Annons

Webbsida på CD

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag hade för några år sedan ett program som fixade en "webbsida" som man kunde bränna på en CD för att ge bort bilder på ett lite roligare sätt än bara en skiva med filerna. Man talade om för programmet vilka bilder man ville ha och den fixade tumnaglarna själv och när man tryckte på den blev bilden stor. Det krävdes ingen prgramering i HTML eller liknande och det fanns några klara bakgrunder man kunde välja på.

Nu tänkte jag göra en sådan skiva med bilder från en svensexa (ca 200 bilder) men jag kommer inte ihåg vad det var för program och jag hittar inget i burken längre.

Är det någon som känner till ett program som gör något liknande? Jag kan inget om programering så alla sådana förslag är pärlor till svinet (dvs jag). Jag har PS CS2 och Nero 5 instalerat men hittar inget där. Jag har även gamla versioner av PS LE o dyl.

Snälla hjälp en datorhandikappad man med för lite tid och för mycket att göra.

Greven

Jag hittar bara att det gör bildspel. Det är inte riktigt det jag är ute efter utan jag vill att det ska se ut som en vanlig webbsida med tumnaglar så att betraktaren inte behöver se alla bilderna utan kan kolla slutet utan att gå igenom alla, samt bestämma själv hur långe man ska titta på bilden.

angelcom skrev:
Hej! Finns i Photoshop. Funktionen "Automatisera" el liknande. Lycka till.

Tack för det! Ska prova hur det fungerar. Gäller att få över allt på en skiva också så att den förstår att man ändrar sökvägen. Men som sagt, jag provar.

Efterson du hade Photoshop så har du under File Automate Web photo gallery. Jag använder det ofta när jag har tagit bilder vid tillställningar eller fester då kan alla få en CD och dom blir nöjda.

Jag har nu provat funktionen i PS och det verkar funka OK. Det är dock några grejer som jag inte lyckas ställa in. Dels hur stora den "stora" bilden ska vara, nu är den rätt så liten och dels så skulle jag vilja att det var autostart på filen så att när man storppar den i datorn så startar den direkt. Annars måste man nog skicka med en instruktion där det står att man ska öppna filen som heter Index.

Någon som har några förslag?

Testa Jalbum

Programmet är svenskt och det finns massor med mallar att använda.

Den intresserade kan modifiera mallarna till precis vad man själv vill.

Klarar även bilder i flera olika kataloger.

Skapar tumnaglar och skalar ner till lämplig storlek.

Titta själv, dessutom gratis!

JAlbum!

Jörgen

Hjälp! Jag är en idiot!

Nu har jag provat JAlbum och jag lyckas skapa ett album som fungerar bra så länge den ligger på min hårddisk. Men så fort jag bränner den till en skiva så fungerar det inte som det ska längre. Den hittar bilderna och så, men den övre delen med tumnaglarna öppnas inte om man klickar på filen som heter "index" och om man istället öppnar filen som heter "index-frame" så öppnas bara överdelen med tumnaglarna och om man klickar på någon av dem så öppnas det i ett nytt fönster.

Måste man göra några ändringar för att få det att fungera på en CD?

När det gäller autostarten så får jag det inte att fungera heller. Jag skapade en fil som heter autorun.inf och har texten

[autorun]
open=start index.htm

Har jag missat något? Har som sagt aldrig programerat något alls, och brorsan som jag brukar fråga i vanliga fall får inte veta något, det är hans svensexa.

Tack åter igen för all hjälp!

Greven

Du är ingen idiot, det ordnar sig

Hej, jag har inte provat att bränna ut på en CD, men det borde inte vara något problem.

Det kan vara att dina inställningar genererar en kod som hänvisar till en fix plats på hårddisken.

Om Du kan kopiera ditt genererade album till en annan plats på Din hårddisk och det fungerar, borde det fungera på en CD.

Du skall när Du testar en ny plats, för säkerhets skull tillfälligt döpa om orignalplatsen för Ditt album, så att JAlbum inte refererar tillbaka dit.

Skall kolla hemma ikväll hur JAlbum funkar på en CD, men som sagt den skall kunna läggas ut på en hemsida och det borde inte skilja ifrån en CD.

Programmet tycker jag är väldigt trevligt och lättjobbat. Håller på att anpassa temat Chameleon för att bättre passa hur jag vill att det skall se ut.

/Jörgen

Hej. Jag provade att göra ett litet album med JAlbum och kunde konstatera att index-filen hette index.html och inte index.htm som du skrivit. Dessutom vet jag inte vad start står för i din autorun.inf. Det borde se ut så här (jag har inte kunnat prova).

[autorun]
open=index.html

//Lars

holmbo skrev:
Hej. Jag provade att göra ett litet album med JAlbum och kunde konstatera att index-filen hette index.html och inte index.htm som du skrivit. Dessutom vet jag inte vad start står för i din autorun.inf. Det borde se ut så här (jag har inte kunnat prova).

[autorun]
open=index.html

//Lars

Windows har från början inte klarat att starta annat än körbara program. För att kunna öppna ett HTML dokument så krävs något av följande:

Until recently, it was not possible for Windows to AutoRun a file rather than a program.
OK, that's not strictly true: you could use the following AUTORUN.INF to show web page index.htm

[autorun]
open=start index.htm

However, if you do this, Windows displays a DOS box briefly, which looks nasty. (And start might not be available on some systems.)
If you are only targeting recent Windows systems, then you can use the shellexecute command to open a file without a flickering DOS box:

[autorun]
shellexecute=index.htm

Dock så bör det naturligtvis stå index.html om filen får den ändelsen.

Dock så skall ju albumet öppnas när Daniel dubbelklickar på index.html.

/Jörgen

Jörgen, du har rätt angående äldre windowsversioner (före w2000 om jag inte minns fel. Jag har provat nu och så här kan det se ut för att funka (i XP):

[autorun]
shellexecute=index.html

I windowsversioner före w2000 har jag för mig att man måste ha ett hjälpprogram för att starta IE på rätt sätt.

//Lars

Tack!

Tackar för alla tips!
Den sista "autoruntexten"

[autorun]
shellexecute=index.html

fungerade på två av varandra oberoende datorer, så det är löst.

Däremot så öppnas det fortfarande inte som det ska. När den öppnar filen som heter "Index" så försvinner övre delen med tumnaglarna. Det fungerade när jag flyttade den till en annan del av hårdisken och till en annan hårddisk. Men inte när jag bränner det till en CD. Finns det någon som kan förklara logiken i det?

Vilken JAlbummall (skin) använder du?

Jag har gjort massor av CD-skivor med JAlbum på och det har fungerat som det ska för mig.

Jag använde Horizontal, så att tumnaglarna ligger i en egen fram (heter det så) i överkant och den stora bilden öppnas nere. Det är den övre med tumnaglarna som försvinner för mig.

Skumt. Jag testade nu att göra ett Horizontal-album som jag brände på en skiva och det fungerar precis som det ska. Förstår inte riktigt varför den ramen skulle försvinna bara för att du bränner ditt album på en skiva.

Hur ser din index.html-fil som ligger på skivan ut (koden alltså)?
Du ser den om du väljer Visa + källa på övesta menyraden i webläsaren.

Min ser ut så här:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />
<title>Testbilder till JAlbum</title>
</head>
<frameset rows="96,*">
<frame frameborder=0 name="index" src="index-frame.html">
<frame frameborder=0 name="slide" src="slides/01.html">
</frameset>