Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Windows 10 uppdatering med uppfräschad MS Edge

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har länge stört mig på att mina webbläsare i Windows 10 varit sega och jag har ofta behövt "refresha" sidor. Har tidigare trott att huvudförklaringen varit störningar i bredbandsnätet för sådana har vi, men är nu mer osäker. Har Telenor. Tycker t.o.m. mitt trådlösa ute på Skogsö (som går mot en toppbra mast för oss på Tynningö) oftast är mer stabilt. Har 200 Mbit fiber i Vaxholm . Har märkligt nog uppmätt lika mycket trådlöst rakt mot masten från Skogsö mot Tynningö senast jag gjorde det med min billiga Samsung A40, som alls inte är någon premiummodell (3 maj). Fick då till min förvåning hela 202,66 Mbit/sek ner och 39,79 upp.

För någon dag sedan tryckte dock Microsoft ut en ny Windows 10 uppdatering. I den fanns en uppdaterad MS Edge-webbläsare som helt vänt upp och ned på min tidigare inställning. Med den har min huvuddator blivit som en helt ny maskin. Snabbt rappt och effektivt utan tillstymmelse till irriterande saggningar och laggningar och efter det har webbläsaren inte krävt några manuella "refresher" av mig längre.

Har någon annan haft samma smått religiösa känsla av liknande orsak? :)

Inte minst Fotosidan går nu väldigt mycket bättre i min maskin än tidigare. Tidigare fick jag också ibland irriterande bandningar i bilderna när jag bläddrade i mina portfolios. Det problemet verkar också nu vara historia, vilket är trevligt. Tidigare måste jag ibland bläddra fram och åter någon gång för att få bort störningen i bilden som drabbats.
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
För mig har det länge inte funnits något alternativ till Google Chrome, eftersom allting annat varit antingen för långsamt eller inte fungerat alls med lite nyare HTML5-konstruktioner (Internet Explorer). Men efter att jag läst ditt inlägg kan jag bara konstatera att senaste Edge är betydligt snabbare än Chrome och verkar inte heller lägga beslag på lika mycket resurser som Chrome. Microsoft verkar ha lyckats den här gången.
En fördel med Google Chrome är annars att den kan köras både i Windows och på MacOs, och efter inloggning har man med sig bokmärken och historik och liknande.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
För mig har det länge inte funnits något alternativ till Google Chrome, eftersom allting annat varit antingen för långsamt eller inte fungerat alls med lite nyare HTML5-konstruktioner (Internet Explorer). Men efter att jag läst ditt inlägg kan jag bara konstatera att senaste Edge är betydligt snabbare än Chrome och verkar inte heller lägga beslag på lika mycket resurser som Chrome. Microsoft verkar ha lyckats den här gången.
En fördel med Google Chrome är annars att den kan köras både i Windows och på MacOs, och efter inloggning har man med sig bokmärken och historik och liknande.
Jag kör Chrome i telefon och på plattorna vi har och det har funkat fint men jag har haft så mycket historik och bokmärken i datorn att jag aldrig orkat migrera där.

Konstigt med sådana här mjukvarurelaterade markanta prestandahopp ibland. Man undrar ju varför det tagit årtionden för Microsoft att få till en webbläsare som funkar som den ska och som man slipper irritera sig på. Samma före och efterkänsla fick jag när Adobe kom med Lightroom 3.0, som var ett sånt jäkla bildkvalitetsryck i jämförelse med 2.x och tidigare versioner. Senast har det varit utvecklingen av DxO Photolab som också var ett sånt markant hopp med möjligheter till lokal redigering av bilderna med "Local Adjustments" som vi saknat tidigare och inte minst dehaze-verktyg som Clearview Plus.
 

Matchfotografen

Aktiv medlem
Den nya Edge är baserad på Chromium, samma som Chrome, om det är den som nu är default så kan det förklara prestandalyftet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Den nya Edge är baserad på Chromium, samma som Chrome, om det är den som nu är default så kan det förklara prestandalyftet.
Håh, tack för den kunskapen! Ibland undrar jag hur många som genom åren tyckt sig behöva byta hårdvara bara för att vissa program man varit beroende av varit dåligt gjorda och/eller optimerade. Ett uselt skrivet, vitt spritt datorprogram, kan nog ha ett rätt avsevärt negativt globalt miljöavtryck. Dessutom har ju just detta ofta påverkat produktiviteten ordentligt. Det har ofta handlat om flera minuter bara under en session. Vad skulle det bli summerat globalt bara för dessa usla webbläsare. Det här handlar ju om några av världens mest spridda och använda programvaror.
 
Senast ändrad:

thommym

Aktiv medlem
Inte minst Fotosidan går nu väldigt mycket bättre i min maskin än tidigare. Tidigare fick jag också ibland irriterande bandningar i bilderna när jag bläddrade i mina portfolios. Det problemet verkar också nu vara historia, vilket är trevligt. Tidigare måste jag ibland bläddra fram och åter någon gång för att få bort störningen i bilden som drabbats.
Förbättringen beror säker på att Edge numera är baserad på Chromium.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Jag har länge stört mig på att mina webbläsare i Windows 10 varit sega och jag har ofta behövt "refresha" sidor. Har tidigare trott att huvudförklaringen varit störningar i bredbandsnätet för sådana har vi, men är nu mer osäker. Har Telenor. Tycker t.o.m. mitt trådlösa ute på Skogsö (som går mot en toppbra mast för oss på Tynningö) oftast är mer stabilt. Har 200 Mbit fiber i Vaxholm . Har märkligt nog uppmätt lika mycket trådlöst rakt mot masten från Skogsö mot Tynningö senast jag gjorde det med min billiga Samsung A40, som alls inte är någon premiummodell (3 maj). Fick då till min förvåning hela 202,66 Mbit/sek ner och 39,79 upp.

För någon dag sedan tryckte dock Microsoft ut en ny Windows 10 uppdatering. I den fanns en uppdaterad MS Edge-webbläsare som helt vänt upp och ned på min tidigare inställning. Med den har min huvuddator blivit som en helt ny maskin. Snabbt rappt och effektivt utan tillstymmelse till irriterande saggningar och laggningar och efter det har webbläsaren inte krävt några manuella "refresher" av mig längre.

Har någon annan haft samma smått religiösa känsla av liknande orsak? :)

Inte minst Fotosidan går nu väldigt mycket bättre i min maskin än tidigare. Tidigare fick jag också ibland irriterande bandningar i bilderna när jag bläddrade i mina portfolios. Det problemet verkar också nu vara historia, vilket är trevligt. Tidigare måste jag ibland bläddra fram och åter någon gång för att få bort störningen i bilden som drabbats.
Kan verkligen instämma i "Har någon annan haft samma smått religiösa känsla av liknande orsak? "! Uppgradering till nya Edge i W10 kan väl nästan jämföras med att byta ut en gammal snurrande SATA-hårddisk till en ny SSD NVMe M.2 !
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kan verkligen instämma i "Har någon annan haft samma smått religiösa känsla av liknande orsak? "! Uppgradering till nya Edge i W10 kan väl nästan jämföras med att byta ut en gammal snurrande SATA-hårddisk till en ny SSD NVMe M.2 !
Tycker fortfarande att det är dökonstigt att ingen kunnat få sprutt på MS webbläsare tidigare. De har ju alltid haft råd att köpa världens bästa utvecklare och ändå tog det decennier att få till detta. Det handlar ju inte om någon obskyr nischeprodukt de förvisso haft haft massor av under åren , utan om bolagets kanske mest använda programvara.
 

martley

Aktiv medlem
Tycker fortfarande att det är dökonstigt att ingen kunnat få sprutt på MS webbläsare tidigare. De har ju alltid haft råd att köpa världens bästa utvecklare och ändå tog det decennier att få till detta. Det handlar ju inte om någon obskyr nischeprodukt de förvisso haft haft massor av under åren , utan om bolagets kanske mest använda programvara.
Förklaringen är väl att Microsofts designteam har gett upp och lämnat mozilla som bas för sin webbläsare och bytt till chromium i stället, och verkar ha lyckats ganska bra med det. Men det finns allti en baksida, man ser i aktivitetshanteraren att Eddge nu, precis som Google Cheome, lägger beslag på rejält myclet minne och CPU, och forkar många proesser. Jag ser 21 processer som totalt använder 700MB minne när jag har 8 flikar i Edge.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Förklaringen är väl att Microsofts designteam har gett upp och lämnat mozilla som bas för sin webbläsare och bytt till chromium i stället, och verkar ha lyckats ganska bra med det. Men det finns allti en baksida, man ser i aktivitetshanteraren att Eddge nu, precis som Google Cheome, lägger beslag på rejält myclet minne och CPU, och forkar många proesser. Jag ser 21 processer som totalt använder 700MB minne när jag har 8 flikar i Edge.
Mozilla? Microsoft har använt sina egna renderingsmotorer Trident och EdgeHTML i IE respektive Edge.

700 MB verkar mesigt. Firefox har tuggat i sig 1700 MB här, men den har varit öppen ett bra tag. Allt släpps inte bara för att man stänger flikar. Dock har jag bara 12 Fx-processer för närvarande, men det går delvis att styra hur många den får dra igång. Chrome har jag mest för att styra Chromecast och ibland testa något. IE och Edge är i princip bara det senare, så jag har inte tryckt in den nya versionen.
 

martley

Aktiv medlem
Jag är väl dåligt uppdaterad, det var nog för länge sedan som IE var baserad på mozilla. Antalet processer tror jag kan bero på att den kickar igång ett gäng flik-processer som inte syns och som ligger och väntar på att få göra något, i stället för att vänta tills användaren öppnar en ny flik, det upplevs då som att det går fortare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Förklaringen är väl att Microsofts designteam har gett upp och lämnat mozilla som bas för sin webbläsare och bytt till chromium i stället, och verkar ha lyckats ganska bra med det. Men det finns allti en baksida, man ser i aktivitetshanteraren att Eddge nu, precis som Google Cheome, lägger beslag på rejält myclet minne och CPU, och forkar många proesser. Jag ser 21 processer som totalt använder 700MB minne när jag har 8 flikar i Edge.
Det är fine för mig så länge de släpper resurserna när man stänger ner webbläsaren.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag är väl dåligt uppdaterad, det var nog för länge sedan som IE var baserad på mozilla. Antalet processer tror jag kan bero på att den kickar igång ett gäng flik-processer som inte syns och som ligger och väntar på att få göra något, i stället för att vänta tills användaren öppnar en ny flik, det upplevs då som att det går fortare.
För mig var det också så att min webbläsare "tappade taget" ibland helt. Fick starta om den helt ibland och den frös ofta helt omotiverat. Någon sekunder eller 5, 10. Rätt irriterande. Inga "wait states" alla nu. Inga andra konstigheter heller.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag är väl dåligt uppdaterad, det var nog för länge sedan som IE var baserad på mozilla. Antalet processer tror jag kan bero på att den kickar igång ett gäng flik-processer som inte syns och som ligger och väntar på att få göra något, i stället för att vänta tills användaren öppnar en ny flik, det upplevs då som att det går fortare.
Du tänker nog på NCSA Mosaic, som IE från början byggde på.

Mozilla var ursprungligen kodnamnet för Netscape som stod för Mosaic Killer och det är ur Netscape som dagens Mozilla i förlängningen är sprunget.
 

martley

Aktiv medlem
Du tänker nog på NCSA Mosaic, som IE från början byggde på.

Mozilla var ursprungligen kodnamnet för Netscape som stod för Mosaic Killer och det är ur Netscape som dagens Mozilla i förlängningen är sprunget.
Jag har för mig att Internet Explorer rapporterade "mozilla" som en del av sin klientsignatur vilket gjorde det lite extra komplicerat för webbsidesutvecklare att anpassa HTML-koden i de fall som Internet Explorer hade några särskilda egenheter/egenskaper/buggar/avvikelser från standard som måste tas om hand.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har för mig att Internet Explorer rapporterade "mozilla" som en del av sin klientsignatur vilket gjorde det lite extra komplicerat för webbsidesutvecklare att anpassa HTML-koden i de fall som Internet Explorer hade några särskilda egenheter/egenskaper/buggar/avvikelser från standard som måste tas om hand.
Ja, den inleds med Mozilla, men det beror inte på att den är baserad på något därifrån. De webbläsare jag har installerade frivilligt eller ofrivilligt på den här datorn ger följande:

IE 11:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; Trident/7.0; rv:11.0) like Gecko

Edge "Classic":
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/70.0.3538.102 Safari/537.36 Edge/18.18363

Chrome:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/83.0.4103.116 Safari/537.36

Firefox:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:77.0) Gecko/20100101 Firefox/77.0

Sedan kan man ju i vissa fall installera tillägg för att ändra på strängen. Det här var något Opera "Presto" hade inbyggt och som man emellanåt fick använda för att få sidor att rendera korrekt, då de skickade felaktig goja.
 
ANNONS