Annons

Windosw XP:s visningsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

VBG

Medlem
Upptäckte av en ren slump att mina jpeg bilder från min kompaktkamera ändrade storlek när jag roterade dem i mappen "mina bilder" som finns som färdig mapp. Surfade runt lite här på fotosidan - och till min stora förvåning så verkar det vara som så att bilderna tappar kvalité när de roteras.

Jag experimenterade med en bild som jag tagit på högkant med min kamera, och då blir bilden liggande när jag för över den till datorn. Och därför har jag hittills roterat alla sådana bilder så att man ska kunna se dem vanligt när man kollar på dem i datorn, såväl på helskärm som thumbnail. Jag testade att rotera den moturs så att den skulle bli stående även i datorn (precis som när jag tog bilden), döm av min förvåning - när bilden roteras till högkant - så blir bildfilen mindre och fortsätter jag till liggande igen så växer bildfilen. Samma sak varje gång. Växer och krymper. fast till samma som förut.

Så min fråga är: Blir det egentligen någon förlust när man roterar i windows? Jag öppnar inte programmet "Visningsprogramm för bilder och fax", utan jag roterar bara bilderna genom att högerklicka och välja rotera som de ligger i mappen "mina bilder" där de ligger som thumbnails.

Jag har Nero Photosnap viewer för att kolla på själva bilderna när jag dubbelklickar på dem, men detta programmet låter inte bilden sparas som roterad i själva bildmappen utan roteras bara när jag kollar på den i helskärmsläge.

Om det nu skulle vara så att det är en viss kvalitetsförlust hur stor är denna vid en utskrift och kan man få den tillbaka om jag återroterar bilden till ursprungsläget? Eller blir det sämre för varje rotering oavsett om bilden blir liggande eller stående? Bara en fundering eftersom bildens storlek verkar variera vid liggande och stående, när det gäller en liggande bild från början. Och jag har inte märkt att kvalitén (på skärmen iaf) blivit sämre.

Tacksam för svar och lösningar!

ANNONS