Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

[windows] - Lite bra tips

Produkter
(logga in för att koppla)

BW_62

Aktiv medlem
Jag är, som jag skrivit, inte allergisk mot tredjepartsprogram. Jag är allergisk mot dåliga råd och ickeobjektiva repliker.
Och då är det din plikt att rädda världen då förstår jag för att du personligen inte gillar något råd och dessutom är allvetande? Kanske forumets referens till och med?
 

BW_62

Aktiv medlem
För egen del så börjar jag undra vem denne BW_62 kan vara och åldern på denne individen...!
En del inlägg är rätt och slätt lite barnsliga.
Agerandet omoget och arrogant.

Det värsta är att han hårdnackat fortsätter att påskina att tipset om att komprimera filer på hårddisken är ett utmärkt tips som dessutom är helt ofarligt och oskadligt för alla som nu anammar detta.
Läs tråden, suck.

För mig funkar det bra att göra så, för dig vet jag inte.

Brukar du hoppa på folk sådär utan vidare?
 

j2^

Aktiv medlem
Och då är det din plikt att rädda världen då förstår jag för att du personligen inte gillar något råd och dessutom är allvetande? Kanske forumets referens till och med?
Ärligt talat? När det gäller kompetens inom IT-frågor så är det helt klart så att jag själv och falumas tillhör de vassare knivarna på fotosidan. Ja.

Naturligtivs finns det fler personer som besitter enormt mycket kunskap, men jag är inte riktigt beredd att räkna in dig där.

Nej, jante bor inte hemma hos mig.
 

BW_62

Aktiv medlem
Ärligt talat? När det gäller kompetens inom IT-frågor så är det helt klart så att jag själv och falumas tillhör de vassare knivarna på fotosidan. Ja.

Naturligtivs finns det fler personer som besitter enormt mycket kunskap, men jag är inte riktigt beredd att räkna in dig där.

Nej, jante bor inte hemma hos mig.
Då kan den självutnämde "vassa kniven" kanske ta och coola ned lite?

Antingen gillar man mitt tips eller inte, no big deal. Att du inte gillar det framgår säkert redan, eller hur? Och då är vidare diskussion ganska pointless.
 

afe

Aktiv medlem
De flesta medlemmarna på FS jobbar med komprimerade bilder, och många använder program som Lightroom. För dessa gör ditt råd mer skada än nytta.
 

Photosession

Aktiv medlem
Läs tråden, suck.

För mig funkar det bra att göra så, för dig vet jag inte.

Brukar du hoppa på folk sådär utan vidare?
Jag har läst hela tråden och som jag ser det så har du fortfarande väldigt svårt att ge j2^ svar på en del frågor. Varför vet jag inte men kan väl tänka mig att du finner dom obekväma och därför inte svarar.

Har ju inte hoppat på dig alls. Jag undrar vem du kan vara och hur gammal du är?
Dessutom ger jag min reflektion på hur jag uppfatar en del av dina inlägg i den här tråden.
 

BW_62

Aktiv medlem
De flesta medlemmarna på FS jobbar med komprimerade bilder, och många använder program som Lightroom. För dessa gör ditt råd mer skada än nytta.
Och kan de dessutom tänka själva, så kan de säkert ta det beslutet själva?

Tror du inte det?

Att zippa ned bilder har inte skadat min hårddisk i alla fall, men hur andra gör vet jag inte.

Kan du förklara på vilket sätt det gör skada?

Om jag zippar ned några bilder, hur åstakommer jag då skada?
 

BW_62

Aktiv medlem
Jag har läst hela tråden och som jag ser det så har du fortfarande väldigt svårt att ge j2^ svar på en del frågor. Varför vet jag inte men kan väl tänka mig att du finner dom obekväma och därför inte svarar.

Har ju inte hoppat på dig alls. Jag undrar vem du kan vara och hur gammal du är?
Dessutom ger jag min reflektion på hur jag uppfatar en del av dina inlägg i den här tråden.
Läs hans också får du se.

Så kommer du märka att många av dem är påhopp, därav mina svar.
 

afe

Aktiv medlem
Och kan de dessutom tänka själva, så kan de säkert ta det beslutet själva?

Tror du inte det?

Att zippa ned bilder har inte skadat min hårddisk i alla fall, men hur andra gör vet jag inte.

Kan du förklara på vilket sätt det gör skada?

Om jag zippar ned några bilder, hur åstakommer jag då skada?
Lightroom kan inte använda filerna, och risken för dataförlust blir större. I och med att filerna redan är komprimerade gör det heller ingen nytta. Detta har ju doch redan förklarats ett antal gånger.
 

BW_62

Aktiv medlem
Lightroom kan inte använda filerna, och risken för dataförlust blir större. I och med att filerna redan är komprimerade gör det heller ingen nytta. Detta har ju doch redan förklarats ett antal gånger.
Man packar upp dem givetvis när de skall användas.

Men förklara vilken skada det gör att packa ned ett antal bilder. För du säger ju att det gör skada?

Stå för det och förklara nu vad du menar.
 

afe

Aktiv medlem
Skadan uppstår om filen går sönder, och så kan som sagt inte Lightroom katalogisera filerna. Det funkar inte med ett arbetsflöde som kräver att man först måste packa upp filerna.
 

BW_62

Aktiv medlem
Skadan uppstår om filen går sönder, och så kan som sagt inte Lightroom katalogisera filerna. Det funkar inte med ett arbetsflöde som kräver att man först måste packa upp filerna.
Om jag inte vill att Lightroom sköter detta utan vill katalogisera mina bilder själv?

Zip pajar inte i första taget, jag har aldrig varit med om ett enda korrupt ziparkiv under mina 10 år.

Om man VILL att LR sköter detta så förstår man nog att man inte bör zippa sina bilder. Så vad är problemet?

Folk kan faktiskt tänka själva?
 

j2^

Aktiv medlem
Om jag inte vill att Lightroom sköter detta utan vill katalogisera mina bilder själv?

Zip pajar inte i första taget, jag har aldrig varit med om ett enda korrupt ziparkiv under mina 10 år.
Jag säger som du gjort så många gånger... "Ladda ner lightroom och testa. Då kommer du att förstå dess storhet" ;)

(Skillnaden är att jag är beredd att ta en objekiv diskussion kring LR då det är det program jag arbetar mest med.. så snart du svarat på 174 och 175)
 

afe

Aktiv medlem
Om du inte vill att Lightroom gör det så använder du inte Ligtroom alls ;)

Det där med att filer kan gå sönder tycker jag är tillräckligt utrett vid det här laget.
 

Photosession

Aktiv medlem
Jag säger som du gjort så många gånger... "Ladda ner lightroom och testa. Då kommer du att förstå dess storhet" ;)

(Skillnaden är att jag är beredd att ta en objekiv diskussion kring LR då det är det program jag arbetar mest med.. så snart du svarat på 174 och 175)
Gillaknappen hade suttit bra till ännu en gång ;-)
 
ANNONS