Annons

WFS på Elmia

Produkter
(logga in för att koppla)

murdoc

Aktiv medlem
Västra Värmland och mellersta Dalsland har fyllt en bil som för oss ner till Elmia 31/3 för att förundras, förbländas, tråna och sukta efter fotorelaterat godis.

Är det fler som ska ner?
 

Eliaz

Aktiv medlem
Jag åker på fredag.

Hej. Jag har inte varit med på ett tag men hoppas att det skall kunna bli snart igen.
Jag åker ner på fredag tillsammans med fotokompisarna f3 i Filipstad.
Jag måste få berätta att jag är nybliven Nikonägare D200 med tillbehör.
 
Senast ändrad:

Picture

Aktiv medlem
Neeeeej, inte Nikon... eller jaja... det är inte kameran som gör bilden... ;)

Skojar bara, D200 kunde varit ett val om jag stått inför ett köp idag.

Vore kul att se dig igen, Bengt! :)
 

Tes

Aktiv medlem
WFS) (Picture skrev:
Neeeeej, inte Nikon... eller jaja... det är inte kameran som gör bilden... ;)

Skojar bara, D200 kunde varit ett val om jag stått inför ett köp idag.

Vore kul att se dig igen, Bengt! :)
Å så fan heller! Nikon blir aldrig något annat än en utväg på sin höjd! ;)

Hursomhelst, jag pratade med min kompis igår och glömde såklart att fråga om 31:e, men ska försöka göra det i helgen nu när vi träffas. Då kanske jag dyker upp också!
 

Picture

Aktiv medlem
Nä, du har rätt Tesa... jag blev lite mjuk och snäll en stund... förlåt. D200 är på sin höjd något man tar med sig på festen... det gör inte så mycket om den kommer bort eller om man spiller öl på den. Lite som en engångskamera. :)
 

Eliaz

Aktiv medlem
Smile

Jag som trodde jag hade gjort ett bra val..snyft .snyft :} kastat pengarna i sjön, och får inte ens råd att gå på festen heller.
 

Picture

Aktiv medlem
Marie Harén är nog beredd att köpa den billigt, så lite pengar kan du nog få tillbaka (så att det räcker till festen i alla fall). Fast jag vet inte vad hon ska med en sådan till när hon har en D70... jaja... det finns ju gradskillnader i helvetet också. Lycka till med försäljningen! :)
 

Tes

Aktiv medlem
Re: Smile

WFS) (Eliaz skrev:
Jag som trodde jag hade gjort ett bra val..snyft .snyft :} kastat pengarna i sjön, och får inte ens råd att gå på festen heller.
Såja såja! Det är ingen faaaara! Vi måste alla göra våra misstag innan vi vet hur vi ska göra rätt!
;)
Ah, nä jag tror du blir nöjd faktiskt. Det är alltid spännande med nya grejer oavsett vad det står för märke på det.
 

Tes

Aktiv medlem
WFS) (Picture skrev:
jaja... det finns ju gradskillnader i helvetet också. Lycka till med försäljningen! :)
Whooow...du var tuff du! Akta dig så det inte står en nikonanvändare runt nästa hörn du passerar och planterar en Nikon i ansiktet på dig! Fast..tja, visserligen fel märke men du lär ju alltid ha kameran med dig i fortsättningen och tänk när du är tvungen att svara vilket märke den har! ;)
 

mimmi34

Aktiv medlem
Re: Jag åker på fredag.

WFS) (Eliaz skrev:
Hej. Jag har inte varit med på ett tag men hoppas att det skall kunna bli snart igen.
Jag åker ner på fredag tillsammans med fotokompisarna f3 i Filipstad.
Jag måste få berätta att jag är nybliven Nikonägare D200 med tillbehör.
Jag måste ju få säga att du har en väldigt bra smak å att jag är mycket uvunds dig...

Nikon är en bra kamera :eek:)
En "del" verkar ju ha en viss mobbing mot oss som verkligen fattat kvalitén med Nikon då de flesta andra kör med Canon men det tror jag beror på att de har billigare objektiv & delar över lag till deras kamera :eek:)

Sen behöver de ett batterigrepp iregel för att de är så små, Nikon är perfelt som handen i hansken utan en massa tillbehör...

Nu är det kanske risk att jag får ta tåget till Elmia men jag var tvungen att få försvara det bästa märket nämnligen NIKON

Grattis till din kamera & hoppas du står på dig mobbingen, mig knäcker de inte asgarv***
 

millhouse

Aktiv medlem
På min står det Ecco...

Jag har en "manik" som det står Ecco på. Den är av brunt papper och har ett lock på ovansidan.Där stoppar jag kvickt som "fan" ned en remsa så att det blir ett kort av. Jag går ut tex när det är rally och riktar hållet i ena sidan mot det jag vill skall bli kort av. Jag har en som liten skriva framför. Jag räknar högt 1001,1002,1003,1004. Så rycker jag bort skriva och då skall ni se blir det ett kort där inne.För att ta ett nytt kort så måste det vara mörkt när jag sätter in ett nytt förkort(det skall visst kallas så, antaligen för att det är ju det som kommer innan det blir ett riktigt kort så att säga). Jag har alltid med mig ett mörktält som jag går in i när jag skall sätta in förkortet. Där inne, i mörktältet alltså, är det väldigt mörkt.Så mörkt att man inte kan se sig själv. Jag man kan rent av komma bort sig skall jag lova. Jag har gjort det några gånger. Det tog flera dagar innan jag hittade mig själv.Nå väl, jag rycker snabbt som "attan" locket på min Ecco och stoppar ned det nya förkortet. Man måste var väldigt snabb när man skall vara ute och ta kort på tex rallyt. Ja, man blir rent slut av att spring och ut i mörktältet.
Nu frågar sig alla förstås vad gör jag av alla "efterkort" alltså det som skall bli kort. Ingen fara dom blir riktiga kort i samma stund som jag tar dom ur min Ecco. Det man behöver göra är att man har en flaska med bromyzelmidacholeratsyd med sig som man gnider över kortet några sekunder. Aladin och hans flaska har arbetat.Ett litet problem har jag dock med Eccon , när man skall ta kort på något som skall bli liksom lite fart i. Då måste man räkna med längre hastighet. Alltså 1001, och en halv,1002, och en halv. Ja, ni förstår vad jag menar.
Slutligen vill jag också tala om att jag har en annan "manik" som det står Canon eller Kanonbra på, vilket kommer jag inte ihåg för den använder jag inte så ofta.

Vårvinterhälsningar
Rolf
 

Tes

Aktiv medlem
Re: På min står det Ecco...

millhouse skrev:
Jag har en "manik" som det står Ecco på. Den är av brunt papper och har ett lock på ovansidan.Där stoppar jag kvickt som "fan" ned en remsa så att det blir ett kort av. Jag går ut tex när det är rally och riktar hållet i ena sidan mot det jag vill skall bli kort av. Jag har en som liten skriva framför. Jag räknar högt 1001,1002,1003,1004. Så rycker jag bort skriva och då skall ni se blir det ett kort där inne.För att ta ett nytt kort så måste det vara mörkt när jag sätter in ett nytt förkort(det skall visst kallas så, antaligen för att det är ju det som kommer innan det blir ett riktigt kort så att säga). Jag har alltid med mig ett mörktält som jag går in i när jag skall sätta in förkortet. Där inne, i mörktältet alltså, är det väldigt mörkt.Så mörkt att man inte kan se sig själv. Jag man kan rent av komma bort sig skall jag lova. Jag har gjort det några gånger. Det tog flera dagar innan jag hittade mig själv.Nå väl, jag rycker snabbt som "attan" locket på min Ecco och stoppar ned det nya förkortet. Man måste var väldigt snabb när man skall vara ute och ta kort på tex rallyt. Ja, man blir rent slut av att spring och ut i mörktältet.
Nu frågar sig alla förstås vad gör jag av alla "efterkort" alltså det som skall bli kort. Ingen fara dom blir riktiga kort i samma stund som jag tar dom ur min Ecco. Det man behöver göra är att man har en flaska med bromyzelmidacholeratsyd med sig som man gnider över kortet några sekunder. Aladin och hans flaska har arbetat.Ett litet problem har jag dock med Eccon , när man skall ta kort på något som skall bli liksom lite fart i. Då måste man räkna med längre hastighet. Alltså 1001, och en halv,1002, och en halv. Ja, ni förstår vad jag menar.
Slutligen vill jag också tala om att jag har en annan "manik" som det står Canon eller Kanonbra på, vilket kommer jag inte ihåg för den använder jag inte så ofta.

Vårvinterhälsningar
Rolf
DET är tufft! Jag tänkte bygga en liknande, fast av en gammal kakburk! Ja...ecco-modellen alltså! Inte kanonen...för den har jag redan! :)
 

millhouse

Aktiv medlem
Vad avundsjuk jag är TES ..

Hej Tes!
Jag hör att du håller en högre fotonivå än vad jag gör. Du har sålunda löst problmet med vattenskador på korten. Detta är mitt ständiga "spöke" när jag skall fota. Vilket väder blir det idag ??? Så en annan behöver strålande vakert väder. Så bra med sol att det automatiskt blir kort med solarisation. De ni andra. Kan ni slå min Ecco? Har tänkt att åka till Elmia men men men, jag säger bara men, därför att ingen märkeshandlar från Ecco kommer och visar den nya ECCO SUPER XWTY 300 med automatisk "hålskiva" så blir jag hemma och väntar på bra väder.
Har tänkt att blåsa liv i Kanonbra om det skulle behövas.

Rolf
 

Picture

Aktiv medlem
Ecco kommer inte med någon ny modell i år varför de valt att inte vara med på mässan. Troligtvis dyker de upp på en fot(o)mässa i Göteborg nästa år då de förväntas presentera sin utvecklade modell Ecco STL 40, där STL står för Self Turning Lid (självsvängande lock). Det svänger undan automatiskt då ett motiv närmar sig så att du kan placera filmen i lådan. I lådan finns en sensor som känner av då filmen är på plats varefter locket svänger tillbaka igen. Efter rätt exponeringstid (det finns ett rallyläge) så öppnas locket åter.

40 står för minsta (och faktiskt också största) bländare. Räkna med långa exponeringstider. Hur det går ihop med rallyläget vet jag inte, men jag tror på tekniken och nya landvinningar.

Priset för kameran beräknas bli runt tusenlappen och då får du med ett par fotoriktiga skor på köpet.
 

millhouse

Aktiv medlem
Nej, inte den Ecco...

Hej Hans !
Du har helt rätt. Men jag tänkte inte på det företaget i ECCO INTERNATIONAL CAMERA AND FOTWEAR CORPERATION utan på det som säljer min typ av kamera.Det du skriver låter väldigt roligt att undersöka vidare. Då kan man så att säga "bara gå på" jakt efter en vidareutveckling av min enkla ECCO. Detta löser ju även frågan om vad man skall ha på fötterna. Jag har ju pga av att jag bara kunnat fotograferat i absolut soligt väder bara behövt använda badtofflor.Ja, du vet sådana där som man kan köpa på en bensinmack för en "selma" - högst.Detta har ju gjort att kostnaderna som alltid följer med fotograferandet har kunnat hållas på en rimlig, för att inte säga "smålandsnivå".Jag behöver tydligen fråga eller göra några djupdykningar i farbror Kalles kista.
 

Tes

Aktiv medlem
Puffar lite på tråden och undrar om fler tänker ansluta på fotomässan? Jag ska själv åka från Uddevalla på lördagen, så är nån sugen att hänga på är man välkommen. Ja, man får åka med, i min bil alltså! Helt gratis till och med, men såvida man inte kan hoppa på efter vägen så gäller det att ta sig till U-a alltså. :)

Tänkte försöka åka runt 7-8tiden och behöver sen vara hemma till senast kl. 17.00. Betyder att jag måste dra från Elmia senast 15.00

Väl på Elmia tänker jag själv försöka hitta andra wfs:are och dregla över nya prylar.

Hör av dig till mig om du vill haka på. Jag har tre platser lediga än så länge.
 

murdoc

Aktiv medlem
Det här har varit den längst veckan sedan urminnestider!
Och ja, jag är så gammal så jag kommer ihåg hur det var då. (Bäst att stämma olle i bäcken innan nån säger nåt:)
Men i morgon så är det äntligen lördag.
Har ställt klockan på 05.15 och tänkte göra i ordning allt i kväll.
Bara att stiga upp och åka iväg och hämta, förhoppningsvis lika film/kamera/objektiv/flärp/fotosugna, medresenärer efter vägen.
Hoppas vi ses i nån monter där nere!
Hur många ska åka?
 

BAn

Aktiv medlem
Ajaj... tog ut en kompdag och var där idag. Ni kommer säkert att få trevligt. Synd att jag inte får springa på er där!

Ha en fin dag i Småland!
Bengt

P.S.
Borde inte WFS ha bilder där någon gång i framtiden, som ett exempel på Värmlands stora bredd? Det behöver ju inte vara lika avacerat som Broby... ;) Långskägg från Ivana, borgviksvatten, gruvlave, avvikande dörr i tegelvägg, påkrypande höst, lekande hundar, en Klarälv i kvällsglöd, julhandel, ett utbränt hus, en rallybil... en spegling av det Värmland vi delar?
 
ANNONS