Annons

Windows 7 och Virtual PC

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av Windows 7 och Virtual PC?

Jag funderar på om det kan vara en bra lösning för att skapa sig några virtuella instanser där man kan separera t.ex...

- vanlig surfning
- banksurfning
- testinstallationer av program

... i tre olika virtuella instanser som man sen lätt kan återställa när något skiter sig.

Kan man isåfall använda sin "grundlicens" av Win 7 även för de virtuella installationerna, eller måste det vara egna riktiga licenser?

Jag vet att det finns "riktiga" virtualiseringslösningar som t,ex, VMWare men med Win 7 så följer väl Virtual PC med gratis. Å andra sidan verkar man bara kunna installera Windows virtuellt och inte Linux eller andra OS.

För och nackdelar med virtualisering? Allmänt och Win7/VPC specifikt?

Eller är jag helt fel ute med mitt tänk om säkra "zoner" med olika virtuella instanser?

Jag har bara erfarenhet av att köra Virtual PC som Windows XP i Windows 7 och det fungerade alldeles utmärkt, framför allt för gamla 16-bitars applikationer som annars inte går att starta under 64-bitar. Övriga tillämpningar kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Du kan även använda Virtualbox som är open source och fritt att använda. Dock behöver du licenser för Windows för alla virtuella maskiner som ska köra Windows.

Vill du ha lite prestanda i de virtuella maskinerna är det bra att ha mycket minne och köra värd-operativet (där du installerar Virtalbox, VMWare osv) med 64-bitar.

Du kan även använda Virtualbox som är open source och fritt att använda. Dock behöver du licenser för Windows för alla virtuella maskiner som ska köra Windows.

Vill du ha lite prestanda i de virtuella maskinerna är det bra att ha mycket minne och köra värd-operativet (där du installerar Virtalbox, VMWare osv) med 64-bitar.

Jag håller med Tommy till fullo! VirtualBox är mycket bra, och för egen del tycker jag att det kommit så långt att det funkar bättre än VMWare. Oavsett vilken virtualiseringsprogramvara du väljer så gäller resonemanget med licenser för Windows! VirtualBox fungerar dock utmärkt med allehanda Linux/BSD också, vilket jag inte vet om Virtual PC gör... Rätt också med 64-bitar på värdsystemet, vilket gör att "3-nånting" GB gränsen för internminnet försvinner. Virtualisering kräver mycket internminne, ännu mer om du vill ha flera virtuella maskiner igång samtidigt!

Är ny på detta med virtualisering så några fler frågor också:

Drar de virtuella maskinerna (VM) minne och CPU även om de bara ligger och idlar i bakgrunden? Visst minne måste förstås gå åt till VM'ens OS och eventuella program, men CPU-kraft?

Allokeras minne och CPU dynamiskt varefter VM behöver det, eller definierar man det statiskt och sen är det permanent allokerat?

Är det lätt eller svårt att förändra allokering av minne eller CPU till varje VM?

ANNONS
Götaplatsens Foto