Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Wacom

Produkter
(logga in för att koppla)

Gården

Aktiv medlem
Har äntligen fått än...n ur vagnen och bestämt mig för att införskaffa mig en Wacombräda.

Jag får hem min nya 24" wide vilken dag som helst nu. Nu undrar jag vilken storlek på Wacomen som kan tänkas bli bäst ?
Någon av dessa tre tror jag ligger bra till :
A6 Wide
A5
A5 Wide

Jag har inga planer på att måla eller rita, utan endast använda brädan i PS

Eventuellt kanske jag kör min gamla 21" CRT tillsammans med den nya, och då kanske kan ha verktyg och paneler på den.

Hemskt tacksam för tips och råd !

/ Hasse

jag stog själv i valet mellan A6 wide eller A5 wide. Det blev en A6 och tur var det för jag tycker att den är snudd på för stor.

Jag har testat att köra verktygspaletter på en separat monitor (har alltid två inkopplade), men gillar det inte! Detta eftersom wacom-brädan mappas mot skärmytan, och jag tycker det känns konstigt (proportionerna blir fel) om jag mappar så att wacom-brädan även går in på den sekundära skärmens yta.

Angående storlek så kör jag själv A5, och är mycket nöjd.

Tackar för tipsen !

Jag väljer bort A5 wide då jag tycker den verkar bli i största laget.
Återstår A5 eller A6 wide. Bara för att monitorn är en wide, betyder väl inte att brädan och måste vara en wide, eller hur ?
Vad gäller två skärmar, så får man väl prova helt enkelt.

/ Hasse

Har precis beställt min Wacom Intuos3, A5 känns precis lagom.. jag menar, det ska ju inte bli jobbigt att använda den :)

Danlo skrev:
Har precis beställt min Wacom Intuos3, A5 känns precis lagom.. jag menar, det ska ju inte bli jobbigt att använda den :)

Trevligt !

Jag har förbannat svårt för att bestämma mig för antingen A6 wide eller vanlig A5.

Inbillar mig att det kan vara bra med en wide till en skärm som också är wide.

En nackdel med A6 är väl att den bara har hälften så många programerbara tangenter och bara på ena sidan...om jag minns rätt.
Tror en A5 wide skulle passa bäst om man kör två icke widescreen-skärmar. Då stämmer väl proportionerna bäst. Jag kommer troligen välja A5 wide special edition, där en airbrush kommer med, fast ingen mus å andra sidan. Mus kommer jag troligen behålla min vanliga.

pellepiano skrev:
Min Bamboo Wide A6 har 4 knappar samt ett zoomhjul och två knappr till på själva pennan.

Per, hur trivs du med Bamboon? Den är väl en "enklare" modell jämfört med t.ex. Intous eller Graphire, men den kanske räcker väl för vanliga användare?

Ja jag är väldigt nöjd. Dock är den lite oprecis vid väldigt lågt tryck av nån anledning. Men för mig funkar den utmärkt vid retuscherna. Har blivit helt oumbärlig.

Är oxå i köptagen på en wacom bräda men har lite beslutsångest jag med :)

Har en NEC 26" wide skärm. Tror ni man kommer uppleva A6 brädan som för liten? Kommer endast använda den till maskning och retusch.

Sen är jag vänsterhänt och det ser ju halvsmidigt ut att knapparna sitter på vänster sida på Intous3 A6 wide modellen.

Om man istället ska satsa på den billigare Bamboo modellen, vilken är det som gäller? Är alla Bamboo wide modeller?

Vore jättetacksam för några tips på vad man bör tänka på inför köp.

Jag tror att Intous3 A6 wide har snabbknappar bå bägge sidor.
Jag undrar nu mest över om man ska ha en wide eller om det går lika bra med en vanlig.

För mig står nu valet mellan A6 wide eller en vanlig A5. A5 wide tror jag blir alldeles för stor. Att man ska ha så jä..a svårt att bestämma sig !

Gården skrev:
Jag tror att Intous3 A6 wide har snabbknappar bå bägge sidor.
Jag undrar nu mest över om man ska ha en wide eller om det går lika bra med en vanlig.

För mig står nu valet mellan A6 wide eller en vanlig A5. A5 wide tror jag blir alldeles för stor. Att man ska ha så jä..a svårt att bestämma sig !

Nej Intous3 A6 wide har inte knappar på båda sidor bara på vänster

Gården skrev:
Har äntligen fått än...n ur vagnen och bestämt mig för att införskaffa mig en Wacombräda.

Jag får hem min nya 24" wide vilken dag som helst nu. Nu undrar jag vilken storlek på Wacomen som kan tänkas bli bäst ?
Någon av dessa tre tror jag ligger bra till :
A6 Wide
A5
A5 Wide

Jag har inga planer på att måla eller rita, utan endast använda brädan i PS

Eventuellt kanske jag kör min gamla 21" CRT tillsammans med den nya, och då kanske kan ha verktyg och paneler på den.

Hemskt tacksam för tips och råd !

/ Hasse
Jag har precis packat upp min Wacom Intous A6 Wide, och skall just till att koppla in den och installera programvaran.
Jag kommer att bli mycket nöjd med min bräda! :)

Re: Re: Wacom

vaktmästaren skrev:
Jag har precis packat upp min Wacom Intous A6 Wide, och skall just till att koppla in den och installera programvaran.
Jag kommer att bli mycket nöjd med min bräda! :)

Det låter hemskt trevligt ! Då är ju du den rätte mannen att tala om för oss om det är knappar på bägge sidor , eller bara på den vänstra ?
Vad kör du för storlek på skärmen ?

// Hasse

Re: Re: Re: Wacom

Gården skrev:
Det låter hemskt trevligt ! Då är ju du den rätte mannen att tala om för oss om det är knappar på bägge sidor , eller bara på den vänstra ?
Vad kör du för storlek på skärmen ?

// Hasse
Det finns bara knappar på ovansidan! :)
Nej, jag skojar. Det finns bara knappar på vänstersidan och som default motsvarar de Ctrl, Shift och Alt. Den fjärde knappen har som defaultvärde Panorera/bläddra.
De fyra knapparna går att ställa in på följande alternativ: Klick, högerklick, mittenklick, fyra klick, fem klick, modifierare, panorera/bläddra, bakåt, framåt, växla program, öppna/kör, håll tryck, snabbmeny, avaktiverad eller standard.
Jag har en 22 tums Wideskärm.

Jag har en A5 bräda och en 24 tums widescreen skärm och det funkar kanonbra. Men skulle jag köpa ny Wacom blev det A6 wide.

BugEyes skrev:
Jag har en A5 bräda och en 24 tums widescreen skärm och det funkar kanonbra. Men skulle jag köpa ny Wacom blev det A6 wide.

Intressant Björn, men hur tror du den funkar om man är västerhänt och håller pennan i vänster? Kan man använda knapparna med hjälp av pennspetsen tro? Att nå dem med höger hand blir lite klurigt. Jag kör dock musen med höger av nån kul anledning.

Re: Re: Re: Re: Wacom

vaktmästaren skrev:
Det finns bara knappar på ovansidan! :)
Nej, jag skojar. Det finns bara knappar på vänstersidan och som default motsvarar de Ctrl, Shift och Alt. Den fjärde knappen har som defaultvärde Panorera/bläddra.
De fyra knapparna går att ställa in på följande alternativ: Klick, högerklick, mittenklick, fyra klick, fem klick, modifierare, panorera/bläddra, bakåt, framåt, växla program, öppna/kör, håll tryck, snabbmeny, avaktiverad eller standard.
Jag har en 22 tums Wideskärm.

Har du tittat på undersidan också ? Inga knappar där ? He,he, Nä, de där 4 som finns verkar nog räcka en bra stund, med alla dessa alternativ som du nämner :)
Den känns inte för liten då,tycker du ?
Tack för hjälpen iallafall.
Det lutar nog mot en likadan för min del.

// Hasse

ANNONS
Götaplatsens Foto