Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Walkaround lens till 5D/5D MkII
- Trådstartare Dockland
- Start datum
Bokeh
Aktiv medlem
Va? Har du hamnat i Nikonvärlden nu, plötsligt?
Där har jag varit länge... läser du inläggen så förstår du varför jag skrev det jag gjorde.
/kent
apersson850
Aktiv medlem
Jag är nog för dum, för jag fattar ändå inte.
Jag ville bara ha klart för mig om du refererade till Canon, med tanke på vilket forum detta är, eller ej. Det fick jag ju.
Jag ville bara ha klart för mig om du refererade till Canon, med tanke på vilket forum detta är, eller ej. Det fick jag ju.
Bokeh
Aktiv medlem
Jag är nog för dum, för jag fattar ändå inte.
Jag skrev att jag själv skulle valt Canons EF 35/f1.4 som walkaround lens till 5D/5D MkII om jag ägt en sådan kamera, och att jag önskade att Nikon hade något liknande objektiv i sin arsenal då jag själv är Nikon ägare digitalt, Paul gav mig då ett exempel på ett Zeiss istället, som jag förklarade att jag inte var så intresserad utav då det inte ger någon autofokus, i och för sig utanför topic, men det var ju bara en konversation mellan honom och mig.
Förstår du nu då
/kent
Senast ändrad:
Dockland
Avslutat medlemskap
35/1.4L på 5D är rena drömmen. Vore jag tvungen att välja ett enda objektiv skulle det bli detta (men helst vill jag behålla 135L och 85/1.8 också...).
Låter som ett klokt val. Denna och ett 85 f/1.2 L och min 70-200 f/2.8 borde vara den "ultimata" lineupen
Flash Gordon
Aktiv medlem
Låter som ett klokt val. Denna och ett 85 f/1.2 L och min 70-200 f/2.8 borde vara den "ultimata" lineupen![]()
Canon 85/1.2 är ett fantastiskt objektiv men inget man släpar på i onödan. Det är tungt. På kvällen är det perfekt men jag skulle aldrig släpa på det mitt på dagen.
Då är ett 24-105 på ena kameran och ett 70-200 på den andra en mycket bättre och lättare kombination.
apersson850
Aktiv medlem
Ja nu begriper jag att det inte alltid är lätt att skilja på vad som är konversationer mellan två tråddeltagare och vad som är tänkt som allmänt gods.Förstår du nu då/kent
HNormark
Aktiv medlem
Låter som ett klokt val. Denna och ett 85 f/1.2 L och min 70-200 f/2.8 borde vara den "ultimata" lineupen![]()
Låter inte heller fel!
Jag är dock väldigt nöjd med min uppsättning. Oftast när jag verkligen går ut för att fota tar jag med 5D + 35L och 450D + 135L och kunde inte vara nöjdare, men som sagt, måste jag skulle jag nog kunna leva med bara 5D och 35L.
Makten
Aktiv medlem
+1Det gånger jag är ute på stan o vandrar eller tar en öl med polarna och tar med kameran (systemkamera) så blir det oftast 5D med EF 35/1.4 L. Förr när jag körde med Leica M2 hade jag oftast på en 35:a och en 90:a i fickan..
Jag har ingen Canon, men det objektiv som sitter mest på min D700 är 35/1,4. Jag gillar inte alls tanken på nåt jäkla bazooka-rör till normalzoom som ändå har två steg sämre ljusstyrka. Visserligen är EF 35/1,4 ganska stort och tungt, men ändå långt ifrån 24-70/2,8.
Ett fint komplement är en 85:a eller 105:a.
Bokeh
Aktiv medlem
+1
Jag har ingen Canon, men det objektiv som sitter mest på min D700 är 35/1,4. Jag gillar inte alls tanken på nåt jäkla bazooka-rör till normalzoom som ändå har två steg sämre ljusstyrka. Visserligen är EF 35/1,4 ganska stort och tungt, men ändå långt ifrån 24-70/2,8.
Ett fint komplement är en 85:a eller 105:a.
Jag tycker mig sett fler och fler som har tröttnat på dessa stora tunga zoomar, kanske prime gluggarna är på väg att få en ny renässans ?
Själv kommer jag nog gå tillbaka till Primes var det lider.
/kent
Chasid
Aktiv medlem
Har du begränsad budget och vill spara på axlarna?
canon 24-85/3.5-4.5 USM
Jag är mycket nöjd med detta objektiv. Tar ingen plats och bra snabb AF.
/KN
Visst det är ett riktigt bra objektiv till en kamera med 1.6 crop, men bristen på kantskärpa gör att det är ytterst begränsat på en fullformatare.
//Chasid