Annons

webbgalleri med tumnaglar o bild på samma sida

Produkter
(logga in för att koppla)

yalazy

Aktiv medlem
Jag vill skapa ett galleri som ska ligga på en sida som är gjord med ramar där innehållet ligger centrerat på sidan.Galleriet ska bestå av små, rektangulära tumnaglar som visar ett utsnitt av bilden, och när man klickar vill jag att hela bilden visas i ett fält under raderna med tumnaglar.Lite åt det här hållet: webbfotogalleri
Hur går jag enklast till väga?
 
Skulle bara vilja varna för att använda tumnaglar som visar en del ur en bild.
Av egen erfarenhet så brukar jag gå därifrån när jag kommer till en sådan sida.
Så otroligt irriterande att inte se hela bilden i tumnageln, dessutom är första intrycket när man kommer till sidan att "vad är detta för bilder", visst, iden är läcker och det är ofta snyggt men irriterane i längden.
Varför ha tu,naglar när dom ändå inte visar vad det är?

Flash kan jag också varna lite för, inte alla har detta och det brukar innebära ganska långa laddningstider om man inte sitter på bredband.
 
Måste det vara frames?
Jag har två album med minimalt med frames, Layouten är ganska lyckad (egen utsago)

LostAndfound.carlinphoto.net: Inga frames alls, Css för placering och ett litet javascript för bilderna. Valde detta sätt som experiment. Det tar lite tid innan man kommer i gång med Css, men när man väl fattar så har man 100% koll över layouten.

family.carlinphoto.net: Råkar vara två frames, men albumen är gjort helt genom PS CS "Web album merge", valde detta metod för att det är snabbt att lägga upp nya bilder. En knapptryckning i PS, tre rader i ett html-dokument och skicka över allt via FTP. Tar mindre tid än 5min från att bilderna är utvalda.

Det blir dock lite strul på sista albumet om skärmen inte stödjer 1280x1024.
 
Hej o tack för era svar! Det är inte mina egna sidor det handlar om, utan jag har fått speciella direktiv av min uppdragsgivare för hur det ska se ut. Sedermera hittade jag javaskript som gick bra att anpassa för en lösning med tumnaglar, men då det ändå skulle störa i layouten så har vi kommit överens om flash istället. Jag är medveten om att det kan bli problem med att inte alla har det och att sidorna bara passar för bredband, men mina invändningar har inte haft effekt på uppdragsgivaren, så det är bara att bygga o se glad ut :)

Per; tack för länkarna. Snyggt gjort! Den där web album merge varianten ska jag testa själv till mina egna grejor. Jag försökte också göra enbart med CSS först, men jag fick inte rätt på centreringen horisontellt, och nu skulle det vara en helt centrerad sida med "luft" runtom.
 
www.webdesignskolan.se

är vart jag lärde mig Css. Relativt pedagogisk utformning, det tar 3-5 att läsa igenom materialt och prova lite olika exempel. Det var allt vad jag gjorde innan jag knopade ihopp LostAndFound.

Jag tycker ni skall ta en funderare till angånde Flash, det kommer att minska exponerigen då inte alla har flash installerat. Det tar också ofta längre tid att ladda hem en site som bygger på flash, vilket gör att ni utesluter modemanvändarna.
 
ANNONS