Annons

Webdesign-Navigation och CSS/XHTML

Produkter
(logga in för att koppla)

gulan

Aktiv medlem
En kort liten fråga som det säkert finns ett standardsvar på men som jag missat:

Jag håller på att övergå från iframes till XHTML+CSS2. Har dock ett litet problem.

Jag vill ha ett menysystem som finns med på alla sidorna för navigation av siten. Jag vill dock inte sitta och lägga in denna på samtliga sidor utan vill att denna skall kunna styras från en enda fil.

De två sätten jag känner till för att lösa detta är antingen att jobba med frames eller att använda ssi. Jag vill helst undvika båda två. Implementering via XHTML/CSS borde inte vara svårt...och många borde löst problemet innan mig...MEN HUR?

Tacksam för all hjälp och alla tips ni kan ge...

/Gulan

Du kan också styra det genom en aktiv include från antingen php, asp eller shtml(server side html typ) om du har tillgången till det.

Jag kör med xhtml/css på mina sidor, sånär som på att servern tar emot ett include kommando och kastar in menykoden på alla sidor vid nerladdningen till klienten.

Alltså krävs är att du har en stödjer som stödjer något av formaten samt en kommentarsrad som ligger inom BODY.

<!-- #include file="/menu.html" -->

Sedan skriver du all kod som ska inkluderas för menyn i menu.html filen.

<!-- #include file="/menu.html" --> utan php/asp/dB/...

Hej,

Tänkte bara säga tack för tipsen. Ska kika på dem ikväll. Funderar dock på om det finns något sätt att göra <!-- #include file="/menu.html" --> i CSS/XHTML?

OM inte: Servern jag kommer lägga upp sidan på kan komma att stödja php men än så länge finns inget...

Följdfrågan blir altså hur man gör <!-- #include file="/menu.html" --> enklast med php om man nu inte kan använda CSS/XHTML för detta.

Tack för alla tips som dykt upp hittills...ska gå igenom dem ikväll efter jobbet.

/Gulan

Senast ändrad:
Du kan ju inkludera Javascript och lägga din meny i en javascriptfunktion i den inkluderade filen.

Källkod:
<script language="JavaScript" src="/include/mittskript.js"></script>

Då kommer sidan dock inte att bli så mycket att hänga i julgranen om webbläsaren inte hanterar Javascript. Det drabbar väl idag mest mobila enheter och sökmotorer. Sökmotorerna kommer inte att kunna följa länkarna i din meny.

Föreslår att du använder
<!--#include virtual="/navigering.txt" -->
istället för "include file", om du väljer den lösningen. Med "virtual" når du platsroten oavsett ifall sidan ligger i en undermapp.

<!--#include virtual="/navigering.txt" --> fungerade bra...tackar

Hej,

Tack för alla tips efter lite trixande och praktiskt testande konstaterade jag att
<!--#include virtual="/navigering.txt" --> fungerar kalas på kuro-boxen (www.kurobox.com) som jag sitter och klappar på.

Efter att klappat den lite med-chips så verkar allt fungera och jag har satt den att backa upp alla foton från datorerna hemma.

Hmmm...kommer tydligen ta 5 timmar...nåja...kan passa på att laga en god middag till flickvännen så att hon inte känner sig bortglömd när hon nu kommer hem :)

/Gulan

ANNONS
Götaplatsens Foto