Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Windows Color System (Nya färghanteringen i windows vista)

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Det snackades en hel del om den nya färghanteringen i windows vista innan det lanserades. Har nån, nu efter lanseringen, hunnit testa och kika hur det funkar?

Kommer man att få en färghanterad miljö även på webben med Vista? Dvs.. att om jag surfar på fotosidan och kikar på jpg-bilder som har inbäddade profiler kommer jag då få se korrekta färger?

Har letat på nätet... hittar inget vettigt.
Microsofts Vista sida får jag bara internal server error på oxå... överbelastad kanske.

Ja, om du har Vista är det väl bara att lägga upp två versioner av en bild och jämnföra med varandra och med PS eller liknande, eller?

/Thorsten

t_mauritsen skrev:
Ja, om du har Vista är det väl bara att lägga upp två versioner av en bild och jämnföra med varandra och med PS eller liknande, eller?

/Thorsten

Jupp ladda en jpg-bild med inbäddad AdobeRGB i både InternetExplorer och PhotoShop... ser dom exakt lika ut borde microsoft ha löst nått jag länge eftersträvat!

Jag har helt tappat denna tråd, men lite frågetecken finns det. Finns en del inställningsmöjligheter i kontrollpanelen och min Spyder verkaar ha fått spel. Den mäter min skärm till + 10000 k (inte för att detta har med just ursprungsfrågan).

Ska försöka hinna kolla i kväll.. Men jag har en artikel att slutföra och så komer min nya mac i kväll :)

Längst upp till höger på den här sidan:

http://www.gballard.net/psd/go_live_page_profile/embeddedJPEGprofiles.html

Finns en bild som har olika färgprofiler embeddade beroendee på om man håller musen utanför, eller över, eller musknappen nedtryckt på den.

I en perfekt värld så skall man inte se nångon skillnad mellan de olika lägena. I windows XP är skillnaden markant mellan alla tre lägena. Frågan är hur detta lilla test ter sig i Vista.

Jag testade nyss den sidan, och tyvärr hanterar inte IE7 färgprofilerna bättre i Vista än i XP :(

Finns ju iofs ett CSS-hack som fixar färgprofiler på webben. Det har fungerat i många år i IE. Fanns nån sida som demosterade det med att använda en sketaskum profil. Busenkelt att använda också. Man la bara en del i CSS-taggen som återkallar profilen. Finns den på datorn, används den.

Men såklart, det kräver ju att folk har profilerna på datorn i windows. Men det kan man säkert skripta ner på något bra sätt.

ICC skriver så här angående färghanteringen i Vista.
On the current Mac OS, all colour transforms are handled by ColorSync using ICC profiles. Microsoft WCS (when released) will also provide comprehensive support for ICC profiles.

Vidare kan man läsa: Microsoft has announced that the new Microsoft WindowsTM Color System (WCS) will use the CIECAM02 color appearance model, and run-time color rendering, in which the color transforms to be applied to source [input] files are determined after the output devices are known. WCS will for the first time bring Version 4 ICC support to a Microsoft OS.

Eftersom jag inte använder VISTA så vet jag inte hur långt de har kommit med sitt WCS och stödet av bla ICC4 profiler, dvs om detta är med i VISTA idag???? Mac OSX stödjer ICC4.

För den som är intresserad av Colour management rekommenderar jag bla denna sida http://www.color.org/faqs.html#wh3

Mikael

Senast ändrad:
Jag hittar följande från Microsoft:

The ICC standard has continued to evolve, but even the latest version 4 update did not address some of the flaws and shortcomings identified during years of practical implementations. In general, developers don’t want to become color scientists. They simply want color issues to be solved for them. In this regard, the ICC has failed to reach its full potential.
Ganska kraftig kritik av ICC från Microsofts sida..
I ett samarbete med Canon så bygger Microsoft sin egen standard :Kyuanos provides WCS with a color management system based on the CIECAM02 color appearance model.

Denna modell skall vara betydligt bättre enligt Microsoft än ICC som bygger på CIELAB som är 30år gammalt.

TILL STEFAN OLSSON
Vad betyder detta i praktiken-kör Microsoft ett eget race tillsammans med Canon och vid sidan av ICC ?? Fungerar Kyuanos CIECAM02 color appearance model idag och i VISTA ?? Modellen har fullt stöd för ICC v4 enligt Microsoft och är alltså "bakåtkompatibelt"

Mikael

Senast ändrad:
Jag är visserligen inte tillfrågad här, men då jag valt att testa i stället för att teorisera konstaterar jag att Internet Explorer i Vista inte tar hänsyn till vald färgprofil.

Om detta beror på att Microsoft inte vill följa standarder eller inte bryr jag mig inte om, eftersom det helt enkelt i praktiken innebär att jag som kör vista inte ser rätt färger om inte bilderna är sparade som sRGB.

Microsoft har alltid haft som princip att "embrace and extend" för att försöka ta död på standarder och tvinga folk att använda microsofts produkter. Det är tom uppe i domstolsförhandlingar i USA. Kanske är detta något liknande? Mac och OS X är i det här fallet bättre.

macrobild skrev:
Man kan bara spekulera i varför färghanteringen inte fungerar ännu. .Ju mer jag läser in mig på bla http://www.cis.rit.edu/fairchild/PDFs/AppearanceLec.pdf
så kan jag förstå fördelarna med Microsofts tankar, men samtidigt så undrar jag varför de inte stannar kvar i ICC och jobbar tillsammans med de andra.(jag har för mig att de har dragit sig ur samarbetet)
Mikael

Färghantering och visuella neurala mönster och banor är intressant. Frågan är hur mycket man kan och vill korrigera i bilder för att få bilden att se ut som den upplevdes.
Vissa korrektioner som vårt seende gör är med största sannolikhet inlärda och kan skilja mellan kulturer - jag *har för mig* att det tex finns skillnader mellan hur vissa naturfolk och vi i västerlandet uppfattar en del synvillor baserade vinklar. Det finns säkert delar av vårt färgseende som är inlärt - en sådan sak som tex den färgkonstans som vi uppfattar att föremål har borde vara en sådan inlärd faktor.

ANNONS
Götaplatsens Foto