Annons

SpyderX-kalibreringsproblem efter uppdatering av Windows

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag köpte en SpyderX Elite för någon månad sedan. Hade tyvärr slarvat lite med inläsningen innan men jag installerade och kalibrerade och det gick bra då ändå.

Bakgrund

Windows får två stora uppdateringar varje år och däremellan en del småfixar. För några dagar sedan installerades en ny Windows-10-uppdatering (som enligt tabellen nedan gjordes den 8 december) och när jag körde en ny kalibrering med Datacolor SpyderX så gick det inte utan en del mickel att få igenom den då den kraschade när den skulle räkna fram en ny vitpunkt. Nedan kan man se vilken huvudrevisionen vi har som gäller nu. Datacolors mjukvara är version 6.

Jag har haft problem även tidigare när Windows 10 kom med Datacolor och Spyder4, men det löstes efter ett tag med ny mjukvara från Spyder. Nu finns tyvärr ingen fix trots liknande problem både förra året och nu.

Spyder har alltså uppenbarligen haft upprepade problem med Windows 10 (vilket ni kan se i länken nedan) och det finns en del rapporterat från exv. 2019. Min fråga är om det finns någon som hittat någon lösning som funkat. Jag vill ju veta att kalibreringen är OK. Jag ser ju att den här kalibreringen bara stöder sRGB till 91% mot 98% för den gamla Syder4 .ICM som jag har sparat. Så jag funderar på att använda den istället igen, tills detta är fixat på något sätt. Jag är tyvärr inte särskilt imponerad av DataColor och det känns ju klart konstigt att åter gå tillbaka till Spyder4. Jag har ju delvis uppgraderat för att få lite bättre framtidssäkring än stödet för det gamla systemet som kommer att fasas ut på lite sikt. Man undrar ju varför inte Microsoft och Datacolor kunnat lösa detta för gott.


Windows 10

Version
Servicing option
Availability date
OS build
Latest revision date
End of service: Home, Pro, Pro Education, Pro for Workstations and IoT Core
End of service: Enterprise, Education and IoT Enterprise
20H2​
Semi-Annual Channel
2020-10-20​
19042.685​
2020-12-08​
2022-05-10​
2023-05-09​


Windows 10 - release information | Microsoft Docs


Datacolor SpyderX

Datacolor Spyder X Elite version 5.6

"Windows 10 May 2019 Update (Windows 10, Build 1903) Unable to Create and / or Activate an ICC Profile in - SpyderX, Spyder5 and Spyder4 - Powered by Kayako https://support.datacolor.com/index.php? Help Desk Software"
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har nu testat lite till efter att ha lusläst Datacolorlänken ovan

Jag följde en del av deras råd som bl.a. bestod av en uppmaning om att installera av och radera Datacolor-foldern som skapats. Starta om och sedan köra både installationsprogrammet och start av kalibreringsprogrammet med administratörsrättigheter (högerklicka i båda fallen installationsfil och programikon och välj "Kör som administratör".

Jag såg även till att köra igång Benq:s "Display Pilot"-program så jag kunde toggla mellan det och kalibreringsappen (med Alt+Tab) så jag kunde justera ljusstyrkan i "Display Pilot" enligt anvisningarna i kalibreringsapplikationen.

Klockrent eller hur?

Så gick programmet äntligen igenom hela kalibreringsprocessen som det skulle men vid matchningen mot sRGB får jag fortfarande 91% istället för 98% med Spyder4.
 

Evut

Aktiv medlem
Jag har nu testat lite till efter att ha lusläst Datacolorlänken ovan

Jag följde en del av deras råd som bl.a. bestod av en uppmaning om att installera av och radera Datacolor-foldern som skapats. Starta om och sedan köra både installationsprogrammet och start av kalibreringsprogrammet med administratörsrättigheter (högerklicka i båda fallen installationsfil och programikon och välj "Kör som administratör".

Jag såg även till att köra igång Benq:s "Display Pilot"-program så jag kunde toggla mellan det och kalibreringsappen (med Alt+Tab) så jag kunde justera ljusstyrkan i "Display Pilot" enligt anvisningarna i kalibreringsapplikationen.

Klockrent eller hur?

Så gick programmet äntligen igenom hela kalibreringsprocessen som det skulle men vid matchningen mot sRGB får jag fortfarande 91% istället för 98% med Spyder4.
Jag får också diverse felmeddelanden med Spyder X och Windows 10. Det blev ett par varv nu i kväll men är inte riktigt nöjd utan inväntar morgondagens dagsljus.

Däremot har jag 99% sRGB om nu bilden går att läsa :)sRGB.JPG
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag får också diverse felmeddelanden med Spyder X och Windows 10. Det blev ett par varv nu i kväll men är inte riktigt nöjd utan inväntar morgondagens dagsljus.

Däremot har jag 99% sRGB om nu bilden går att läsa :)Visa bilaga 154397
Jag har Spyder X Elite så jag vet inte om det är samma mjukvara fullt ut som du har. Det jag dock kom fram till var att när programmet stoppar var att det inte gick att komma vidare om jag inte gick in i min monitorrs programvara och ändrade ljusstyrkan så den matchade det programmet föreslog som brightness. Efter det funkade det för mig utan felmeddelanden.

Spyder X Elite är lite mer pickel med än med min gamla Spyder 4 som jag hade innan. Spyder X är mer noggrant och lite mer krävande men det blev faktiskt bättre än med
4:an.

Om du kollar ovan så ser du att jag beskrivit detta redan:

"Jag såg även till att köra igång Benq:s "Display Pilot"-program så jag kunde toggla mellan det och kalibreringsappen (med Alt+Tab) så jag kunde justera ljusstyrkan i "Display Pilot" enligt anvisningarna i kalibreringsapplikationen. "

Alla olika tillverkares monitorer är ju lite olika så du får pröva dig fram med just din monitor så det blir rätt.

Hoppas det löser sig.
 

Evut

Aktiv medlem
Tack för Ditt svar!

Jag har kört några ytterligare varv nu på förmiddagen, också som admin. Det blev inga större förändringar, samma felmeddelanden och uppmätta värden blev sRGB 98 - 99 % och AdobeRGB 77 - 78 %.

Mina utgångsvärden för kalibreringen är 120 cd och 6.500 kelvin.

Skärmen är en Asus PB278 (2560 x 1440 27'') men funderar på en ny BenQ SW271 4K efter att ha läst testen i Kamera&Bild.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack för Ditt svar!

Jag har kört några ytterligare varv nu på förmiddagen, också som admin. Det blev inga större förändringar, samma felmeddelanden och uppmätta värden blev sRGB 98 - 99 % och AdobeRGB 77 - 78 %.

Mina utgångsvärden för kalibreringen är 120 cd och 6.500 kelvin.

Skärmen är en Asus PB278 (2560 x 1440 27'') men funderar på en ny BenQ SW271 4K efter att ha läst testen i Kamera&Bild.
Har du mött upp brightness-indikatorns indikering i programmet som visas när vitpunkt ska sättas i körningen med att justera din monitors ljusstyrka så den stämmer med indikatorn?

När jag gjorde det så gick körningen utan fel för mig. Felmeddelanden fick jag när jag försökte gå vidare utan att beakta vad programmet egentligen kommunicerade.
 
ANNONS