dig är ju det som är rätt. Plattorna är trots allt så få bland "teknikexperterna" att ingen självklar standard finns. Så fort di där "experterna" sätter klorna i något så blir det besvärligt... :D

Det är precis som med papper och penna. Vissa vill ha lite vinkel uppåt på papperet. Andra har det snett framför sig. Själv använder jag ritplattan något olika beroende på vad jag gör, men det har ju att göra med hur jag gör i "verkligheten". Inte rinner den virtuella akvarellfärgen mer neråt i Painter om jag lutar på plattan, men ändå känns det bättre att göra så.

De vita standardspetsarna håller länge om man håller plattan ren. Filtspetsarna slits mer, och jag behöver nog skaffa några såna. Wacoms webbutik ( http://www.wacom-shop.net/cgi-bin/w...73f4ddcef2606ae/Product/View/PSI&2DA038&2DWEB ) tar 10 eur för fem såna, plus 11 eur för frakten. Det verkar ändå bli billigare än andra alternativ jag hittar. I Sverige tycks dom kosta ca 300 spänn.

Jag har lite halvt lovat ungen en markerpenna till Intuos3:an och när frakten ändå blir samma så är Wacom-butiken ett alternativ trots att dom tar mer för pennan än t ex Dustinhome.se. Lägger man till några reservspetsar till markerpennan så är det total mycket mindre pengar levererat och klart.

Det blir f ö billigare att komplettera med digital artmarker än enbart verkliga sådana. Ungen tecknar manga som besatt av nåt oooooont väsen och Copic-pennorna sörplar bläck rätt friskt även på blödsäkert papper. Bara de pennor vi har (22 Copic Ciao och 10 Copic Marker) går på ca 1300 kronor och varje flaska bläck 110 spänn. De där faskorna räcker iofs till rätt många påfyllningar, men dom ska ju köpas från början och det börjar bli stort behov av att köpa ett tiotal nyanser nu. Kan jag få henne att åtminstone skissa i datorn så "lönar" det sig på sikt med Wacom-markern.
,
 
OK, då tar jag spetsar från Wacom. Såg också att frakten blir dyrare än spetsarna, det var därför jag undrade om de finns billigare ngn annanstans...

Blir lite nyfiken på "ungen", verkar ganska konstnärlig av sig? :)

/Per
 
OK, då tar jag spetsar från Wacom. Såg också att frakten blir dyrare än spetsarna, det var därför jag undrade om de finns billigare ngn annanstans...

Blir lite nyfiken på "ungen", verkar ganska konstnärlig av sig? :)

/Per

Frakten blir väl så där om det bara går att få det via UPS. Jag hittade ändå inget billigare, och i sverige verkar markerspetsar ändå vara beställningsvara.

Jo, ungen (12) är rätt kreativ. Jag har väl en viss skuld till det, då jag sen början har försett henne med allehanda kreativa prylar. Hon gillar t ex slöjd, och då fixade jag en hyvelbänk och verktyg i julklapp för två år sen. Hon har fått ta över min Canon Pro1, och hon har en klar begåvning för plåtandet. Vi har bägge vissa bokstavsdiagnoser som begränsar oss på andra områden än det som är mer fritt och subjektivt, och man dras ju gärna till sånt som fungerar.

Fast jag har sen länge en plan för henne:

Lysekilsdialekten blandat med sambons stockholmska gör att ungen har en något dryg dialekt av östermalmstyp. Om inte så många år kommer hon alltså vara en väl acklimatiserad sån där jobbig Konstfack-stoppkloss på Mattonbutiken på Norrlandsgatan. Hon ska ta mig fan bli den konstnär jag inte lyckades bli vare sig hon vill eller inte... :D

Vi har redan OK på att hon får bo hos släktingar i Stockholm, och även om det inte blir konstfack eller Stockholm så är det ordentlig utbildning som vi försöker uppmuntra henne till. Vi försöker inte likt de flesta föräldrar här göra henne till raffinaderiarbetare, utan hoppas ge henne resurser att hitta sin egen väg.
 
Känner hon till dina planer eller kommer de som en överraskning? Och... läser hon fotosidan?? ;-) Men det är kul att du uppmuntrar hennes skapande, det är aldrig fel vad det än leder till!

/Per
 

Similar threads

ANNONS